8. februára 2021

Byla jsem doktorkou v Osvětimi - jedná z prvých spovedí o hrôzach v koncentračnom tábore

Pri mojej poslednej objednávke kníh som si do košíka pridala aj jednu útlu knižku. Bola akoby dvojičkou knihy Bol som Mengeleho asistentom, no tentokrát išlo o príbeh ženy - doktorky. 

Gisella Perlová bola rumunská gynekologička so židovským pôvodom. Jej rozprávanie začína ešte v rodnej Transylvánii počas jej lekárskej praxe. Príbeh je rozdelený na kratšie kapitoly. V niektorých vyrozprávala svoje "zážitky" a v iných zas vdýchla život spomienkam na ľudí, ktorí boli obeťami holokaustu. Bol to jeden z jej spôsobov ako si týchto ľudí pripomenúť a nikdy na nich nezabudnúť. Aby obete neboli len číslami, ale reálnymi osobami s ľudskou tvárou a menom. 

Opäť sa stretávame s odhodlanou a odvážnou hrdinkou. Aj keď Gisella nepriamo "asistovala" obávanému doktorovi Mengelemu, tak svojim konaním zachránila mnoho životov. Často potajme pod rúškom noci a s minimálnym materiálnym vybavením. Ak ste citlivé duše a matky, tak neviem či by som Vám túto knihu odporučila čítať. Doktorka musela totiž mnohokrát urobiť niečo, čo bolo kruté a čo aj ju do konca života zožieralo a priečilo sa s jej poslaním... Tieto časti knihy sa nečítali ľahko 😔

Veľa príbehov v tejto knihe bolo šokujúcich a smutných zároveň. Napríklad aj príbeh o tom, ako Mengeleho hnev zahnalo embryo zaliate vo formaldehyde alebo príbeh o sadistickej a perverznej dozorkyni Irme Grezeovej, ktorá bila väznené preto, aby zahnala svoje úchylné, zvrátené chúťky. Kam až siaha ľudská zloba? 

Asi je to nezvyk, že pridávam takúto rozsahovo krátku recenziu. Avšak obávam sa, že by ak by som knihu rozobrala podrobnejšie, nechtiac by som vyzradila niečo dôležité a ukrátila tak čitateľov o zážitok z čítania. Kniha stojí za prečítanie, páčila sa mi hlavne myšlienka - nezabudnúť a dať svetu vedieť. Navyše na konci knihy - v časti Poznámky narazíte aj na dovysvetlenie niektorých statí v knihe. Autorka sa o svoj príbeh podelila ako jedna z prvých preživších a načrtla naozaj pálčivé a hrôzostrašné témy - kožné choroby v tábore, Mengeleho obsesia, prostitúcia v koncentračnom tábore, pôrody v tábore, cena jedla, túžba žiť i túžba umrieť, strata ženskosti... Odporúčam prečítať si aj Úvod. Nemám to srdce ohodnotiť ju hviezdičkami... Avšak pre lepší náčrt to spravím. 4.5/5* - pri niektorých príbehoch mi chýbala hĺbka a dopriala by som im viac priestoru. Mierny nedostatok vidím aj v štýle písania, ktorý bol miestami chaotický a chýbal mu istý časový rámec. 

A ešte tip na záver: @michaelaellahajdukova ma upozornila na film o doktorke - v češtine Síla lidskosti (2003, Out of the Ashes). Plánujem si ho v blízkej dobe pozrieť. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)