15. mája 2021

Nová séria trilerov na námet Fitzeka. Zoznámte sa - Vincent Kliesch

Fitzek, ale nie tak úplne Fitzek. Vidly, motyky a hnilé ovocie na mňa, no nemôžem povedať, že by som patrila k Fitzekovým skalným. Nemám prečítané všetky jeho knihy a ani to nemám v pláne. Jeho štýl mi síce vyhovuje, no témou ma nie vždy presvedčí. Preto jeho knihy podľa toho aj selektujem. Napríklad kniha Noe išla úplne mimo mňa a preto som ju ani nečítala. V prípade knihy Auris ma však zaujalo, že autorom nie je Fitzek, ale iný autor, ktorý sa však inšpiroval námetom od Fitzeka. 

Samotná anotácia knihy ma uchvátila. Okrem psychológie ma zaujíma aj kriminalistika a všetko s tým spojené. Veľa sa dozviem z kníh, no častým zdrojom nových informácií sú pre mňa i dokumenty a aj seriály či filmy, ktoré sú často inšpirované najnovšími "trendmi" z oblasti kriminalistiky. Preto ma ani neprekvapilo, keď sa v seriáli Kosti objavil forenzný podiater alebo keď jedna z nemenovaných televízií uviedla seriál Ňuchač, kde hlavný hrdina svojim "frňákom" vyňuchal každý skrytý detail či seriál Klamári, kde zas ústredná postava pomáhala vyšetrovateľom pri objasňovaní zločinu na základe gestiky či reči tela. Dnes už spravodlivosti neujde nič, hoci niekedy jej to trvá sakramentsky dlho. Takže prejdime ku knihe. Forenzný fonetik. Naozaj niečo také existuje?

Hm, určite máte aj vy vo svojom okolí človeka, ktorý by sa svojim sluchom vyrovnal netopierovi alebo najvýkonnejšiemu sonaru 😅 Pri tejto knihe sa mi hneď v mysli objavil jeden schválne nemenovaný človek, ktorý doslova počuje aj pád špendlíka, prd mravca či sopečnú erupciu na Marse 😆 Nebudem menovať, lebo pravdepodobne číta môj blog. Ale žeby z hlasu alebo nahrávky dokázal človek vyčítať aj veľkosť chodidla, zamestnanie, chorobopis, vek, výšku či dokonca to, čo mala daná osoba na obed je pre mňa doslova šokujúce. Neviem si predstaviť, že by som mala až tak vycibrené uši. Niekedy som rada, ak niečo prepočujem alebo sa radšej tvárim, že som to nepočula 😆 Ide teda o dar či prekliatie? 

Hlavným hrdinom príbehu je Matthias Hegel - špičkový a uznávaný forenzný fonetik. V úvode knihy je ešte jeho kariéra na výslní. Podarí sa mu vyriešiť prípad a uneseným deťom zachrániť život. Všetko to však končí resp. začína vtedy, keď sa prizná k brutálnej a nepochopiteľnej vražde bezdomovkyne. Naozaj bol tento prudko inteligentný človek schopný tak násilnej vraždy? A vlastne... Prečo sa vôbec tak skúsený kriminalista dopustil tak diletantskej vraždy pričom na seba ešte upozornil a nemal ani len snahu zakryť stopy či obhajovať sa?

Do prípadu sa pustí Jula - rozhlasová moderátorka, ktorá pár rokov dozadu prežila neskutočnú traumu a stala sa obeťou znásilnenia v Buenos Aires. K zločinu sa vtedy priznal jej brat Moritz. K vysvetleniu nedošlo, pretože v cele spáchal samovraždu. Celý tento prípad však niesol prvky konšpirácie a nastraženej pasce. Jula po celý čas vedela, že ide o chybu, pretože svojmu bratovi verila a hoci páchateľovi nevidela do tváre, tak na základe fyzických znakov a indícií vedela, že ním určite nebol jej brat. Práve tento "justičný omyl" a snaha o zahladenie stôp viedli k tomu, že sa začala venovať zaujímavým kriminálnym prípadom. A jedným z nich bol aj prípad vraždy, v ktorom bol za tento zločin odsúdený Matthias Hegel. Jula totiž neverila, že vraždu spáchal práve on. 

Príbeh sa postupne stupňuje, dej graduje a čitateľ odhaľuje nové a nové fakty. Krátke kapitoly sú tež plusom a dodali príbehu dynamiku, spád i napätie. Nemala som pocit prehnanej snahy o šokujúce odhalenia alebo niekedy až priam uletenie si do inej galaxie. Práve naopak. Príbeh bol nápaditý a zároveň prešpekulovaný do znesiteľnej a stráviteľnej miery. Kniha je útla, takže ju v pohode prečítate aj za pár hodín. Ja som trochu ľutovala, že som si ju nevzala do čakárne k lekárke, kde som nakoniec strávila viac ako 3 hodiny. Ak už nič, tak naše zdravotníctvo vás aspoň prišpendlí k stoličke a donúti vás produktívnejšie skrátiť si čas. Bohužiaľ, moja hlava deravá zabudla knihu na stole a tak som ju dočítala až neskôr večer. Keďže ide o prvú časť série (ak som sa správne dočítala, tak séria má zatiaľ 3 časti a netučím, či je to konečný počet), tak sa rozhodne máme na čo tešiť. 

Musím priznať, že v príbehu je cítiť závan Fitzeka - minimálne námetom a sčasti aj záverom, kde sa začne všetko pomaly nie rozliepať, ale naopak ešte viac zamotávať :D Aspoň ja som niekedy z jeho kníh práve v závere v koncoch a ešte nad ním dlho dumem. Povedala by som, že Klieschov štýl je trocha "upratanejší" a neskáče až tak v čase i deji ako Fitzek. Rovnako nerobí skoky ani v striedaní kapitol očami inej postavy z knihy. V tomto smere mi teda jeho štýl vyhovoval oveľa viac, lebo mi každá kapitola na seba logicky nadväzovala a nemusela som loviť v pamäti kto, kde, čo a jak. Naozaj tak neviem nájsť žiadny výrazný mínus. Chémia medzi týmto tanemom zjavne zafungovala a spolu vytvorili naozaj zaujímavý "psychotriler". Teším sa aj na ďalšie časti! Knihu hodnotím na 5/5*.

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran. #spolupraca 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)