1. mája 2021

Šarlatáni - vydarená, vtipná publikácia o najžalostnejších liečiteľských pokusoch v dejinách

Spočiatku som nemala v pláne siahnuť po knihe Šarlatáni. Bolo to viac menej spontánne rozhodnutie, keď som ju zazrela medzi novinkami v ponuke knižnice, ktorú pravidelne navštevujem. Úprimne, váhala som, lebo ja ako rodený hypochonder, čo každý deň vstáva s novou diagnózou nepotrebujem k svojej mánií už asi žiadne ďalšie popudy. V tomto prípade som sa však nechala zlákať a podľahla som. Takže, yes bejby, morbiďáčik je späť 😈 A široký "diazepám" pikošiek sa v mojom nadupanom ružovom uzlíčku znova rozrástol.  

Hoci má táto kniha rozmery a váhu kvádra, s ktorým by ste hocikomu bez väčšej námahy rozbili gebuľu a skončili v base vďaka ublíženiu na zdraví, tak ju naozaj dokážete "zhltnúť" za zopár dní. Ja som ju síce čítala niekoľko týždňov, ale v mojom prípade bol nepriateľom nedostatok času. Och, ako mi len táto kniha cinkla na strunku. Nielen obsahom, ale aj samotnou formou. Upodozrievam autorov, že sú mojimi stratenými súrodencami 😅

Kniha je prekladom, no vydavateľstvo Rak ju vďaka šikovným autorom T. Lengyelovej a A. Falisovej doplnilo o zaujímavé kapitolky o šarlatánstve na Slovensku. Ak sa obávate, že vzhľadom k téme možno pôjde o prehnane vedecku publikáciu s morom textíkov pod čiarou vo veľkosti armády mravcov, tak svoje obavy rovno hoďte do pokrivy. Táto kniha je napísaná neskutočne ľahko, s humorom sebe vlastným. Ten je miestami tak sarkastický, že sa budete nielen diviť nad chybami predkov, ale aj posilňovať mimické svaly a sťahovať faldíky na bruchu od ustavičnej smršte vtipných hlášok. A ak ste hajzlík ako ja, tak uspokojíte aj svoju škodoradosť. Autori predostreli čitateľovi plný fúrik bizarností, pikošiek a príbehov dôverčivých ľudí z časov dávno minulých. Nie raz si možno poťukáte po čele alebo sa poškrabkáte po zátylku.

Šarlatáni sú rozdelení na viacero väčších častí a tie na kapitoly. Jednotlivé kapitoly majú v priemere 8-12 strán. Pomerne hustý text je doplnený aj o obrázky, takže ak ste vizuálny typ ako náš milovaný kapitán, tak si prídete na svoje. Koniec každej časti obsahuje "bonusovú" kapitolu Sieň slávy. Mňa samozrejme zaujala hneď prvá sieň slávy venovaná ženským chorobám. Niektoré "recepty" ma vydesili, a ďalšie naopak spôsobili úškľabok na tvári. Samozrejme, zaujímala ma aj sieň slávy venovaná našim škaredším polovičkám. Ich chabým pokusom o resuscitáciu a nesmrteľnosť ich odkvecnutej a vekom odchádzajúcej mužnosti 🌾

Vďaka úvodnej stati už viem a tak nezomriem v nevedomosti, že na najčastejšiu chorobu časov minulých - syfilis sú najúčinnejšie všetky známe rýchle i pomalé otravy. Nie, to teraz srandujem, ale práve tu asi siahajú počiatky placebo efektu... Syfilisu sa síce títo trtkáči (sorry za výraz, ale tak ako inak nazvať  náruživcov s králičím apetítom a tendenciou usporadúvať orgie) možno zbavili alebo v to tajne dúfali, ale za cenu ďalšej diagnózy alebo v horšom prípade zaklopaním na bránu nebeskú. Trápi Vás bolesť hlavy, únava, obžerstvo či úzkosť? Najúčinnejším liekom na všetko je klystír. Darmo, ak sú vaše temné destinácie a všetky trubky prečistené, tak aj zvyšok tela je v dokonalej harmónií 😂 Odpadávate a cítite sa malátne? Tak Vám pustia žilou alebo na Vás prisajú pijavice. A to sa ja považujem za vlkolaka, lebo zle spím a hľa, tu tiekla krv na hektolitre. Vampirizmus či príprava materiálu na jaterničky? 🤔😁 Edwarde, kdeže si, máš tady pokrm 😁

Pokiaľ patríte k tým, ktorí trpia syndrómom bieleho plášťa a prekonali ste už asi všetky známe i neznáme choroby sveta alebo veríte aj reklame na kosmodisk a zjete i usušený kozí bobek, ak by Vám to malo vyliečiť zápal švindľov, tak po tejto knihe kľudne siahnite a nemajte úzkosť. Bizarnosti v nej ľahko strávite vďaka naozaj sviežemu a sympatickému humoru. Aj s pričinením tejto knihy možno pochopíte, že pleseň či chýbajúci toaletný papier v našich nemocniciach je asi to najmenej, ak to porovnáme s tým, čím všetkým si museli prejsť naši predkovia a čomu všetkému boli ochotní veriť v snahe zachrániť si život alebo odohnať chorobu, čo ich kvárila. Len prosím nenaháňajte jednorožca a nelovte jeleňa na sviatok svätej Panny Márie. Recepty v tejto knihe radšej ponechajme v zabudnutí. Hoci ja niektoré halušky už z hlavy nedostanem 🤣 Aspoň môžem frajerovať, keď nastane situácia, že bude komunikácia viaznuť 😂🤣 Nie je predsa nič lepšie než ukončiť trápnu konverzáciu monológom o dôležitosti hyeních labiek a lasičích semenníkov pri pôrode alebo o vývoji rektálnej resuscitácie utopených 😁 

Táto kniha je rozhodne skvost. Mám rada odborné publikácie, kde nie sú len holé fakty a kde autor berie ohľad na to, že čitateľ nemusí byť rovnaká kapacita ako on a kde naňho nechrlí dávku latinských výrazov, z ktorých pri výslovnosti robí jazyk gymnastické zostavy. Oceňujem humor, s akým bola kniha podaná a akú širokú základňu liečebných praktík nám autori predostreli. Knihu som mala iba požičanú z knižnice, no veľmi rada si ňou doplním aj moju súkromnú zbierku. Pre mňa 5/5⭐. Odporúča aj moja bránica, centrum škodoradosti a moje druhé hypochondrické ja, ktoré obohatilo svoj chorobopis o niekoľko imaginárnych diagnóz. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)