20. júla 2021

Tipy na knihy - holokaust a druhá svetová vojna. Knihy, ktoré mnou najviac pohli. Časť prvá.

Často sa mi stáva, že ma niekto osloví s požiadavkou (resp. aj častokrát vidím, že sa práve na to dopytuje veľa ľudí v rôznych čitateľských skupinách) na tipy na knihy z obdobia druhej svetovej vojny a holokaustu, lebo podľa môjho čitateľského profilu je zrejmé, že ma táto téma zaujíma. Či už o skutočné príbehy alebo fikciu, beletriu alebo odbornú literatúru. Preto som sa rozhodla, že spíšem článok aj na túto tému a vyberiem to najlepšie, čo sa mi z tejto témy dosiaľ poradilo prečítať. Tento článok bude mať v prípade, že prečítam ďalšie nové a za zmienku stojace knihy z tohto žánru aj pokračovanie.  

Budem rada, ak sa podelíte aj o svoje tipy alebo dojmy. Rada si rozšírim obzory a hodím očkom aj po niečom novom. Článok rozdelím na viac častí - 1. Knihy, ktoré mnou najviac pohli, 2. Knihy vhodné aj pre mladšieho čitateľa (na ten potrebujem viac času), 3. Tipy od iných čitateľov (+môj wishlist a čo ma čaká na poličke). Posledná časť je priamo úmerná vašej interakcii - niekoľko tipov som zozbierala i ja, no na konci článku vám dávam priestor i na vaše tipy. Ak ich bude dostatok, rada ich neskôr zhrniem do samostatného článku. 

1. Knihy, ktoré mnou najviac pohli 

K tomuto žánru som sa dostala akosi intuitívne v období, keď som študovala na vysokej škole. Často som navštevovala vedeckú knižnicu a aj napriek tomu, že som mala počas semestrov čo robiť, som vo voľnom čase čítala knihy úplne mimo svojho odboru (vyštudovala som geografiu). Môj už teraz expriateľ mal rovnako ako ja záľubu v histórií a viacmenej aj on bol jedným z tých, ktorí mi otvorili bránu poznania tohto čierneho obdobia v našej histórii. Spoločne sme navštívili koncentračný tábor Auschwitz-Birkenau a minulé leto aj Múzeum holokaustu v Seredi. Medzitým som si však našla cestu aj ku knihám s touto témou. Vyberám to, čo mi najviac utkvelo v pamäti. 











Foto: z môjho archívu - Múzeum holokaustu v Seredi

Počas vysokoškolského štúdia sa mi do rúk dostali dve veľmi zaujímavé knihy, ktoré som doslova zhltla a neveriacky pri tom krútila hlavou. Jednou z nich bola kniha Svedkové z továrny na smrt. Táto kniha je viac faktografická a pre toho, kto na danú tému ešte len začína čítať a objavovať informácie asi to najlepšie na začiatok. Práve touto knihou som začala. 

Neskôr som si prečítala aj viac beletristickú knihu od člena Sonderkommanda Shloma Veneziu s názvom V pekle plynových komor. Žiadne prikrášľovanie, len holé fakty a ozaj drsný príbeh človeka, ktorému smrť nonstop dýchala na chrbát. Odporúčam, ak si chcete doplniť informácie o Sonderkommande a chode tábora v Osvienčime. Rovnako zaujímavá je aj kniha Sonderbehanglung, ktorá je taktiež výpoveďou preživšieho člena Sonderkommanda. Štýlovo trošku ťažší oriešok, no stojí za to si ju prečítať. 

