20. januára 2021

1793 - škandinávska historická krimi s rozporuplnými recenziami. Len pre silnejšie žalúdky.

Na knihu 1793 som čítala mnoho protichodných recenzií. Dlho čakala na mojej polici, až som sa nakoniec nechala postrčiť a konečne jej dala šancu.

Atmosféra Štokholmu na konci 18. storočia. Drsné obdobie plné brutality, špiny, smradu a všadeprítomné násilie. Očakávala som závan krimi typu Sherlock Holmes. Avšak, táto historická detektívka bola úplne iná. Brutálnejšia a nechutnejšia. Mnoho čitateľov sa na tom zhodlo. Áno, scény, ktoré táto kniha obsahovala boli často nechutné, no neviem či som už tak vycvičená, ale absolútne som nemala dojem, že mám dosť a že kvôli tomu knihu defenestrujem alebo hodím šabľu.

Úvod knihy bol dosť náročný. Mala som celkom problém prehrýzť sa všetkými škandinávskymi názvami ulíc, častí mesta, vodných rokov i haldou škandinávskych mien. Všade samí Gustav, Karl, Olaf... Potom mi už bolo šum a fuk, kadiaľ sa jednotlivé postavy pohybujú a začala som ignorovať poznámky pod čiarou. Táto kniha má teda aj pridanú hodnotu vo forme turistického sprievodcu vtedajším Štokholmom. Nielen v tom tkvela náročnosť tejto knihy. Narazíte tiež na množstvo archaických výrazov, čo je však vzhľadom k tomu, kedy sa jej dej odohráva normálne a priam až žiadúce.

Ústrednými postavami tohto príbehu sú vyšetrovateľ Cecil Winge a dráb Mickel Cardell. Na oko úplne rozdielni muži. Cecil bol "intelektuálnejší", striedmejší a pragmatický. Mickel - vetrom ošľahaný veterán s drevenou rukou bol zas trochu impulzívnejší a "viac kontaktný". Fyziognómiou sa tiež nepodobali. Mohlo by sa zdať, že Mickel by v dôsledku straty končatiny mal automaticky ťahať za kratší koniec. Opak bol pravdou. Cecila totiž kvárila choroba - suchoty (tuberkulóza).

Všetko sa to začne nálezom torza tela v jednom z miestnych tokov, ktoré vtedajšia doba a nevyhovujúce hygienické pomery a podmienky premenili doslova na stoku. Z plávajúceho kusa čohosi sa stáva obeť vraždy a zo špinavej brečky miesto činu. Už táto časť napovedá, že nepôjde o prechádzku ružovou záhradou. Telo bez končatín, jazyka a očí nemá meno a zdá sa, že Cardell a Winge sú jediní, ktorí chcú stoj čo stoj odhaliť identitu zavraždeného a zohaveného muža a nájsť toho, čo mu spôsobil utrpenie, aby tak jeho duša našla zaslúžený pokoj. Ich vyšetrovanie je však zahatané intrigami, pazúrmi moci a doslova aj špinou a puchom, ktorý sa nesie celým mestom. Zázrak, že tam vôbec niekto v daných podmienkach dokázal prežiť. Som rada, že žijem v tejto dobe a asi pôjdem pohladkať prvé mydlo, ktoré mi príde pod ruky 😁

Okrem tejto dvojky v knihe narazíte na množstvo postáv. Niektoré sa v príbehu len mihnú, no záver napovedal, že sa s nimi ešte stretneme v ďalšej časti. Čomu som aj rada, lebo veľa udalostí si žiada dovysvetlenie. Atmosféra tejto knihy je priam...fekálna. Naozaj. Toľko špiny, zhnitych hnedých zubov (resp. ich pozostatkov), odtrhnutých končatín a kožných parazitov až som bola rada, že akurát nemám čuch a že sa pachové stopy cez knihu nešíria 😂 Inak by som knihu zrejme čítala s plynovou maskou a biolitom v ruke.

Príbeh je rozdelený na 4 časti, pričom každá sa odohráva v inom ročnom období. Prvá časť je najnáročnejšia. Som rada, že som sa nenechala odradiť a pokračovala ďalej. Isté state som musela čítať aj viackrát, lebo mi utekala pozornosť. Preto, ak nemáte na túto knihu náladu, čas a ani duševné rozpoloženie, tak po nej ani nesiahajte a nechajte si ju na neskôr. Druhá časť bola z môjho pohľadu asi najzáživnejšia, najbrutálnejšia a najlepšie napísaná. Príbeh začal gradovať a riešenie zločinu začalo naberať reálne kontúry. Spočiatku som nechápala, prečo sa príbeh uberá týmto smerom a pripadalo mi to ako samostatný príbeh. Ani v tomto sa nenechajte odradiť. Autor stavil na postupné odhaľovanie zločinu akousi retrospektívou z pohľadu viacerých postáv, ktoré boli súčasťou tohto príbehu. Celá kniha je vlastne svojim spôsobom skladačkou - čo to autor načrtne a neskôr navedie k riešeniu až Vám zasvieti žiarovka.

Pri tretej časti som dlho premýšľala nad tým, ako vlastne toto rozprávanie bude zapadať do mozaiky a mať súvis s vyšetrovaným zločinom. Nakoniec aj toto spojítko malo logický rámec a tak som už len čakala na to, ako príbeh skončí. V poslednej časti sa už táto skladačka spája do zdarného vyvrcholenia. Prepojenia medzi postavami i vrah boli odhalené. Pár kapitol pred koncom som už trošku vytušila zámer vyšetrovateľa Cecila Winga, no kvalita príbehu na tom nestroskotala. Záver ostal v istej miere otvorený a to, čo asi gro čitateľov zaujímalo sa zrejme dozvieme v ďalších častiach.

Jazyk diela bol pre mňa spočiatku tvrdým orieškom. Z hľadiska samotného príbehu ma nebavila hlavne prvá časť, cez ktorú som sa dlho prehrýzala a mala na mále, aby som knihu dala bokom. Nakoniec som vďaka rade @beb_books vytrvala a ignorovala aj fúrik škandinávskych názvov, z ktorých by sa mi asi pri ich vyslovovaní jazyk vyskladal do praclíka. Nečudujem sa ani negatívnym recenziám. Táto kniha asi nebude pre každého nielen z hľadiska štýlu, akým je napísaná, ale aj pre dávku násilia, brutality a králičieho sexuálneho apetítu viacerých postáv. Monk by asi chytal hysterický záchvat a dávkovače dezinfekcie by fičali nonstop - ak ste teda úzkostlivec na poriadok, tak bacha na vec. Hoci som si spočiatku nebola príbehom až taká istá, tak teraz už viem, že siahnem aj po ďalšej časti. Na tento typ krimi asi ťažko tak skoro natrafím. Je to ozaj špecifický počin. Knihu hodnotím na 4.5/5⭐.