30. júla 2019

Krajčírka z Dachau. Romanticko-tragická fikcia.

Romány. Asi najobľúbenejší žáner veľkej časti ženského pokolenia. Skryté túžby žien, ktorým autorka vdýchne život. Buď len takto knižne - v predstavách, myšlienkach, snoch. Alebo vo filme, kde sú podporené kľúčovým výberom jednotlivých postáv. Motýle v bruchu, slzy radosti i smútku, zrýchlený tep... Áno, aj to dokážu vyvolať. Ako som už spomínala, tento žáner v knižnej podobe nevyhľadávam. Príde mi mnohokrát plytký a ako klišé. Opäť som sa však nechala zlákať názvom knihy, ktorý ma na prvý "okuk" zaujal. Taká bola moja cesta ku knihe Krajčírka z Dachau. 
 Photo by Daniela Kočiščáková

Na úvod musím uviesť, že príbeh nie je reálny. Je to fikcia. Úplná. Žiadna z postáv nie je inšpirovaná reálnym človekom ani udalosťami. Dej je vsadený do obdobia tesne pred druhou svetovou vojnou, počas vojny a približne rok aj niečo po vojne. Tentokrát Vás však autorka prevedie hlavne priemyselným Londýnom a nemeckým Mníchovom v čase vojny. Iba malá časť príbehu sa odohráva v Paríži a belgickom Namure

Sama neviem, ako popísať moje dojmy z tejto knihy. Popravde, nie sú veľmi pozitívne. Dej je rozdelený na tri väčšie časti. Prvú časť som prečítala na jeden dych, bola napísaná vcelku pútavo, čo ma donútilo čítať ďalej. Táto časť opisuje život hlavnej protagonistky pred vojnou. Jej sen stať sa slávnou módnou návrhárkou. Pri jej začínajúcej aférke s trocha starším mužom som si už len pomyselne "klepkala po čele". Dievča, toto nedopadne dobre... Keď som sa nakoniec v závere knihy dozvedela, že sa jedná o fikciu, vydýchla som si. Pre mňa bola táto postava - Ada Vaughanová asi jedna z najrozpoluplnejších románových postáv. Jednoducho, som ju doteraz nepochopila. Jej správanie, jej motivácie. Pre mňa ako empatickú ženu bolo ťažké čítať o takej naivnej osobe, ktorá si tak hlúpo dokázala zničiť život, reputáciu i sny. Sčasti vinou svojej naivity a sčasti tým, že bola v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Aj samotná postava jej milenca - Stanislausa resp. Stanleyho mi prišla pritiahnutá za vlasy.

Druhá časť sa mi už zdala akási zbúchaná, prekombinovaná, "preplácaná" - ako by povedali naši českí bratia. Nejako príliš veľa smoly, špiny, "undergroundu", čudesných zvratov... Očakávala som, že sa jej život obráti lepším smerom, že sa otrasie a pôjde si za svojim. V tom prípade by bola pre mňa skutočnou románovou hrdinkou par excellence a to som od ženy, ktorou chcela byť - elegantnou, vždy upravenou a atraktívnou aj očakávala. Žiaľ, nestalo sa tak. Na konci druhej časti som si už hovorila, celé zle, ale dočítam to, dám tejto knihe šancu....

Tretia časť bola už pre mňa doslova posledným výkrikom do tmy. Absolútne som nepochopila záver a už vôbec nie to, čo sa stalo počas procesu - áno načrtnem len to, že posledná časť bola iba o súdnom procese. Na povrch vyplávali skryté udalosti, ktoré boli predtým popísané inak. Jednak udalosti okolo Herr Weissa alebo malého Thomasa. Pokiaľ malo ísť o zvrat a prekvapenie, tak to nevyšlo. Proste to logicky nezapadalo do mozaiky a z hlavnej postavy to spravilo korunovanú trúbu - prepáčte za výraz, ale neviem ako inak by som to nazvala. Knihu som prečítala za 2 dni aj to len so sebazaprením. Občas som mala pocit, že autorka mala pomerne chabé informácie o fungovaní koncentračných táborov a celkovo o vtedajšej dobe. V časti po oslobodení tábora Dachau a skončení vojny dokonca vykreslila Adu ako vyšinutú - pochybujem, že by s ňou vojaci jednali v rukavičkách, ak by sa tak správala... Aj neskoršie odhalenie, že šila šaty i pre samotnú Evu Braunovú mi už prišla ako posledný klinec do rakvy. Jednoducho - táto kniha ma vôbec nechytila za srdce a vôbec som sa netešila, kedy ju chytím znova do rúk, keď som od nej odskočila. To je u mňa prvý signál toho, že kniha nie je pre mňa.

Aby som ju však úplne nepochovala, tak túto knihu nezatracujem, no pokiaľ máte radšej skutočné príbehy a fakty, tak po nej ani nesiahajte. Mne neprišla ani ako oddychovka, žiaľ bola na môj vkus zvláštna. Hoci začiatok vyzeral sľubne, koniec (resp. 2 a 3. časť) bol zlý, čo úplne pokazilo celkový dojem. Preto knihe nemôžem dať iné hodnotenie ako 5/10*, taký slabší priemer.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)