Medzi tipmi čitateľov sa takmer vždy objavuje aj kniha Utiekol som z Osvienčimu od R. Vrbu a ani ja nebudem výnimka. Táto kniha je povinná jazda. Nejedná sa o ľahké čítanie. Ak hľadáte v príbehu napätie a závan špionáže (hoc nešlo o špionáž), tak ju nevynechajte. Vrba a Wetzler boli jednými z mála, ktorým sa podarilo utiecť z tábora smrti a podať svedectvo o hrôzach, ktoré sa za múrmi tábora odohrávali. Ich plány a vytrvalosť a predovšetkým neskutočná odvaha by nemali upadnúť do zabudnutia. Navyše by sa tento rok mal odpremiérovať film natočený na základe tejto knihy. Uvidíme... 

Ďalšie 3 knihy sú viac beletriou. Nepoteším, no jedna z nich sa už nedá tak ľahko zohnať. Vyhasnuté oči*. Ide o súbor príbehov z pera jednej osoby. Zážitky p. Schwalbovej. Jednotlivé príbehy sa odohrávajú v rôznych časových horizontoch. Nejde o celistvý príbeh, ktorý je vyrozprávaný v logickej časovej postupnosti. 

*dopĺňam info, kniha vyšla aktuálne v druhom vydaní ako dotlač, avšak asi v obmedzenom množstve*

V čase, keď sa mi dostala do rúk vyššie spomínaná kniha som krátko po jej prečítaní siahla aj na knihu Dívaj sa na hviezdy. Aj tú zaraďujem k jednej z naj. Vďaka @missheartleskaci som prišla na to, že som čítala i knihu Děti, které prežily Mengeleho. Ide o príbeh dvojičiek,  ktoré prežili Mengeleho experimenty a podelili sa so svojimi spomienkami. 

Svojou hĺbkou, citlivým uchopením témy a nádherným, dušu lahodiacim štýlom si ma získala aj Hana od Aleny Mornštajnovej inšpirovaná skutočnými udalosťami. Kniha bola preložená do viacerých jazykov a  podľa všetkého sa dočkáme aj filmového spracovania. Za týmto príbehom nezaostáva ani fikcia z pera českej autorky píšucej pod pseudonymom Jakuba Katalpa - Zuzanin dech. Osud dcéry židovského továrnika, Hanuša a Jána mi úplne ukradol srdce. Drsný, priamy a zároveň aj citlivo poňatý príbeh o Zuzane bude vo mne ešte dlho rezonovať. 


Drsný a neprifarbený pohľad na chod koncentračného tábora Osvienčim podávajú aj svedectvá dvoch lekárov - Miklósa Nyiszliho a Gizely Perlovej. Kniha Bol som Mengeleho asistentom bola dlho nezohnateľná a dostupná len v českom jazyku. Koncom minulého roka však vyšla prvýkrát aj v slovenskom preklade. Nedajte sa odradiť katastrofálnym prológom. Hoci som čítala aj názory, že táto kniha je o ničom, tak podľa mňa je naopak silná. Ako to však pri knihách býva - aj pri nich je názor vždy subjektívny. Nyiszli podal jednu z prvých výpovedí o hrôzach, ktoré sa diali v Sonderkommande. Nebol však tak úplne ako by sa podľa názvu moho zdať Mengeleho asistentom a ani talentovaným spisovateľom... Neasistoval mu pri jeho povestných hrôzostrašných experimentoch - v tábore vykonával predovšetkým pitvy obetí na žiadosť Mengeleho. Doktorka Perlová bola gynekologička a jej výpovede v knihe Byla jsem doktorkou v Osvětimi sú koncipované ako škriepky spomienok. Samostatné kapitoly, kde sa venuje niektorým výňatkom, dňom, udalostiam či osobám, ktoré jej utkveli v pamäti. Jej snahou bolo to, aby sa na tieto obete nezabudlo a aby neostali iba číslami v štatistikách, ale menami. Menami, ktoré majú tvár, osobnosť i svoju minulosť. Minulosť, ktorá ostala už len v spomienkach blúdiacich vo vetre a budúcnosť, ktorú im vojna vzala a pochovala... 


