20. januára 2021

Na brehu spieva dav - debut, ktorý si zaslúži pozornosť

S malou dušičkou som si pod stromček zaželala jednu knihu. Nebolo by na tom nič zvláštne. Išlo však o knihu, ktorá tak celkom nezapadala k mojim vyhľadávaným žánrom. Na brehu spieva dav od Michala Franku. 

Áno, kniha je dielom slovenského spisovateľa. Aj to vo mne prebudilo zvedavosť. Autor vystupuje pod pseudonymom, takže jeho skutočná identita je neznáma. Celý čas mi preto blúdilo mysľou o koho ide. Konkrétne podozrenie nemám, len dohady 🤣 

Kniha ma v prvom rade zaujala ústrednou témou. Internetový lynč. V súčasnosti veľmi aktuálna téma. V dobe internetových trollov a hrdinov za klávesnicou sa určite nejeden z nás stretol s odvátenou stránkou sociálnych sietí a internetu ako takého. Alebo si ťukal po čele, keď videl reakcie niektorého z našich horlivejších facebookových priateľov pod rôznymi článkami či hoaxmi. 

Príbeh má veľmi špecifickú formu. Je vyrozprávaný očami viacerých postáv - od hlavnej aktérky, cez jej manžela, dcéru, sestru, chlapa, ktorý prakticky rozdúchaval vášne, kolegu "napadnutého" až po kolegyňu obvinenej. Autor rozvinul aktuálnu tému kyberšikany, konšpirácií a lynčovania na internete. Poukázal aj na podsúvanie informácií médiami a neschopnosť ľudí selektovať to podstatné a pravdivé a sformovať si vlastný názor. Okrem iného sa autor zamyslel a vlastne aj vytvoril akúsi alternatívnu budúcnosť. Také mierne prvky dystopie, i keď asi so mnou bude málokto súhlasiť. Viacero udalostí malo logiku a je možné, že aj reálny základ, no niektoré mi už prišli trošku cez. Najmä radikalizácia na slovensko-maďarskej hranici. Táto kapitola bola tým pádom pre mňa miestami až nudná, zvláštna a priznávam, že som isté state len preletela očami...

Čo však bolo zaujímavejšie bola psychológia postáv. Každá jedna prežívala danú situáciu inak a vzala si z nej iné ponaučenie. Sama neviem, aký by som mala na danú udalosť názor. Tak si v skratke zhrňme o čo šlo. Barbora - žena, ktorá navonok pôsobila ako ustráchané káčatko zneškodnila kaserom muža, ktorý na ňu "vyskočil" a slovne ju napadol. Na prvý pohľad sebaobrana. Avšak až po nevysvetiteľnú udalosť, kedy ho v stave, keď už bol spacifikovaný omočila. Celý tento akt sa dostal v skrátenej verzii na internet a video sa stalo predmetom lynčovania na internete. Barbara bola vydaná do nemilosti väčšinovej spoločnosti. Išlo o skrat, akt pomsty alebo Barbara nebola v skutočnosti tá, za ktorú sa vydávala? 

Po prečítaní príbehu ani ja sama neviem, aký mám vlastne na tento "prípad" názor. Nedokázala som zhrnúť "pre a proti" a vyniesť konečný ortieľ. Barbara mi prišla ako rozporuplná postava s maskou. Dúfala som, že pohľad iných postáv mi troška pomôže, ale ak mám pravdu povedať, niektoré ma ešte viac domotali. Príbeh očami Barbary, Laca - jej manžela, Adamca - kolegu napadnutého a Táne - Barbarinej sestry boli vyrozprávané naozaj bravúrne až som miestami bola na pochybách, či sa pod pseudonymom autora naozaj skrýva muž. Avšak vykreslenie príbehu očami dieťaťa ma v tom utvrdilo. Zdalo sa mi najslabšie a myslím, že žena - matka by asi viac vedela vyjadriť pocity a situáciu očami dieťaťa. 

Čítanie tohto príbehu i jeho vstrebanie potrebovalo svoj čas. Musela som si zvyknúť aj na trochu divný štýl autora, ktorý mi miestami pripadal ako dialekt. Zrejme to však bol jeho spôsob ako pridať do príbehu taký ten "ľudový smrad", aby príbeh nepôsobil až tak intelektuálne a umelo, ale aby naopak nabral reálne kontúry. Inak, ako Táňu ma zaujalo pomenovanie Taja... Nepoznám žiadnu menovkyňu v mojom okolí, ktorú by tak niekto volal. 
Autor poukázal na fakt, že nie všetko je také, ako sa na prvý pohľad zdá. Pre mňa bolo toto dielo príjemným prekvapením a keďže sa jedná o debut - tak klobúk dole. Za mínus však považujem záver, ktorým som sa dlho prehrýzala a ktorý ma nudil. Je to však len môj subjektívny pocit. Kvitujem slovník na konci knihy - pomohol mi zorientovať sa v spleti anglických výrazov, ktoré mi neboli úplne zrejmé. Pevne verím, že z toho čo autor načrtol nás toho veľa nečaká... Knihu hodnotím na 4/5⭐.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)