29. júla 2021

Floriovci - prvá časť série o rodinnom klane obchodníkov. Nekorunovaní králi Sicílie.

Tento rok mám asi ozaj dobrý čuch na zaujímavé knižky. Rada sa prenášam aspoň takto knižne do iných krajín, kultúr a dokonca aj do iných storočí a spoločenských vrstiev. Inak tomu nebolo ani v prípade dá sa povedať čerstvej novinky vydavateľstva Grada  - historickom románe inšpirovanom reálnymi postavami z histórie Sicílie, rodinnom klane známych obchodníkov Floriovcov. 

Nie som expert na históriu Talianska a tak mi táto rodina toho veľa nehovorila. Až po prečítaní knihy som si o Floriovcoch začala čo to googliť a zisťovať. Stefania Auci sa vo svojom románe inšpirovala skutočnými udalosťami a jej kniha sa v Taliansku stala bestsellerom. Čerpala z historických zdrojov, no zároveň aj využila potenciál príbehu na jeho románové spracovanie a dokreslila tak celkový obraz vtedajšej doby, zákulisné hry vo svete obchodu, rodinné väzby a do celej tejto zmesi pridala lásku, intrigy, nenávisť, súťaživosť i ambície. 

Zo začiatku ma neskutočne rozčuľovalo, že niektoré postavy mali rovnaké mená. Ignazio, Vincenzo, Giuseppe, Paolo... Bolo ich tam viac a občas ma to miatlo. Keďže sa tieto postavy tak reálne volali, tak sú samozrejme moje výtky úplne irelevantné. Históriu nezmeníš. Aspoň na začiatku mi teda pomohol rodokmeň rodiny Floriovcov, ktorý je nenápadne ukrytý na konci knihy. Radím vám však, nazerajte doň iba v prípade núdze, keďže si jeho preštudovaním môžete vyspoilovať smerovanie príbehu (kto, s kým, kedy). 

Autorka sa zamerala na viacero aspektov príbehu a využila potenciál, ktorý jej tento zaujímavý rodinný klan a jeho história naservírovali. Nezamerala sa len na vzťahy a rodinné väzby ako sa to v románe zvyčajne žiada, ale pozornosť upriamila hlavne na Floriovcov ako obchodníkov. Na to, čo predchádzalo tomu, kým sa vypracovali na rodinu, ktorá si podmanila celú Sicíliu. Na rodinu, ktorej meno malo cveng a prestíž. Čo všetko však bolo za tým, to už je iná káva. Roky tvrdej práce, oči na stopkách, konkurencia... Risk a zisk. Nálepkovanie zo strany vyššie postavených a váženejších rodín, ktorí ich aj napriek dobrému menu roky rokúce považovali za žobrákov, ktorí sa k peniazom dostali ako slepé kura k zrnu... Závisť, intrigy, pýcha i mužská márnomyseľnosť a samoľúbosť, ale aj ženská žiarlivosť, majetnícka materinská láska... Auci namiešala ságu plnú rôznorodých a často až rozporuplných ľudských pocitov i vlastností. 

Hlavnými hrdinami tejto rodinnej ságy sú dvaja bratia - Ignazio a Paolo. Tí sa zo seizmickyčinnej oblasti rozhodnú odísť do Palerma a využiť svojho obchodného ducha. Otvárajú si apatieku a rokmi tvrdrj práce, driny a odriekania sa vypracujú na vážených obchodníkov. Úspech je však zahataný mnohými prekážkami. Nielen na poli konkurencie a podnikania, ale aj v osobnom živote. Časom rola hlavnej postavy "prejde" na Paolovho syna Vincenza. Ten bude ako sa neskôr ukáže naozaj zaujímavou a pre mňa často až nervyžrúcou osobnosťou plnou prekvapení. Zanovitý muž, ktorý stále cíti zášť a chce si vybojovať svoje miesto pod slnkom.  A hlavne - túži po uznaní, rešpekte a prestíži. 

Nehovorím, že príbeh nemal svoje mínusy. Samozrejme, našli sa. Občas sa mi zdal príbeh veľmi plochý a niekedy sa až príliš točil v kruhu a niektoré pasáže zas príbeh zbytočne naťahovali a rozmazávali. Autorka sa mnohokrát zamerala len na život jednej postavy a vedľajšie sa po čase ocitli niekde inde, ale bez vysvetlenia ako. 

Práve tieto trhlinky a diery mi občas kazili celkový dojem z príbehu. Každopádne, v knihe bolo aj veľa pekných myšlienok, ktoré tu zanechal hlavne Vincenzov strýko Ignazio, pre mňa asi najobľúbenejšia postava. Rozvážny diplomat. Clivo mi bolo aj pri niektorých životných situáciách, kedy sa ukázala ľudskosť - tu však neprezradím viac, aby som nespoilovala. Páčila sa mi práve tá zmes a rôznorodosť pocitov i ľudských vlastností, ktoré boli v príbehu obsiahnuté. Na začiatku som mala obavu, či ma nebude tento príbeh nudiť, no našťastie, nič také sa nekonalo. Stránky mi ubiehali pod prstami a občas  som na posedenie zhltla aj 70-80 strán či celú jednu väčšiu pasáž. Vyhovovala mi aj forma - väčšie pasáže rozdelené na menšie "kapitolky". Mohla som si tak od knihy bez obáv odskočiť a neskôr sa k nemu vrátiť bez toho, aby som na niečo zabudla. Aj napriek tomu, že nie som románový typ a nevyhľadávam generačné romány, lebo mám zlú pamäť na mená, tak mi tento príbeh ulahodil. Knihu Floriovci hodnotím na 4/5*. Bola pre mňa zaujímavým spestrením.  

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)