31. mája 2021

Vinný od narodenia. Óda na materinskú lásku - autobiografia známeho komika Trevora Noaha.

Autobiografie nie sú práve žáner, ktorý extra vyhľadávam. Dávnejšie som v niektorej recenzii aj vysvetľovala, prečo je tomu tak. Mám pocit, že mnohé osobnosti iba využívajú svojich 5 minút slávy na ďalšie sypanie peniažkov (schválne nemenujem a dodávam, že naopak niektoré autobiografie sú perfektné, motivujúce a poučné). Kniha Vinný od narodenia od Trevora Noaha mi ihneď padla do oka. Nebolo to preto, že by som Trevora poznala z televízie, pretože opak bol pravdou. Až teraz som si vygoogila o koho ide 😀 Ospravedlňujem sa a hanbím sa v kúte, som asi mimozemšťan, ale nemám Netflix 😂 Aj vďaka tomu som preto nemala žiadne očakávania a mohla si tak knihu naplno vychutnať. 

Trevor Noah je juhoafrický komik, televízny moderátor, spisovateľ a producent. Vyrastal v Juhoafrickej republike a bol vinný od narodenia. Prečo? Lebo bol potomkom ženy z kmeňa Xhosa a nemeckého Švajčiara. V období apartheidu, v ktorom Trevor vyrastal bolo toto "spojenie" trestné a zakázané. Kvôli jeho vlastnej bezpečnosti i bezpečnosti rodiny ho museli dokonca skrývať. Možno si hovoríte, že je to zvláštne a v tejto dobe priam šokujúce, no bohužiaľ, aj takéto veci sa diali (a dejú) a nie je to tomu ani tak dávno... 
Vinný od narodenia nie je len suchým životopisom. Nie je to ani taká tá klasická autobiografia, ktorá je linajkovito a šablónkovito časovo ohraničená. Kniha je napísaná štýlom veľmi sympatickým pre gro čitateľov. Je svižná, trefná a autor naozaj pútavo a pritom s ľahkosťou popísal radosti i starosti svojho bytia. Svoje vlastné postrehy a zážitky navyše doplnil o fakty tykajúce sa obdobia apartheidu v JAR - sú na začiatku každej kapitoly v rôznej dĺžke, napísané hrubým písmom. 

Zároveň je táto autobiografia iná a veľmi krásna vďaka tomu, že ju autor poňal citlivo a s láskou. Bola to doslova óda na jeho mamu Patriciu - pre mňa bola hlavnou myšlienkou tejto knihy práve láska syna k matke a materinská láska so všetkými jej esenciami. Klobúk dole pred Patriciou. Vytvorila Trevorovi naozaj kvalitný odrazový mostík na jeho ďalší rozvoj a nedokázala sa zmieriť s tým, aby jej syn žil tak, "ako by to malo byť". Nechcela, aby ho svet hneď zaškatuľkoval a aby mal "svoju rolu". Jej rebélia to znemožnila. Chcela, aby si sám našiel v živote to, čo ho bude baviť a napĺňať. Bola veľmi prísnou matkou a nič mu nedarovala. Nútila ho chodiť každú nedeľu do kostola, čo Trevor z duše nenávidel a neustále s ňou neúspešne vyjednával a argumentoval. Ako žena musím uznať, že mu z hľadiska rád do života toho odovzdala naozaj veľa. Vychovala ho k úcte k ženám (TOTO!!! - schválne zvýrazňujem, pretože toto považujem za niečo, čo muža dokáže naučiť hlavne mama a jej výchova od raného detstva) a niekedy veľmi zaujímavým až nepochopiteľným spôsobom ho nechala, aby ho "život naučil" a prefackal. Napríklad, keď klamal alebo sa ocitol vo väzení. 


Páčila sa mi autorova pokora a nadhľad a aj inteligentný humor a jemná satira. Dokázal otvoriť aj svoje vnútro a niektoré kapitoly boli naozaj až intímne, úprimné a dojímavé. Mojim favoritom boli dve kapitoly -  kapitola o jeho bobku, ak to môžem tak milo nazvať - tá ma rozosmiala až k slzám a rozmazala mi vodeodolnú špirálu a posledná kapitola, ktorá bola venovaná jeho mame. Tá ma dojala, no na konci tiež rozosmiala, lebo mi bolo hneď jasné, po kom má v sebe Trevor tú schopnosť spraviť si srandu sám zo seba a milo podpichnúť,láskavý humor a hlavne odhodlanie v živote niečo dokázať a nezmieriť sa s tým, aká úloha nám podľa spoločnosti a zaužívaných tradícií prináleží. 

Som rada, že som po tejto knihe siahla. Veľmi mi pomohol fakt, že Trevora nepoznám a tak som od knihy nemala očakávania a nemohla ma teda ani extra sklamať. Autorov humor a nadhľad i napriek jeho detstvu v ťažkých podmienkach boli krásnou ukážkou toho, ako sa už od mala formuje charakter. Vplyvom prostredia, okolností, udalostí, ľudí, ktorí vám skrížia cestu a zasiahnu do života i rodiny. Táto autobiografia je nádherným vyznaním a poďakovaním osobe, ktorá dala Trevorovi základ do života - jeho milovanej mame. Túto knihu už teraz radím k jednej z TOP, ktoré som tento rok prečítala a k jednej z najlepších, čo sa týka žánrového zaradenia. Určite odporúčam! 5/5⭐!!! 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)