20. januára 2021

Potkan - prvá časť zvieracej krimisérie od slovenského autora Františka Kozmona

Po prečítaní knihy Červ som bola nadšená a nabudená prečítať si aj predošlé časti zvieracej série s vyšetrovateľom Marekom Wolfom. Nerada čítam sériu od konca, no v tomto prípade to vôbec nezaškodilo. Rozhodla som sa však, že si túto sériu prečítam celú rad radom od prvej časti, aby mi bolo všetko jasné. A tak som sa pustila do prvej časti s príznačným názvom Potkan, ktorú mi poslal autor František Kozmon i s venovaním, za čo mu znova veľmi pekne ďakujem. 

Prečo práve Potkan? Toto inak milé zvieratko sa stalo leit motívom príbehu a prepožičalo knihe svoj názov nielen kvôli nálezu tela v kanalizácií, kde ho obhrýzali potkany. Svojim spôsobom bol potkan aj istou charakterovou črtou. Prípad Potkan odhalí aj možné prepojenie s iným prípadom a do tohto celého sa pripletie i politický boj. Prezidentská kampaň v plnom prúde a odkrývanie hriechov mladosti - klasické politické zákulisné ťahy. Hoci nie som na mafiánske praktiky a politikárčenie v knihách, tak v tomto príbehu to zafungovalo a dodalo vyšetrovaniu taký testosterónmi nabitý podtón. Hrubé krky s ľadvinkami a tetovačkami s čínskymi symbolmi pre ostrokyslú polievku a ryžové rezance v kontraste s pánmi v naškrobených košeliach a sakách v cene niekoľkých mojich mesačných platov a s hodinkami v cene 2 izbáku v menšom meste. 

Autor v retrospektíve predostrel aj druhú dejovú linku, ktorá mala následok v prítomnosti. Vďaka tomu kapitolky ubiehali a boli svižné. Postupné formovanie a vývoj vzťahov medzi postavami boli tiež veľké plus. Vyšetrovanie prebiehalo, no vzťahy sa nezasekli, ale naopak - aj táto stránka príbehu bola postupne odhaľovaná. Čitateľ má tak možnosť nazrieť aj do súkromia postáv, lepšie ich spoznať a utvoriť si na ne názor. 

Písal sa rok 2015 a Marek Wolf sa po rokoch vrátil na Slovensko. A to rovno zhurta. Stal sa šéfom kriminalistckých vyšetrovateľov. Jeho vymenovanie mnohých (nepríjemne) prekvapilo a tak už od začiatku narazil na nevôlu svojich podriadených. Bola som zvedavá, či ako postava prešiel istým vývojom, keďže som ho mala možnosť "spoznať" a utvoriť si naňho názor už v Červovi. No a drahý Wolf ma v tejto časti doslova nasieral 😆 Bol ten typ chlapa, ktorý ženy priťahuje - chuligán, ktorého túži žena napraviť a upratať mu v hlave i gatiach, no namiesto toho jej akurát tak ostane zlomené srdce, ktoré potom už len zliepa slzami a fľaškou dobrého vína (áno, som odhalená, pozerala som jedným očkom TV Doma 🤫). Darmo, keď sa lýtka zapália, tak je rozum v trubke 😆 

Zo ženských postáv ma vytáčala Denisa - hovorkyňa krajského policajného vyšetrovacieho zboru. Ako žena som sa s ňou nemohla stotožniť a nemala som pre ňu a jej "okaté flirtovanie" s istou dávkou ponižovania až vnucovania sa pochopenie. Moje puritánske alter ego ju malo nutkanie prežehnať valčekom a doplniť jej šatník o pár vkusných rolákov. Oveľa viac sa mi páčila miestami trochu drzá a odvážna Petra. Nenápadná psychologička, ktorá vedela iným stúpiť na otlak a ktorá sa na nič nehrala. Páčil sa mi aj taký večne "podžubovací" (neviem nájsť na to príznačné slovo, len východniarsky ekvivalent 🤣) vzťah medzi ňou a Wolfom. On machistický a prehnane sebavedomý frajer, ktorému oči padajú iba do výstrihu a ona vždy pripravená vrátiť mu úder a zhodiť ho z oblakov. Ale...odpustené, lebo viem, že kto čaká, ten sa dočká... možno 😂😁

Príbehu ako takému nemám čo vytknúť. Iba v dvoch prípadoch pri menách postáv zaúradoval tlačiarensky škriatok Martinko Klingáčik a premenoval ich 😁 ale to nepovažujem za chybu kvôli ktorej sa strieľa. Jedna udalosť mi však nedala spávať. 🚫 preskočte SPOILER Nebudem prezrádzať podrobne, iba naznačím. Prečo pán R. upozornil na prípad, ktorý mal s Potkanom súvis 🤔 kto čítal, tak pochopí, prečo mi to vŕta v hlave. 🚫 koniec SPOILOVANIA 

Už viem, že k Potkanovi a Červovi určite čoskoro pribudnú aj ostatné zvieratká z detektívnej ZOO. Meniny, Deň zaľúbených, Deň narcisov, Deň patriotizmu, Svetový deň absurdít, Medzinárodný deň tuleňov a Deň detí sa blížia, takže príležitostí na obdarovanie sa (prípadne niekto milý na obdarovanie mňa) sa nájde habadej - pozor, už mám aj čítačku 😆 Som rada, že som konečne natrafila na slovenského autora, ktorý mi štýlom písania sadol. Žiadny zbytočný balast (mala by som si brať príklad 😁), vata, ale plynulý príbeh s viacerými zvratmi, sympatické a postupne sa vyvíjajúce charaktery a hlavne naozaj nenáročné, oddychové čítaníčko. Hoci nie tak úplne, lebo mozgové závity si pri riešení prípadov zrejme popreťahujete. Knihu hodnotím na 4/5*, lebo očakávam zlepšenie a gradáciu každou jednou časťou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)