27. júla 2019

Orgovánové dievčatá - o "Králikoch" z Ravensbrücku

Po Mengeleho dievčati som dlho hľadala knihu, ktorá by ma tak chytila za srdce a prinútila ma zamyslieť sa a vyroniť nejednu slzu. Ako je už o mne známe - najradšej čítam skutočné príbehy z obdobia druhej svetovej vojny. S knihami tohto typu sa posledné roky priam "roztrhlo vrece". No žiaľ, nie všetky mali svoju kvalitu a veľká časť z nich bola prifarbená až to bilo do očí (o tom neskôr) alebo úplne vymyslená. Preto som rada, že ma tentokrát môj "čitateľský čuch" nesklamal. Kniha Orgovánové dievčatá si jednoznačne zaslúži miesto v mojej knižnici.
Photo by Daniela Kočiščáková
*áno, na fotke je levanduľa namiesto orgovánu - ten bol v čase fotenia už odkvitnutý* ;) 
O koncentračnom tábore v Ravensbrücku som toho nevedela veľa. Len útržkovité informácie. Preto som s ešte pred čítaním Orgovánových dievčat zapožičala aj knihu o Ravensbrücku od Sarah Helmovej. Nerada totiž čítam o tom, o čom nemám aspoň základné info. Preto na začiatku mojej recenzie pridám aspoň stručné info o tomto koncentračnom tábore.

Koncentračný tábore Ravensbrück sa nachádzal neďaleko Fürsenbergu - kúpeľného mestečka vzdialeného asi 90 km od Berlína. Bol vybudovaný na "prevychovanie" žien, ktoré politicky či národnostne nekorešpondovali s predstavami Hitlerovej ideológie. Je potrebné ozrejmiť, že výstavba koncentračných táborov bola doménou Himmlera. Hitler podľa dobových záznamov nikdy nenavštívil ani jeden z táborov. Prvý vybudovaný tábor bol koncentračný tábor Dachau. Ostatné tábory boli vybudované "na jeho obraz".

Ravensbrücký koncentračný tábor sa neslávne preslávil hlavne kvôli "lekárskym" pokusom na ženách. Šlo o pokusy, ktoré čiastočne súviseli aj so smrťou ríšskeho protektora Reinharda Heydricha. Ten zomrel na následky atentátu, pravdepodobne v dôsledku anemického šoku a otravy krvi v dôsledku zanesenia nečistôt do tela. Jedným z doktorov, ktorý na zraneného Heydricha dozeral bol aj doktor Gebhardt. Práve on mal na svedomí experimenty v Ravensbrücku. Vybraným väzneným ženám spôsobili umelo na operačnom stole zranenia na dolných končatinách, do ktorých im zaviedli cudzie predmety - kúsky skla, porcelánu, piliny, hrdzavé klince či drevené triesky. Alebo im odstraňovali časť kostí či svalov. Snažili sa tak napodobniť zranenia, ktoré utrpel Heydrich i vojaci na frontoch. Často ich chôdza pripomínala králičie skackanie - preto si aj "vyslúžili" prezývku Králiky z Ravensbrücku. Mnohé ženy po týchto pokusoch zomreli v dôsledku sepsy, šoku či gangrény prípadne ostali doživotne znetvorené. V tábore boli väznené aj ženy a deti z Lidíc - českej obce, ktorá bola nacistami odstránená ako pomsta za atentát na Heydricha (práve do Lidíc viedli falošné stopy o iniciátoroch atentátu). Mnoho žien z tohto tábora bolo využívaných do "bordelov" v koncentračných táboroch. V Ravensbrücku bola väznená aj Himmlerova sestra - kvôli tomu, že sa zaplietla so Židom, čo sa vymykalo predstavám jej brata o rasovej čistote.
Veľmi veľa informácií o Ravensbrücku som sa dozvedela práve z tejto knihy. 
Nezľaknite sa - je strašne hrubá. Stačí si vybrať len niektoré kapitoly. 

A teraz ku knihe Orgovánové dievčatá. V USA sa táto kniha stala bestsellerom. Povedzme si na rovinu - nie všetky knihy, ktoré majú tento "titul" sú vážne také úžasné. Sprvu som aj ja bola na pochybách. Okolo knihy som chodila dlhšie po špičkách. Desilo ma totiž rozdelenie kapitol. Ešte dávnejšie ma čítanie knihy Odsúdení prežiť neskutočne iritovalo práve kvôli nešťastnému rozdeleniu kapitol. Omnoho čitateľnejšie by totiž bolo rozdeliť knihu na tri časti a v každej sa venovať samostatnému príbehu danej ženy, aby čitateľ neupadol do akéhosi bludného kruhu, kde sa mu všetko motalo. Aj tu sú ústrednou témou osudy troch žien v čase vojny (aj tesne pred ňou a po nej). Spočiatku som si knihu radšej "monkovsky" označila štítkami a chcela som ju čítať nie po kapitolách, ale po osobách. Až potom som si uvedomila, že táto kniha je tak napísaná a rozdelená naschvál a že to má svoj význam. Osudy týchto troch žien sa totiž neskôr postupne spoja. Preto neurobte rovnakú chybu a čítajte kapitoly rad radom.
Monk sa môže schovať 😂 
Nakoniec však toto "vytuningovanie" nebolo potrebné

