26. januára 2024

Kremeľský mág - románová fikcia od uznávaného novinára, ktorá vám načrtne podhubie putinovej éry a sladké mámenie vplyvu a moci.

Sú knihy, na ktoré potrebujem viac času. Väčšinou je to vecou témy občas i nálady-nenálady na čítanie. Pri Kremeľskom mágovi som si dopriala dostatok času nielen na čítanie, ale aj na jeho zhodnotenie. Môj rytmus totiž narušila nielen časová tieseň, boj s úvodom, ale aj choroba a "blivný" pocit z antibiotík, tak mi odpustite, ak budem stručnejšia ako obvykle 😁 ... ale prd, odžubala mačka vtačka 🙈

Váhala som, či sa do tejto knihy pustiť. No zaujala ma samotná téma a chcela som si rozšíriť obzory, tak som to riskla. Obávala som sa však štýlu. V tomto smere boli moje obavy oprávnené a potvrdili sa. Nepovažujem sa za blbca, ale ani za intelektuálnu kapacitu 😁 Začítanie sa do príbehu bolo bolestivejšie a na autorov štýl som si dlhšie zvykala. Neskôr som sa cez tento tvrdý diamant prehrýzla a chrup ostal takmer celistvý. Často som cítila jemný odstup, chlad, no zároveň takú príjemnú prímes novinárčiny a jemný melancholicko-metaforický pátos. Divná zmes, ale ja sa chápem a či už vy, hm, tak to pochybujem 😂 Príbeh ako taký si užijú hlavne tí, čo chcú nahliadnuť do tajov ruskej mentality. Respektíve pod pokrievku ruskej politiky a na počiatky zrodu Putina a jeho moci.

Ústredná postava celého príbehu Vadim Baranov bol prakticky tieňom Vladimíra Putina. Kremeľským mágom. Autor sa inšpiroval reálnou postavou - Vladislavom Surkovom a napísal románovú fikciu. Nad tým, čo je z jeho rozprávania skutočné a čo vymyslené môžeme polemizovať. Avšak pozadie, množstvo reálií a skutočných udalostí dáva príbehu veľmi uveriteľný základ. Baranov mi prišiel miestami ako veľký špekulant a človek, ktorý si aj napriek tomu, že prakticky stál pri zrode putinovej absolútnej moci a pomáhal mu aj pomocou špinavých praktík a intríg umýval nad všetkým ruky. No na konci som skôr cítila len strach a naštartovaný pud sebazáchovy. 

Príbeh vám ozrejmí aj to, čo mňa zaujímalo najviac. Motiváciu. Čo vedie človeka k tomu, aby konal tak ako Putin a čo je vlastne hnacím motorom jeho vplyvu a prečo sa stoj čo stoj snaží udržať na čele. Je to droga zvaná moc... Za týmto fenoménom nemusíme ísť ďaleko, lebo je doménou a poznávacím znakom viacerých slovenských politikov - hej, myslím aj toho, čo vytrháva parkety alebo toho, čo má ohurujúce jamky. Putinovi zachutila moc a vedel ako správne obalamutiť ruský ľud. Aj tu som videla viaceré náznaky toho, že ruská mentalita má aj s tou našou hrozivo veľa podobností - napríklad aj nutnú potrebu mať na čele štátu "diktátora", macha, autoritu, tyrana, krutovládcu... Bez ohľadu na to, koľko špiny má za ušami... Okrem iného autor načrtol aj to, čo stojí za večnými prekáračkami so Západom, aké boli počiatky Putinovho spojenectva s Prigožinom a samozrejme nevynechal ani Ukrajinu (kniha však bola v origináli vydaná pred ruskou inváziou na Ukrajine).

Tí, čo majú o Rusku toho načítaného viac a prenikli do tajov tohto kolosu budú túto knihu asi považovať za nedostačujúcu. Mne ako laikovi však načrtla aký taký obraz o Putinovi a jeho praktikách i jeho zmýšľaní. Štýlovo som si však s knihou veľmi nesadla - až cca po 60 stranách som si na štýl zvykla, aj keď som mala občas pocit, že sa točím ako ponožka v práčke na najvyšších otáčkach a že zíram ako Aďo na spadnutý semafór. Zachránila to však práca autora so slovíčkami, dofarbenie príbehu skutočnými udalosťami a iným pohľadom na ne a v mojom prípade veľmi pomohlo aj "preloženie" inou knihou a návrat k Mágovi po nejakom čase. Nazretie do tajov najvyššej politiky, špinavých praktík a manipulácie, zaobaleného jazyka plného úskokov a odbočiek i screening hláv ruského ľudu bolo pre mňa tým, čo ma nakoniec o kvalitách tejto knihy presvedčilo. Asi by som ju ohodnotila tak na chválitebnú. Uberám len za ťažkú prdel v začiatkoch. No to je skôr len môj osobný problém... 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran 💥

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)