1. novembra 2020

Deň matiek - detektívny krimitriler s prvkami rodinnej drámy

Keď som videla knihu Deň matiek v edičnom pláne Tatranu tak som hneď vedela, že ju musím mať. Milujem prešpekulované krimi, kde sa mieša napätie, zvraty, psychológia, pohnútky a desivé zistenia. A podľa anotácie práve toto všetko táto kniha Deň matiek sľubovala. 

Hoci na prvý pohľad ide o riadneho macka, čo sa hrúbky týka, tak sa toho vôbec netreba báť. Príbeh ma tak pohltil, že som neváhala a siahla po tej najtajnejšej a najúčinnejšej "zbrani" - po profi svetielku, s ktorým som si potajme svietila a čítala aj v noci, aby mi nič neušlo a aby bola moja duša na pokoji :D Náruživí čitatelia ma iste pochopia :D

Už prvé stránky ma úplne odrovnali. Autorkin opisný štýl mi vyrazil dych. Nebudeme si nič nahovárať - nemeckí autori majú spolu so Škandinávcami mrazivé písanie v krvi a vedia svoj potenciál plne využiť. Detailné popisy, vďaka ktorým som si vedela zvizualizovať celý priestor a aj vzhľad a psychológiu jednotlivých postáv boli nosnými prvkami Neuhausovej knihy.

Ak máte rovnako ako ja časť mozgu, kde sa ukladajú mená totožnú so sitom s hrubými dierkami a nahlodanú Alzheimerom odporúčam nalistovať si posledné strany knihy, kde sa nachádza Menný register. Ten som si samozrejme všimla neskoro - moja papieriková metóda už fungovala a vytapetovala som si pol knihy :D Postáv v knihe je ozaj slušné množstvo, takže odporúčam si tento zoznam prezrieť, aby ste sa v postavách nestrácali. Ach, keby som taký menný register mala po ruke aj v reálnom živote 🤣

Ako som už avizovala - už samotný úvod ma navnadil a dokonale namotal. Hlavná hrdinka Pia Sanderová - kriminálna komisárka bola už na prvý pohľad a písmenko sympatická postava. Nebude prekvapením, že aj ona patrí k vyšetrovateľom, ktorí sú workoholici a ktorých mozog asi nemá tlačidlo on/off. Miestami mi pripadala ako hrdinka z akčného filmu, ktorú nezastavia ani plamene pekelné, atómovka, vlna tsunami či maratón videí Kuky bandu. Aj jej tím bol veľmi rôznorodý. Vedľajšie postavy boli skutočne zaujímavou vzorkou z hľadiska charakterov i ich životných osudov a motivácií. Ňom ňom, tí čo majú úchylku na psychológiu postáv si budú hladkať bruško a masírovať spánky. 

Zdanlivo jednoduchý prípad, kedy doručovateľka objaví nehybné telo bývalého majiteľa továrne Theodora Reifenratha sa nakoniec úplne zvrtne a prinesie mnoho otáznikov. Išlo o nehodu, prirodzenú smrť alebo vraždu? Všetky domnienky vyvráti jeden detail. Takmer na smrť vyhladovaný Theodorov pes, ktorého nájdu zavretého v psej ohrade na záhrade, kde sa okolo neho povaľujú kosti. Ľudské kosti. Forenzní technici neskôr objavujú hrozivý nález - tri "voskované" ženské telá a hĺbkové vyšetrovanie a prehľadávanie terénu prinesie ďalšie prekvapenia. 

Bol starý pán sériovým vrahom? Bol by toho vôbec schopný? Rúško tajomstva a more pochybností prináša aj fakt, že jeho manželka Rita zmizla pred rokmi na Deň matiek za veľmi záhadných okolností. Bola aj Rita jednou z obetí alebo spáchala samovraždu utopením a preto sa jej telo nikdy nenašlo? Alebo v tom majú prsty ich chovanci, ktorých sa ako pestúni dlhé roky ujímali? Prečo sa všetky vraždy a únosy odohrali na Deň matiek? Chcel tým páchateľ niečo naznačiť? 

Autorka zvolila naozaj strašidelný priestor - nielen továreň na plnenie minerálnych vôd, ale aj samotné sídlo Theodora Reinfenratha. V predvojnových časoch bolo totiž detským domovom v pôsobnosti cirkvi. Boli Rita a Theodor naozaj milujúcimi pestúnmi alebo sa za múrmi ich rezidencie odohrávalo týranie, šikana či dokonca vraždy? 

Ak ste milovníkmi napätia a máte radi Fitzeka či Cartera tak táto kniha je povinná jazda. Ide nielen o krimitriler, ale svojim spôsobom aj rodinnú drámu. Veľmi cenné a zaujímavé boli pre mňa aj pikošky z forenznej antropológie, kriminálnej psychológie či metód vyšetrovania. Naďabíte na ozaj zaujímavú zmes postáv - od zanietených vyšetrovateľov, uznávaného profilovača, kriminálnej psychologičky až po nadutého pána podnikateľa, sadistickú xantipu, tyrana či vždymilujúceho, obetavého manžela... Tých skoro 500 strán určite za to stálo a súčasná jesenná pochmúrna atmosféra dodala čítaniu ten správny šmrnc. Knihu hodnotím na 5/5* a v budúcnosti si rada dám rerading alebo siahnem aj po inej autorkinej knihe.  

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran. #spolupraca 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)