8. januára 2021

Bol som Mengeleho asistentom - jedna z najlepších kníh z obdobia holokaustu. Spoveď doktora Nyiszliho

Knihami z obdobia druhej svetovej vojny sa posledné roky police v kníhkupectvách i knižniciach priam ohýbajú. Je však veľmi málo takých, ktoré sú drsné, naturalistické a neprifarbené. Aj ja si už vyberám obozretnejšie. Pri tejto knihe som však stavila na istotu. Byl jsem Mengeleho asistentem som čítala ešte keď som drala vysokoškolské lavice a bola jednou z tých, ktoré mi otvorili brány k tomuto žánru. V tom čase a aj teraz bola táto kniha nezohnateľná. Preto som rada, že Ikar prišiel s jej prekladom a že je znova dostupná aj pre slovenských čitateľov. Preto som neváhala a hneď po vydaní som si ju kúpila. 

Nakoľko som čítala aj českú verziu, tak viem porovnať aj preklad (preklad: Terézia Štubniaková). Nemám mu čo vytknúť. Jediná časť, ktorou som sa prehrýzala ozaj ťažko bol Predslov Bruna Bettelheima. Hoci to bolo iba pár strán, tak som ho čítala pomaly 3 dni. Úprimne - chápala som myšlienku, ktorú chcel autor Predslovu vylíčiť, no forma akou bola táto časť napísaná bola neuveriteľne ťažkopádna a až bolestivo intelektuálna... Ako knedlík, ktorý sa Vám zasekne v krku. Preto som bola rada, že sa celá kniha neniesla v podobnom duchu, ale že príbeh doktora Nyiszliiho bol písaný zrozumiteľne a bez pozlátka. Bolo cítiť, že ho napísal človek, ktorý si tento príbeh prežil - ako doktor a nie spisovateľ. 

Kniha je rozsahovo jednohubka, no obsahovo riadny náklad. Doslova explózia hnusu a utrpenia, ktoré prinieslo najčiernejšie obdobie v dejinách ľudstva. Holokaust. Nacistická vojnová mašinéria kosila nepriateľov režimu i ideológie jedna radosť. V táboroch na smrť umreli v neľudských, potupných podmienkach milióny ľudí. Iba máloktorí nacistickí pohlavári sa však dožili trestu za toto nezmyselné masové vyvražďovanie. Jedným z nich bol aj neslávne známy anjel smrti - doktor Mengele. 

Práve Mengele sa podpísal pod hromadu ukrutných, šialených experimentov pod vidinou vedeckého rozkvetu s požehnaním Tretej ríše. Vyžíval sa a s radosťou vyhľadáal obete svojich experimentov - dvojčatá, ľudí trpiacich dwarfizmom či inými fyzickými "defektmi", na ktorých sa snažil demonštrovať podradenosť "židovskej rasy". Poznatky o dvojčatách sa naopak snažili využiť v prospech nemeckého národa - čím viac matiek, ktoré porodili dvojčatá, tým lepšie pre nemecký národ a jeho rýchlejšie rozrastanie sa. O zverskýh experimentoch ste sa mohli čo to dočítať aj v inýh knihách. Táto kniha je predovšetkým o tom, čo na vlastnej koži prežil Mengeleho asistent - maďarský doktor Miklós Nyiszli. 


Verím, že mnohým príde počíňanie autora ako zbabelé. Možno ho viacerí odsúdia za to, že tým, čo slepo a bez odvrávania vykonával napomáhal v zločinoch Tretej ríše. Tiež som sa nad tým zamyslela. Avšak, nemám tendenciu a ani právomoc niekoho súdiť. Myslím, že život s výčitkami a nočnými morami boli už i tak krutým trestom. Ale odkaz, ktorý nesie jeho výpoveď má nevídanú hodnotu. Zachoval tak tým pamiatku na spoluväznených i členov Sonderkommanda, ktorí sa oslobodenia nedožili. Ich príbehy ostali živé v jeho knihe a boli predostreté pred celým svetom, aby nezabudol a už nikdy sa nedopustil takejto chyby...  

Táto kniha je pre mňa jednou z najlepších, hoci je naozaj drsná. Bez servítky poukazuje na to, kam je homo sapiens - vraj najinteligentnejší tvor na planéte zájsť. Otvára oči. Minimálne v tom, ako veľmi často zabúdame a ako si nevážime, čo máme. Pre mňa je to doteraz nepochopiteľné a alarmujúce, kam sa ľudstvo dostalo a nepoučilo sa. 

Pripravte sa na naozaj zdrvujúci príbeh človeka, ktorý asistoval netvorovi a ktorý videl veci, ktoré mali ostať pred svetom utajené. Pod záštitou pseudovedy a "medicíny" bol svedkom neskutočného utrpenia, straty ľudskosti a zločinu najhrubšieho zrna. Ako patológ poslúžil Mengelemu v jeho túžbe po prelome v oblasti genetiky. 

Túto knihu určite odporúčam (je už na Vás, či na ňu máte žalúdok). Naozaj som rada, že sa ju konečne rozhodli vydať aj u nás. Takto sa k nej dostane väčšie množstvo ľudí. Nerada hodnotím hviezdičkami tento typ literatúry, ktorého hlavným znakom je skutočné utrpenie. V tomto prípade je totiž 5/5⭐ málo a žiaľ, uvedomenie si, že ide o nie až tak dávnu históriu a skutočný príbeh je o to bolestivejšie. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)