Z mojich tipov si nedovolím vynechať ani nasledujúce 3 knihy, ktoré sú skutočnými príbehmi resp. jedna z nich je čiastočne inšpirovaná skutočnými udalosťami. Mengeleho dievča patrí rozhodne medzi tie najsilnejšie knihy, aké som kedy prečítala. Príbeh pani Violy ma chytil za srdce... Štýl autorky mi tiež veľmi ulahodil a dlho som nevedela nájsť knihu, ktorá by ju v sile a hĺbke prekonala. Túto knihu si držím v knižnici ako poklad a chcem ju zachovať aj pre ďalšie generácie. Plánujem aj jej re-reading. Autorka načrtla aj krvavé udalosti v Maďarsku, kedy obyvateľstvo terorizovali Šípové kríže... Tieto pasáže knihy patrili rozhodne medzi tie najťažšie. 

Príbehy hneď troch žien nájdete v knihe Odsúdení prežiť. Ide o srdcervúce príbehy matiek, ktoré dennodenne zvádzali boj nielen o svoje životy, ale i o životy svojich detí. Odporúčam čítať tieto príbehy po jednotlivých protagonistkách a nie rad radom po kapitolách. Inak z toho budete mať kvalitný guľáš. Aspoň v mojom prípade tomu tak bolo... 

Na knihu Orgovánové dievčatá som natrafila náhodne a náhoda rozhodla, že má byť moja - vyhrala som ju v súťaži. Opäť sa stretávame s podobnou koncepciou ako pri predošlej knihe - hneď 3 príbehy, 3 rôznych žien. Tentokrát však budú rozdiely priepastné. Nepozrieme sa len na život ženy, ktorá sa stala obeťou vojny, ale aj na ženu, ktorá chcela nezištne pomáhať z opačnej strany oceánu či na ženu, ktorá sa naopak podieľala na celej tejto desivej mašinérií a bola jedným z jej vykonávateľov a prívržencov. Navyše prináša pohľad na fungovanie ženského koncentračného tábora Ravensbrück, kde sa vykonávali pokusy, vďaka ktorým si tieto ženy vyslúžili prezývku "králičky z Ravensbrücku". 

Zaujímavý pohľad na holokaust prináša kniha Slovutný pán prezident. Madeline Vadkerty ponúkla čitateľovi 13 príbehov, 13 osudov, 13 zbeletrizovaných listov. S výnimkov jedného ich spájalo jedno - túžba po dôstojnom živote a nádeji. Kniha sa číta naozaj ťažko. Jej súčasťou je aj úvod do tejto problematiky, kde je veľmi pútavo a pre čitateľa zrozumiteľne vysvetlené, čo sa v tomto období dialo. Arizácia, židovská otázka, židovský kódex, deportácie, výnimky... 

Drsné svedectvo o holokauste o druhej svetovej vojne v Maďarsku avšak nie prostredníctvom výpovedí z koncentračných táborov prináša dokumentárny román maďarského autora Gábora Zoltána - Orgia. Názov naozaj hovorí za všetko. Ak ste doteraz definovali zlo, vojnu či holokaust prostredníctvom nacistického Nemecka, tak tu zistíte, že ani satelity vtedajšej Tretej ríše pri genocíde obyvateľstva nezaostávali. Neslávne známe Šípove kríže (alebo nyilašovci) boli antisemitskou fašistickou stranou pôsobiacou v Maďarsku. Prvotne odmietali akúkoľvek spojitosť s Nemeckom, neskôr sa však stali jeho prívržencami. Táto kniha prináša necenzúrované a otrasné svedectvá ich vyčíňania v rokoch 1944-1945. Len dodám, že ich poznávacím znamením a "chuťovkou" bolo sexuálne násilie a hádzanie obetí do vôd Dunaja. Aj kvôli tomu môžete v Budapešti na brehu Dunaja vidieť pamätníky vo forme topánok - ako memento týchto hrôzostrašných udalostí, pri ktorých zahynulo viac ako 50 000 ľudí (bez zarátania deportácií). Štýl, akým je kniha písaná je však dosť náročný. Časté je skákanie v deji, rozprávačoch a v knihe sa premelie naozaj neuveriteľné množstvo postáv. Vopred teda upozorňujem na náročnosť a tiež na surovosť. 

