9. februára 2020

Ako milosrdná lož zachránila život - Listy pre Margot

Po sérií skutočných príbehov z čias vojny, dychvyrážajúcich reportážach, ale aj chladnom severskom krimi som potrebovala trošku pohladiť svoju dušu niečím oddychovým a sladkoromantickým. Napriek faktu, že z klasických naivných románov pre ženy mi stoja vlasy dupkom som to opäť raz "riskla" a siahla po novinke z vydavateľstva Fortuna Libri - historickom románe z pera Jamesa Moloneyho Listy pre Margot
Románov datovaných do obdobia druhej svetovej vojny som už prečítala viacero a pravdupovediac, ani jeden z nich sa mi nepáčil. Či už to bola kniha Tanec s nepriateľom alebo Krajčírka z Dachau. Preto som pre istotu nemala veľké očakávania. A to aj napriek tomu, že som videla viaceré kladné odozvy na román tohto austrálskeho spisovateľa. 

Hlavnou hrdinkou románu je mladá Nemka Margot, ktorá miluje 3 veci: dlhé letné prázdniny, svojho brata Walthera a Adolfa Hitlera. Žije v ilúzii vtedajšej ideológie a zhodou okolností sa stane pracovníčkou v podateľni koncentračného tábora Sachsenhausen. V tejto pozícií nahradí svoju sestru Renate, ktorá za seba potrebuje urýchlene nájsť vhodnú náhradu, aby mohla "postúpiť vyššie". Ako rodená Nemka vedená už od narodenia k tomu, čo hlásal Hitler nemala dôvod pochybovať o tom, že niečo nie je správne a že jeho predstava o krásnom a "čistom" Nemecku prinesie len zbytočné obete, krviprelievanie, nenávisť, zlosť, záhubu, vinu a výčitky...


Po rozkaze nadriadeného spáliť listy z plného suda korešpondencie väzňov však Margot mierne zapochybuje a zvedavosť i svedomie ju donútia rozkaz nenápadne nesplniť. Listy si vezme so sebou a rozhodne sa ich odoslať adresátom. Jeden list ju však zaujme natoľko, že úplne rozvráti jej presvedčenie a nakoniec zmení aj celý jej život.

Do rúk sa jej dostane list Dietra Kleinschmidta adresovaný jeho láske Margot Lipskej. Ako z listu pochopila, láska k Margot je tou jedinou vecou, ktorá ho drží pri živote a dáva mu nádej na lepší začiatok a koniec vojny. Jej doterajšie presvedčenie nahlodajú tiene pochybnosti. Preto sa jej v hlave zrodí myšlienka, že možno odpovedať na tento list by znamenalo niekoho zachrániť. Môže takéto krásne listy písať človek, ktorý je nepriateľom ríše? Ktorý nespadá do predstáv "Vodcu" o čistote a ktorého "drahý Vodca"považuje za najväčšiu škrvnu nemeckého národa? Aj to sa Margot pokúsi zistiť... Nenápadne dievča naberie odvahu, vzprieči sa aj vlastnej sestre a dospeje natoľko, že si dokáže urobiť už aj vlastný názor a vzoprieť sa všetkému a všetkým. 

Neskôr jej listy stačiť nebudú. S väzňom sa potajme stretne. Bude ju to stáť veľa úsilia a prekážok, no zvedavosť bude silnejšia. Aké následky prinesú jej listy? Zistí Dieter, že nie sú od "jeho Margot"? Dokáže čistý cit dovtedy iba "vymyslený" ožiť a hlavne prežiť aj vo vtedajšej dobe? Dokáže láska zvíťaziť nad nenávisťou a zasiahnuť srdcia dvoch ľudí na opačných stranách barikády?


Kniha je krásnym posolstvom človečenstva, citu, empatie, pomoci a obetavosti. Málokedy sa mi stáva, aby mi pri čítaní kvapla slzička, no v prípade tejto knihy sa moje slzné kanáliky jednoducho vzbúrili a "ťahali šichtu". Aj keď som čítanie knihy musela asi trikrát prerušiť, vždy som sa tešila, keď sa k nej znova dostanem. Kedy sa znova zakuklím do deky, pripravím si dobrý čaj a ponorím sa do príbehu Margot a Dietra. Prichytila som sa pri tom, že som v knihe našla to, čo v dnešnom svete tak veľmi chýba - ľudskosť. Ak dokázala ľudskosť prežiť a poraziť zlo aj v krutých časoch, prečo tomu dnes tak nie je? Táto otázka vo mne stále hlodá a nedá mi správať...

Priznám sa, že koniec ma sprvu veľmi prekvapil a až sklamal, no neskôr po prečítaní aj poslednej časti som pochopila. A bola som rada, že to dopadlo takto. 


Málokedy sa stáva, že by som odporučila práve knihu, ktorá je literárnou fikciou prípadne má iba jemné prvky autenticity. Táto kniha je však výnimkou. Musím povedať, že si získala moje srdce a určite sa ešte niekedy k nej rada vrátim. Hlavne vtedy, ak budem opäť potrebovať "pohladiť dušu" a zabudúť na každodenné problémy i úplne malichernosti, ktorými sa často zbytočne zaťažujem. Kniha sa číta veľmi dobre, je pútavá, nenudí. V mojej knižnici je dávam čestné miestečko a myslím, že ani moje konečné bodové hodnotenie nebude prekvapujúce - 10 z 10*.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)