23. februára 2020

Nová škandinávska senzácia - Lotte Petri: Diablovo dielo

Škandinávske krimi si v mojej knižnici našlo svoje miesto. Hoci série veľmi nemám v obľube najmä kvôli mojej zábudlivosti v dôsledku dlhých časových odstupov medzi vydaním jednotlivých častí, tak som po takej jednej znova siahla. Tentokrát som po Bjørkovi a Ahnhemovi siahla po knihe z pera dánskej autorky Lotte Petri - "novej" škandinávskej senzácie. 
Už len samotná anotácia knihy bola pre mňa veľkým lákadlom a jasným signálom, že túto knihu potrebujem. Závaňala mi totiž mojim najobľúbenejším seriálom - Kosti (Bones). Hlavne kvôli tomu, že hlavnou hrdinkou bola tiež antropologička

Táto krimi resp. thriller je iný už len tým, že dejová línia sa točí okolo vrážd s prvkami satanizmu. Týmto je od väčšiny kníh z mrazivého severského prostredia trocha iná. Niektoré prvky sú však totožné - napríklad bohaté opisy, napätie, mrazivá škandinávska príroda, psychológia a rafinovaný páchateľ

Čo bolo pre mňa iné bola aj hlavná postava. Narozdiel od hlavných hrdinov v knihách vyššie spomínaných autorov bola pre mňa postava antropologičký Josephine Jespersenovej oveľa sympatickejšou hlavnou hrdinkou. Priznávam, že som opäť mala problém s množstvom postáv, no tentokrát sa vo mne znova zobudil Monk a vytasila som farebné odlišovacie papieriky, kde som si zapisovala mená jednotlivých postáv. To mi veľmi pomohlo, aby som sa úplne nestratila. 

Okrem nosnej zápletky spojenej so satanizmom sa nám do príbehu opäť zamieša aj jemný milostný motív. Verím, že v ďalšej časti dostane o čosi väčší priestor. Čo ma veľmi potešilo bol fakt, že autorka nesiahla po typickom škandinávskom klišé - alkoholik, zničená, rozvrátená rodina, manželstvo na pokraji rozvodu, podozrievavosť medzi kolegami, psychické problémy a rôzne sexuálne úchylky postáv. Jediným kliše bol workoholizmus hlavných postáv - Josephine a Alexandera Damgaarda. Aj samotný hlavný vyšetrovateľ Xander mi bol veľmi sympatický - ako postava ma vôbec neiritoval a nerozčuľoval. Neprišiel mi ani prehnane zaťatý, trvdohlavý či sebecký. Už len za tento fakt - teda pozitívnejšie vykreslenie postáv si ma autorka získala a "šplhla si u mňa". Dúfam, že pri ďalších častiach od toho neupustí 😀

Príbeh začína na cintoríne. Kvôli výstavbe novej stanice metra v Kodani sa totiž aj napriek nevôli cirkvi i časti obyvateľstva začne s exhumáciou hrobov v severnej časti cintoríne Assistens. Cintorín teda musí ustúpiť metru. Proti nie sú len predstavitelia cirkvi a veriaci, ale aj časť verejnosti. Odporcovia majú strach, že sa tým naruší pokoj zosnulých a že sa "otvoria brány pekla". Pri exhumácií pozostatkov spolupracujú antropologička Josephine Jaspersenová a jej kolegyňa archeologička Rita Magnussenová. Práve tá sa stane prvou obeťou beštiálneho krvilačného vraha

Postupným vyšetrovaním, odhaľovaním dôkazov a odkrývaním tajomstiev sa dostávajú na povrch mrazivé skutočnosti. Je naozaj za tým všetkým páchateľ, posadnutý satanista? Veľmi veľa skutočností v knihe ma prekvapilo. Oceňujem autorkinu snahu o neustále napätie a prekvapivé zvraty a tiež o zapojenie exorcistu do deja. Musím uznať, že občas mi stáli vlasy dupkom a mala som strach pozrieť sa pod posteľ. Najmä pri scénach s kňazom Dominikom, ktorý bol okrem toho aj vyháňačom diabla. Samozrejmosťou boli "pikošky" zo sveta psychológie a psychiatrie, ktorých práve v škandinávskej krimi býva neúrekom. Akoby sa autori doslova vyžívali v psychologických úchylkách. Preto asi nie je prekvapením, že do deja autorka zapojila aj mladú psychologičku Isabellu, ktorá pri svojej lekárskej praxi narazí na "tvrdý oriešok" - Belindu. Práve kvôli nej sa rozhodne spojiť s kňazom Dominikom a využiť jeho služby exorcistu. Samozrejme s dovolením Belindinej matky. Prípad Belindy je totiž veľmi zvláštny, zamotaný a Isabella si aj napriek svojim skúsenostiam s ňou nevie rady a uchýli sa k poslednému možnému riešeniu... 

Postupne k prvej obeti pribúdajú ďalšie a satanistický motív je už jasný a viditeľný. Vyšetrovateľov k tomu vedú stopy na telách obetí i predmety, ktoré pri nich páchateľ zanecháva. Vrah je čoraz bližšie a v ohrození je aj Josephine...

Jediné, čo ma v tejto knihe sklamalo bol koniec knihy. Kľudne by som nenamietala, ak by sa s ním autorka trocha viac "vyhrala" a nenechala rozuzlenie na pár posledných strán. To mi však vadí u viacerých autorov, lebo tým pádom kniha na rýchlo zbúchanom konci stráca na celkovej atraktivite i kvalite. Tiež ma trocha iritoval divne vysvetlený motív páchateľa a minimum priestoru na to, aby sa aj páchateľ "vyjadril". Občas mám pocit, že mám dlhé vedenie, no ak sa dej raz točí okolo vrážd a páchateľa, tak by práve rozuzlenie a vysvetlenie malo mať väčší priestor. Kniha sa však čítala veľmi dobre, dej bol dynamický a bez odskakovania či nezmyselných odbočiek. Dúfam teda, že v dohľadnom čase výjde pokračovanie tejto série

Aj napriek niekoľkým mínusom, bez ktorých by bola táto kniha vynikajúca ju hodnotím ako veľmi dobre čitateľné dielko a na chuť si určite prídu nielen milovníci krimi, ale aj trillerov a kníh s prvkami exorcizmu. Knihu celkovo hodnotím na 8,5* z 10.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)