12. februára 2021

Dcéry vetra - rodinná dráma z prostredia austrálskeho vnútrozemia

Kniha Dcéry vetra na mojej poličke rozjímala niekoľko mesiacov. Kúpila som si ju krátko po vydaní, lebo ma zaujala najmä vďaka prostrediu, v ktorom sa dej odohráva. V krásnej, no nespútanej a divokej Austrálii. Konečne nastal jej čas, keď som nutne potrebovala "preložiť" žánre.

Nie som extra milovníkom romantických kníh. Túto by som však k romantike nezaradila. Žánrovo skôr spadá pod rodinnú ságu s prvkami drámy a romantiky. Spočiatku som  mala obavu, či nepôjde o prvoplánovú austrálsku telenovelu. Lebo čuduj sa svete - hoci romantické knihy a klasické cukrovatové jednokopytové filmy plné ňuňuňu neznášam, tak telenovely som kedysi dávno zbožňovala. Aj krásna obálka v oranžovo-žlto-hnedých tónoch mi ich pripomenula. 

Prostredie ma úplne dostalo. Nehostinné, horúce, nebezpečné, no napriek tomu svojim spôsobom jedinečné a nádherné. Divoké kone, zbesilí dingovia, roztomilé koaly, vôňa eukalyptu, červená pôda, večne prepotená košeľa a nevyspytateľné počasie... Našťastie, hady, ktoré neznášam, tam spomínané neboli. Čím autorke ďakujem a som rada, že sa pri popise nehostinného austrálskeho vnútrozemia zaobišla aj bez popisov týchto prítulných a náruživých slizkých zvieratiek. Tým si u mňa šplhla. Asi sa mi ešte nestalo, že by som si z knihy dokázala zapamätať a obľúbiť ako "postavu" aj dá sa povedať domáce zvieratko niektorej z postáv. V tomto prípade to bol excentrický kakadu Kelly. 

V príbehu narazíte na ozaj pestrý kaleidoskop postáv. Najvýraznejšími boli Ellie a jej teta Aurelia. Už úvodné kapitoly sľubovali napätie a postupné odhaľovanie rodinných tajomstiev, ktoré boli dlho pochované pod haldami horúceho austrálskeho piesku. Jeden záhadný náhrobný kameň však vzbudil v Ellienej dcére Claire podozrenie a kolotoč mrazivých odhalení sa tak roztočil a rozvráti život Claire úplne naruby...

Príbeh sa začína ešte v roku 1936, krátko pred vojnou, ktorá zasiahla aj protinožcov. Ellie má 14 rokov a putuje po krajine spolu s otcom. Tragédia ju však znova privedie k matke Alice, ktorá ju pred pár rokmi opustila a nechala s otcom pretĺkať sa životom... Alice je úplným opakom svojej sestry Aurelie. Britské spôsoby, chlad a výchova v nej pretrvali a ani tropiké podnebie v nej nezapáli materinský inštinkt a vrúcnejšie city. S pomocou dvoch bratov - dvojičiek Charlieho a Joea sa Ellie ocitá na farme svojej tety Aurelie. Nájde v nej pochopenie i spojenca a rozumie si s ňou lepšie než s vlastnou matkou. Natrafíte aj na pár klišé, ale v prípade tohto typu príbehov som to aj očakávala. Napriek tomu však musím uznať, že autorka písať vie a predovšetkým prostredie vystihla úžasné a s citeľnou láskou. 

Títo dvaja bratia zanechajú v Ellienom živote nezmazateľné stopy. Aj keď sú dvojičky, tak sú úplne rozdielni. Zatiaľ čo Charlie je vetroplach dobrodružnej povahy, Joe je naopak rozvážnejší, pokojnejší a zodpovednejší. V príbehu tiež pomerne často narazíte aj na zaujímave vedľajšie postavy - múdreho Číňana Wanga Leeho, záletníka Snowyho Whitea, Aureliinho suseda Mickeyho a jeho syna Seamusa či na letca Jacka. 

Príbeh sa odohráva v dvoch dejových linkách. Tá prvá sa odohráva v minulosti a tá druhá v prítomnosti o 34 rokov neskôr. Ellie je už vydatá a má dve dcéry, ktoré nemajú práve najlepší vzťah. Najmä Leanne rada burcuje vášne a vyvoláva rozbroje. Claire práve dokončila školu a stala sa veterinárkou. Mladšia Leanne ostala v Austrálii a stará sa o druhú farmu. Má s ňou veľkolepé plány, s ktorými by sa rada podelila aj so zvyškom rodiny. Avšak, má to jeden háčik - farmu zatiaľ nevlastní. Po svojom boku má nádherného muža s argentínskymi koreňmi - horkokrvného, príťažlivého a trocha neskotného Angela, ktorý sa rád obzrie za každou sukňou. Čoraz viac sa začne v príbehu objavovať aj sympatický vdovec a veterinár Matt, ktorý sa po strate manželky dlho nedokázal pozrieť na inú ženu a znova niekoho vrúcne milovať. Zaklope láska aj na jeho dvere po rokoch smútku? 

Claire sa vracia k rodine po rokoch odlúčenia, ktoré zapríčinil konflikt a zrnko podozrenia. Ellie už pred minulosťou nemôže utiecť a Claire i Leanne sa dožadujú pravdy. 

Autorka naozaj veľmi citlivo a hodnoverne popísala austrálske vnútrozemie a dopomohla si pestrou paletou ľudských charakterov. K tomu všetkého primiešala drámu, žiarlivosť, lásku a rodinné tajomstvá. Samotná forma mi však veľmi nesadla. Kapitoly boli na moje pomery celkom dlhé a vadilo mi aj prelínanie minulosti a súčastnosti. Niekedy som sa tak trocha strácala v tom, ktorá dejová linka vlastne nasleduje. Chápem však, že to bolo potrebné k tomu, aby príbeh dával zmysel a mal istú dynamiku a krok za krokom odhaľoval hriechy minulosti, ktoré mali následky v prítomnosti. Kniha bola pre mňa veľmi zaujímavou oddychovkou a aj vďaka teplu, ktoré z knihy sálalo (čítala som ju v čase, keď mi po pobyte vonku mrzlo asi aj to, čo na mne nenarástlo 🙈) som si ju užila a poprečítaní sm mala veľmi dobrý pocit. Padla mi vhod po (z hľadiska témy) ťažkých knihách, po ktorých som v poslednej dobe často siahala. Knihu hodnotím na 4/5⭐. Milovníci rodinných ság, drám, jemnej dávky romantiky a prelínania minulosti a prítomnosti si istotne prídu na svoje. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)