20. januára 2021

Srdcervúci príbeh dcéry cukrovarníka. Zuzanin dech. Moja top kniha 2020.

AK TÚTO KNIHU NEPOZNÁTE, ZBYSTRITE POZORNOSŤ. A AK STE ČÍTALI HANU A MÁTE RADI/Y ČESKÉ AUTORKY, TAK ZBYSTRITE DVOJNÁSOBNE 😊⬇️

Táto nenápadná kniha s divnou a povedzme si na rovinu, nie práve lákavou a pozornosť priťahujúcou obálkou sa v mojej knižnici ohrievala asi mesiac. Obchádzala som ju kvôli češtine - aj keď som dieťa 90. rokov odchované na českej rozprávkovej klasike, tak čítanie v češtine je pre mňa náročnejšie a častokrát ma odláka úplne. Aj Hanu som dllllho prekladala, odkladala... Priznávam, že v jej prípade mi jazyk miestami robil problém a nedokázala som sa do príbehu dlhšie dostať. Zuzanin dech je však iná kapitola... Autorkin štýl bol pre mňa prijateľnejší a zároveň citlivý, mäkký i naturalistický a drsný. Taká všehochuť namiešaná v správnom pomere. 

Jakuba Katalpa je česká autorka. Áno, píše pod pseudonymom. Na konte má už aj iné knižné počiny (na knihu Němci si už brúsim zúbky). Mala som mierne obavy, či nepôjde o príbeh z vojnového obdobia, kde nálepka holokaustu a utrpenia bude to, čo má knihu predať, no nie to, v čom bude tkvieť jej kvalita. Knihu som sem tam zazrela na niektorých (hlavne českých) bookstagramoch. U nás až taká známa nie je... 

Neviem v čom to je, no tento príbeh si ma získal už od prvej strany. Mala som akýsi vnútorný pocit, že táto kniha bude úžasná - bola to láska od prvého písmenka až po úplne posledné. Nerada porovnávam, no ak sa Vám páčila Hana, tak tento príbeh si Vás zrejme získa tiež. Mne sa dokonca Zuzanin dech páčil oveľa viac. 

Kniha je rozdelená na 3 časti - Detstvo, Dospievanie a Dospelosť. Každá časť ma svoju hĺbku a každá vyvoláva iné pocity. Nežnosť, krása, úsmev na tvári, ale i rozpaky, motýle v bruchu, smútok, zdesenie, nádej, trpkosť i bolesť... Príbeh si ma úplne získal, ukradol si moje srdce, zohrial ho a aj roztrieštil na milión kúskov.  Málokedy sa dokážem až tak pohrúžiť do príbehu a máloktorý príbeh vo mne dokáže vyvolať toľko pocitov naraz. Aj jazyk diela dokonale nahrával uveriteľnosti a kráse a zároveň aj krutosti tohto osudu jednej židovskej dievčiny a jej rodiny. 

Hlavnou hrdinkou je ako už aj z názvu vyplýva Zuzana - dcéra bohatého továrnika, známeho a rešpektovaného českého cukrovarníka Abraháma Liebeskinda. Zuzana je doslova vymodlené dieťa Abraháma a jeho ženy Liliany. V tých časoch to bol priam zázrak, aby žena otehotnela vo vyššom veku, tesne pred štyridsiatkou. Spočiatku žije Zuzana v bubline, ktorú tvoria hlavne starší ľudia. Škrobenosť, dobré spôsoby, stereotyp, opatrnosť a aj smrť na ňu číha v každom rohu a vpíja sa do nej. A to až do momentu, keď stretáva Hanuša a Jana, chlapcov len o trošku starších od nej samotnej. Z dievčaťa úzkostlivo chráneného svojou matkou a rozmaznávaného svojim drahým oteckom sa stáva mladé, neposedné "chlapča". Pravidelne chodí domov špinavá, s rozbitými kolenami, no s úsmevom na tvári a radosťou v srdci. S chlapcami sa v nej zobudí huncútstvo a chuť po dobrodružstvách. Ani len netuší, že títo dvaja junáci s ňou budú pevne spätí po celý život...

Chlapci sú už na prvý pohľad rozdielny. Zatiaľ čo Hanuš je tvrdší, chladnejší a jeho otec je účtovníkom v cukrovare jej otca, Jan je zdržanlivejší, citlivejší, vonia motorovým olejom a jeho ruky sú poznačené prácou. Autorka úžasne vykreslila ich charaktery a ich prerod z dieťaťa na mužov. Páčila sa mi istá paralela a zároveň obrovská osobnostná priepasť medzi nimi, ktorá sa rokmi zväčšovala. A aj silné puto, ktoré medzi nimi existovalo. 

Zuzanin prerod a premena na ženu boli tiež zaujímavo a citlivo popísané. Prerod z nenápadnej húseničky na očarujúceho motýľa. Avšak s veľmi trpkou príchuťou... Záverečné kapitoly mi dali ozaj zabrať. Život sa so Zuzanou nemaznal. Prezrádzať nebudem, ale tento príbeh mi zobral slová. A to sa mne stáva naozaj málokedy... 

Autorka nádherne popísala aj prostredie Holešovíc blízko Prahy, kde sa odohráva gro príbehu. Vo vzduchu bolo cítiť vôňu karamelu a všade sa vznášali cukrové pavučinky. Vykreslenie postáv, ich formovanie vekom a udalosťami boli bravúrne. Rovnako sa skláňam aj pred charakteristikami vedľajších postáv, ktoré dokonale dopĺňali dej. Boli jeho neoddeliteľnou súčasťou a dotvorili príbeh. Zapadli doň ako puzzle. Ani jedno písmenko, ani jedna kapitola nebola nazvyš. Práve naopak. Na konci mi srdce pišťalo po pokračovaní a bolo mi ľúto, keď sa už v knihe minuli strany a nebolo čo prevracať. 

Nie som ten typ čitateľa, ktorý by iných cielene nabádal kúpiť si nejakú knihu. Nenútim, neinfluencujem za každú cenu, rozhodnutie je na každom a každý máme iný vkus. Vždy sa snažím čo najhodnovernejšie vylíčiť, aké dojmy vo mne prečítaná kniha zanechala. Táto kniha je poklad. Ja ju zo svojej knižnice nepustím, budem si ju opatrovať a raz sa k nej určite vrátim. Na koniec roka som si nemohla vybrať lepšiu knihu a radím ju s čistým svedomím medzi to najlepšie, čo som kedy čítala. Príbeh Zuzaniny mi doslova zobral dych... 5 hviezdičková hodnotiaca škála je v tomto prípade nedostačujúca. Obávam sa, že dlho budem hľadať knihu, ktorá ju predčí a že Zuzanin osud bude vo mne ešte veľmi dlho rezonovať a kradnúť mi sny. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)