Autorka knihy v knihe spojila príbehy troch žien, ktorým život zmenila vojna. Prvým prekvapeniím pre mňa bolo, že išlo o ženy, ktoré boli z odlišných spoločenských vrstiev i krajín. Caroline, Kaša a Herta.
K napísaniu knihy autorku doviedol článok o Caroline, ktorý našla v starých novinách. Caroline bola žena z vyšších kruhov - filantropka, ktorá svoj život zasvätila pomoci iným. Až do takej miery, že ostala slobodná. Práve pri jej príbehu sa prenesiete do doby, kedy sa v USA konali večierky, kedy boli na vzostupe najznámejšie herecké ikony 40. - 50. rokov a kedy ešte USA nebolo takým suverénnym a sebavedomým štátom. Sprvu pomáha hlavne francúzskym migrantom, po vojne sa však zhodou náhod dostane k príbehu o "Králikoch z Ravensbrücku" a rozhodne sa im pomôcť. Spočiatku naráža na veľa prekážok a neochoty. Ako to vak býva, vytrvalosť prinesie svoje ovocie...

Kaša - ďalšia hrdinka, ktorej osudy autorka v tejto knihe popísala je naopak žena (v časoch vojny ešte mladé dievča), ktorá pochádza z trocha skromnejších kruhov. Spolu so svojou rodinou - otcom, sestrou a mamou žije v Lubline v Poľsku. Otec pracuje na pošte, sestra v nemocnici a jej mama - na ktorú je veľmi naviazaná, je veľmi talentovaná maliarka. Prežíva lásku, pri ktorej si však nie je istá, či vôbec niekedy bude opätovaná. Kvôli jedinej chybičke sa ocitá v koncentračnom tábore v Ravensbrücku spolu so svojimi najbližšími, čo si bude neustále vyčítať. Spolu sa pretĺkajú strasťami "života" v tábore až sa neskôr dostanú do rúk "lekárov", ktorí však zabudli, aké je ich poslanie...

Posledná ústredná postava knihy Orgovánové dievčatá je mladá, začínajúca lekárka Herta. Nemka vyrastajúca v Düsseldorfe, ktorá tiež prepadla Hitlerovej ideológii o čistej rase a antisemitizme. Ako žena však nemá veľa možností presadiť sa v medicíne, ktorá je doménou mužov. Jej vysnívaný odbor - chirurgia je v období vojny pre ženy neprístupný a tak musí pracovať ako dermatologička. Keď sa jej však naskytne možnosť pracovať v koncentračnom tábore Ravensbrück neváha. Spočiatku nechápe, kde sa to ocitla a zvažuje odchod. Aj ona však padne do pazúrov nacizmu a vidina "nesmrteľnosti" a "nedotknuteľnosti" si ju úplne podmaní... Autorka ju podľa môjho názoru popísala ešte veľmi milo.
Z knihy Ravensbrück od Sarah Helmovej. 
Herta Oberheuserová počas vynesenia rozsudku. 

Ešte som sa nestrela, aby autor nejakej knihy tohto žánru dokázal prepojiť príbehy žien, ktoré si boli povahovo i ideologicky tak vzdialené. Veľká časť knihy je pravdivá, podporená výpoveďami a svedectvami preživších, ich známych alebo doplnená vďaka archívom. Len malé percento knihy je domyslené a kozmeticky upravené. V tomto som problém nevidela, nešlo o pasáže, ktoré by knihe uberali na hodnovernosti, ale skôr jej mali dodať romantickejší nádych, vylepšiť jej čitateľnosť a  navodiť závan "ľudskosti v neľudských časoch". Spočiatku možno narazíte "na vlnu odporu" a bude sa Vám kniha trocha ťažšie čítať, lebo kapitoly na seba nenadväzujú. Nenechajte sa však odradiť.
Kniha ma milo prekvapila. Po predošlých sklamaniach z kníh, ktoré sa po úspechu knihy Mengeleho dievča začali kopiť musím povedať, že kniha ozaj predčila moje očakávania. Nechcem byť netaktná a hanobiť tieto knihy, keďže ich aktéri si prešli peklom, no žiaľ nemôžem sa zbaviť toho pocitu. Že boli dofarbené, vymyslené alebo v rýchlosti napísané, aby sa z nich vytrieskalo maximum, čo bolo v mnohých prípadoch na veľkú škodu. Každopádne tento žáner nemôže ostať nepovšimnutý a takéto knihy treba čítať a neodsudzovať ľudí, ktoré takéto knihy čítajú a zaujímajú ich. Áno, aj s takým názorom som sa stretla. Nečítam ich preto, lebo som masochista, ale preto, lebo ma minulosť zaujíma a nezatváram pred ňou oči. Svet nie je krásnym miestom a niektoré udalosti by sa mali ľuďom pripomínať, aby nezabudli. Sloboda nebola zadarmo...

Orgovánové dievčatá preto nemôžem ohodnotiť inak ako na 10/10*. 

Zdroje: 
1.) HELM, S. 2017, Ravensbrück: život a smrt v Hitlerově koncentračním táborě pro ženy. Praha: Beta - Dobrovský Plzeň: Ševčík. 718 s.,  ISBN 978-80-7306-914-8. 
2.) https://www.holocaust.cz/dejiny/koncentracni-tabory-a-ghetta/ravensbrueck/

O autorke a jej inšpirácií a historickom pozadí knihy sa môžete viac dozvedieť tu:  https://marthahallkelly.com/lilac-girls/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)