1. novembra 2020

Francina vojna - príbeh mladej Češky, ktorá prežila Terezín i Osvienčim

S príbehmi z obdobia druhej svetovej vojny sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. Fikciou, skutočnými príbehmi i non fiction literatúrou. V poslednom čase siaham i po českých prekladoch a knihách českých autoriek a už nečítam horlivo všetko nové, čo uzrie svetlo knižného sveta. Kniha Francina vojna ma však v edičnom pláne Ikaru zaujala a tak Vám teraz rada v skratke predstavím túto novinku i moje dojmy z nej. Navyše si o ňu môžete na mojom IG i zasúťažiť. 

Kniha má naozaj krásnu, priam hypnotickú a ukľudňujúcu obálku. Úplne ma dostala a áno, upútala moju pozornosť. Po prečítaní anotácie som sa dozvedela, že ide o príbeh Franci Rabinekovej z Prahy.
Franci žila spolu so svojimi rodičmi v Prahe v blízkosti ich rodinného podniku. Odmalička mala vzťah k móde a hoci boli jej rodičia Židia, tak nikdy toto náboženstvo nepraktizovali. Aj Franci a jej rodiny sa dotkli tvrdé reštrikcie vtedajšieho režimu. Vydala sa mladá - za muža, ktorý často balansoval nad životom a smrťou, no vždy mal i vďaka svojej prezieravosti a prefíkanosti šťastie. Franci sa však nakoniec transportu nevyhla a spolu so svojou rodinou skončila v tábore v Terezíne. 

Franci popisuje svoj "život" v tomto tábore a práve to ma zaujalo, pretože veľa príbehov z prostredia Terezína som nečítala. V istej pasáži - nebudem konkretizovať, som mala ozaj slzy na krajíčku a verím, že táto udalosť asi najviac poznačila Francin život a nedokážem.si predstaviť, ako sa s tým dokázala vyrovnať... Veľa preživších tvrdí, že to, že prežili bolo často iba vecou náhody a šťastia. Ale i šťastie má svoje limity... 

Po smutných udalostiach sa ocitá v koncentračnom tábore v Osvienčime. Roky života po boku prefíkaného manžela zrejme neboli márne a Franci sa vdaka klamstvu dokázala zachrániť pred Mengeleho ľavačkou, ktorá bola vstupenkou do plynovej komory. Elektrikárka - šikovné klamstvo
Dokázala sa však táto krehká žena neprezradiť? 


Francin príbeh nie je len smutný. Dokázala si udržať istú dávku optimizmu aj na takomto otrasnom mieste. Niektoré jej zážitky sú ozaj úsmevné. Koniec príbehu prináša aj ďalšie strastiplné životné údely. Ťažkosti s návratom domov, ktorý už nemal prečo byť domovom i snaha zaradiť sa do bežného života. Franci nakoniec emigrovala do USA a stala sa návrhárkou. Príbeh sa dočkal knižnej podoby až po jej smrti, pretože bol vydavateľmi odmietaný. Jej dcéra tento boj nakoniec doviedla do úspešného konca. 

Príbeh je čitateľný, prešla som ním ako nôž maslom, no s blížiacim sa koncom už trochu strácal na kvalite a dynamike. Najmä Doslov bol pre mňa Mordor a veľmi ťažko som sa ním prehrýzla. Bol písaný nezáživne, aspoň z môjho pohľadu. Tým však nechcem príbeh dehonestovať. Nič iné nemôžem tejto knihe vytknúť. Hodnotím ju na 3.5/5*. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)