A na záver pridávam ešte jeden tip. Najmä pre tých, ktorí majú radi aj zákulisie a pikošky z histórie. Na pár zaujímavých pikošiek totiž v tejto knihe narazíte. Ide o knihu Muž so zázračnými rukami od Josepha Kessela, ktorá je vlastne akoby životopisom doktorka Félixa Kerstena. Kersten bol doktorom, ktorý liečil Himmlera. Druhý najvplyvnejší muž Tretej ríše totiž trpel neznesiteľnými žalúdočnými zýchvatmi, od ktorých mu dokázal uľaviť len Kersten a jeho zázračné dotyky. Práve jeho ruky a jeho lišiacka povaha zachránili množstvo životov, ktoré by inak boli odsúdené na istú a krutú smrť. Možno menej známy, ale o to zaujímavejší príbeh z obdobia druhej vojny. 

Aktuálne mám rozčítanú knihu Holokaust: Vznik, dejiny a dôsledky 1920-1945 od Thomasa Cussansa. Kniha je bohatá na obrázkovú prílohu i ukážky z archívov a je prehľadne rozdelená na kapitoly. Síce ju ešte nemám prečítanú celú, no už teraz viem povedať, že by rozhodne nemala chýbať v knižnici u tých, ktorých zaujíma toto historické obdobie. Dopriala by som jej ešte viac strán a hĺbku, avšak chápem, že jej cieľom bolo priblížiť túto tému čo najväčšiemu počtu ľudí. 

Z tipov na románovú fikciu spomeniem: Berlínske hviezdy, Nemecké dievča neplače, Príbeh pôrodníčky. Či príbehy inšpirované skutočnými udalosťami/skutočné príbehy: Listy pre MargotFrancina vojna, Posledný vlak do Londýna, Láska za ostnatým drátem, Účtovník z Osvienčimu, Manželka nacistického dôstojníka, Elizino tajemství (u nás Neviestky Osvienčimu), Sestrin sľub, Lovkyňa, Dievča v zelenom svetri, Osvienčimská uspávanka, Sabotér z Auschwitzu, Biela ruža, čierny les , Tetovač z Auschwitzu... 

Nepridala som ešte viacero kníh, ktoré som čítala, no ktoré boli buď náročné alebo ktoré som prečítala len s veľkým sebazaprením, lebo mi nesadol štýl. Boli to knihy predovšetkým o vražednej medicíne a eugenike či projekte Lebensborn - ako však píšem, nemám pocit, že by to boli knihy, ktoré by som ďalej odporúčala. Mnohé z nich boli dostupné už len ako šalátové vydania alebo boli písané tak ťažkopádne, že prelúskať sa nimi bol nadľudský výkon. Samozrejme, do článku som nepridala knihy, ktoré som síce prečítala, no nezaujali ma. Recenzie na ne nájdete aj tu na blogu, no nepridávam na ne priamy odkaz. Niektoré knihy som čítala ešte dávno pred spustením môjho blogu, takže preto sa pri nich neodkliknete na moju recenziu, nakoľko žiadna nie je. 

A čo vy a vaše tipy? Čítali ste niektorú z vyššie spomínaných kníh? Kľudne sa podeľte aj o vaše postrehy či zaujímavé tipy na čítanie alebo aj filmy či dokumenty o tejto téme. Veľa tipov som za tie roky už zozbierala a rada sa s nimi s vami podelím. Svojimi tipmi a postrehmi môžete prispieť aj na môj profil na IG. Len vás pri diskusii prosím o jednu vec - nezabúdajte na to, o akú tému ide a vyjadrite svoj názor slušne a bez urážania či akejkoľvek formy nenávisti...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)