17. júla 2021

O besnení Šípových krížov v Maďarsku... Orgia

Čítali ste už knihu, ktorú ste mali chuť hodiť von oknom, lebo vám z nej bolo fyzicky zle a jej obsah vás ťažil na duši? 

Hrôza. Hnus. Odchádzam z tejto planéty. Hanbím sa, že som človek... Presne tieto pocity x 10 vo mne vyvolala kniha Orgia. Ešte nikdy sa mi nestalo, aby som sa k rozčítanej knihe tak nerada vracala. No ok, raz sa mi to stalo, ale tú knihu som vo svojom hodnotení zatratila kvôli tomu, že príbeh bol vyfabulovaný a autor mal asi aj iné pohnútky. Pri tejto ma však od prevracania ďalších stránok odrádzalo to, že toto sa reálne dialo a tohto sme my ľudia schopní. A nie tak dávno...

Čo sa vám ako prvé vybaví pri slove holokaust? Koncentačné tábory? Hitler? Deportácie židovského obyvateľstva? Nielen toto všetko sem spadá... Genocídu na svojom obyvateľstve totiž páchali aj "posluhovači" fašistického Nemecka - jeho satelity a x ďalších prípadov nájdeme aj inde a aj v súčasnosti, len majú " slabší marketing". Maďarský autor Gábor Zoltán strávil hodiny, dni, mesiace až roky v archívoch, aby zozbieral autentické záznamy, zápisky a výpovede o udalostiach, ktoré zachovali na histórií Maďarska nezmazateľnú krvavú škvrnu. 

Ak ste niekedy boli v Budapešti (ja bohužiaľ nie, aj keď rada by som a tak len reprodukujem, čo mi bolo povedané a čo som sa dočítala), tak ste si pri brehu Dunaja iste všimli sochy topánok. Nie sú tam náhodne. Sú mementom nedávnych udalostí. Hrôz, ktoré na vlastnom obyvateľstve páchalo hnutie Šípových krížov (ľudovo nazývaných aj nyilašovci). Táto fašistická antisemitská organizácia likvidovala maďarské židovské obyvateľstvo i tých, ktorí sa im postavili do cesty a nesúhlasili s ich ideológiou. Spočiatku neboli prívržencami nacistického Nemecka, no neskôr sa stali ich "prisluhovačmi". Ich poznávacím znamením bola práve likvidácia obetí hádzaním do vôd Dunaja (obete postavili vedľa seba, donútili ich vyzuť si topánky, zviazali ich a vystrelili - nie do každého, šetrili nábojmi; ak padol jeden, stiahol aj ďalších ako domino) a sexuálne násilie, ktoré sa nedá nazvať inak ako zverstvom a hnusom... Pri niektorých popisoch som si hovorila, že radšej sa utopiť v Dunaji alebo skončiť s guľkou v hlave a mozgom rozprsknutým kdesi na múre než byť obeťou tých otrasných orgií a predĺžiť si tak "život"... Ale za akú cenu a o čo dlhšie?

Priznám sa, že pri tejto knihe som mala problém nielen s jej obsahom, ale i s jej formou resp. štýlom autora. Občas bol strašne chaotický a netušila som, kto je kto, keďže sa v knihe objaví neskutočné množstvo postáv. Navyše s maďarskými menami, s čím som ja - rodená východniarka mala celkom problém. Stávalo sa mi teda, že som si neskôr nedokázala spojiť niektoré postavy s udalosťami či inými postavami v knihe... Navyše autor veľmi často menil rozprávača a skákal v deji. Kniha je teda dosť náročná nielen z hľadiska samotnej témy, ale aj štýlu autora, ktorý je naozaj špecifický a bohužiaľ na moje pomery aj trochu chaotický a neuprataný. 

Ak som si doteraz myslela, že majstrom perverznosti je kniha Pomaľované vtáča, tak Orgia pri nej nezaostáva. Miestami sa mi obracal žalúdok... O to horšie bolo to, že v prípade Orgie sa tieto udalosti aj reálne stali a neboli len výplodom fantázie... Jej názov ju dokonale vystihuje. To, čo páchali nyilašovci na obyvateľstve a ženách od 12 rokov - áno, dobre vidíte! sa inak ako hnusnými a perverznými orgiami nazvať nedá... O to horšie vyznieva skutočnosť, že množstvo nyilašovcov nebolo dodnes identifikovaných ani odsúdených a ich myšlienky sa tak dokázali preniesť na ďalšie a ďalšie generácie... Práve to a zhoršujúca sa politická situácia a napätie v Maďarsku boli jedným z popudov pre autora, aby tento dokumentárny román uzrel svetlo sveta. Drahý svet, spamätaj sa! Naozaj sa nevieš poučiť z chýb a zločinov spáchaných v minulosti?!

Úprimne. Je mi jasné, že sa k tejto knihe už nikdy nevrátim. Po pretočení poslednej stránky som si vydýchla, že už na žiadne násilie nenarazím (a ani na slovo "fas", ktoré sa tu vyskytovalo pomaly v každej kapitole a pre istotu nie raz). Žiaľ, iba v knihe. Lebo je mi jasné, že svet nie je krásnym miestom... Odporúčam prečítať si všetkým tým, ktorí neveria, že aj v tejto dobe dokáže niekomu ideológia zdegenerovať mozog a odpáliť zdravý rozum, no hlavne ľudskosť do najvzdialenejšej galaxie... Všetky tieto udalosti sú jasným dôkazom toho, že občas stačí len zneužiť situáciu, nepokoj, nevôlu a hlavne nesúhlas a nespokojnosť más a zrodí sa čosi tak obludné... Čosi také, že reálne začnete pochybovať, či je človek naozaj tým najinteligentnejším tvorom na planéte... 

Nehviezdičkujem. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)