26. januára 2024

Stand-alone od obľúbeného Roberta Bryndzu. Ako bola moja prvá skúsenosť s týmto známym autorom krimisérií?

Robert Bryndza bol jedným z tých autorov, na ktorých som pravidelne videla odporúčania, no ktorého knihy som dosiaľ nečítala. Čakala som na jeho stand-alone, nakoľko krimisérií mám už načatých toľko, že oddelenie matriky môjho upindaného mozgu si žiada podrobné ukladanie do šanónikov a tonu ginka 😀 Preto je jasné, že keď Grada prišla s novým trilerom, ktorý nebol súčasťou série, tak som po ňom chňapla.

Anotáciu som preletela očami, nechcela som si vyspoilovať celý príbeh, no obávam sa, že  nejakému spoileru sa v tomto výleve nevyhnem ani ja. Vedela som iba to, že v príbehu bude vystupovať doktorka Maggie, ktorá za veľmi zvláštnych okolností príde o manžela. Hoci dôkazy a závery jasne hovoria, že išlo o samovraždu, tak Maggie tomu, že si jej milovaný Will sám siahol na život neverí. Potkan pochybností v nej začne nahlodávať aj po sérií veľmi divných udalostí, ktoré sa udejú po Willovom pohrebe. Smútok a snaha o výdych a nádych ju dovedú do Chorvátska, kde si s Willom spoločne vytvorili svoje malé hniezdočko lásky na tajomnom osamelom ostrove. 

Kniha ma okamžite vtiahla a vcucla. Autor dokázal dej vygradovať a neustále ako zajace z klobúka vyťahoval nové trhliny v príbehu o údajnej samovražde. Willov obraz sa začínal viac a viac zakaľovať špinou minulosti a záhadou, ktorá ho zožierala dlhý čas a bola taká fuj, že sa s ňou nedokázal zdôveriť ani žene, ktorá prala jeho trenky a zbierala po ňom chlpy na umývadle. Bryndza stavil na popisnosť prostredia a tak nebudete mať problém vizuálne sa "pohybovať" na ostrove. Občas som mala pocit, že tých náhod bolo priveľa a že Maggie fičí na gumidžúse a že je zo železa. A to nielen po stránke emočnej, ale hlavne po stránke fyzickej. Aj keď ok, ja som tupelko, čo sa poreže aj na dvierkach na práčke a potom z toho tri dni fňuká a googli si prejavy gangrény, tak možno zo mňa hovorí závisť 😆 Vďaka môjmu nie práve prívetivému vzťahu k veciam mysterióznym u mňa niektoré linky veľmi nezaihrali a nedočkala som sa ich vysvetlenia... Trochu ma rušilo aj to, že žena žijúca obyčajným životom sa len ťažko zo dňa na deň dokáže pretransformovať do pozície utečenca pred zákonom a hrať nenápadnú s opuchnutým okom a narazenými rebrami, ak za sebou nemá aspoň krátku kriminálnu prax a hustotu kostného tkaniva ako Rocky Balboa. 

Akonáhle sa však do príbehu zamiešali zákulisné hry a staré hriechy, tak som ako správna baba, čo otrháva na oknách imaginárne muškáty, ak sa na ulici strhne hádka bola v strehu. Moja Alzák anténka na klepy bola v pohotovosti a tak som sa tešila na kostlivcov v skrini, škandály a prehnité podhubie zákulisia, ktoré hýbe nitkami. Myslím, že práve táto rovina príbehu zaujme gro čitateľov. Charakterová skladba bola taká akurát - určite nehrozí, že sa stratíte v tom, kto je kto. Vyváženosť je asi ten najsprávnejší a najpresnejší výraz. Postava Erika však príbehom len akosi turbuletne preletela a to ma aj celkom zamrzelo. Balkánska horkokrvnosť bola OK, aj keď na mňa niektoré vzorce správania pôsobili ako národnostné klišé. Ako keď si automaticky suseda od juhu zaškatuľkujete jak feferóna s azbestovým jazykom a ritnou rúrkou s funkciou ochladzovania (toto nie je myslené ako urážka ❤️). 

Ak mám v skratke zhrnúť moje celkové dojmy, tak príbeh bol napínavý a mal potenciál zaujať a plne u mňa zabodovať, no mám zopár výhrad. Príliš veľa náhod spôsobilo skôr prekombinovanosť. Hlavná postava Maggie bola na môj vkus trošku nevýrazná šedá myš a tým pádom som jej "prevrat" nezožrala aj s navijakom. Zákulisné hry dali príbehu dávku napätia - táto rovina ma zaujala najviac a tak trochu mi pripomenula našu drahú domovinu a mocipánske papalášske chrasty v nej. Rovnako pozitívne hodnotím aj krátke kapitoly, charakterovú rozmanitosť a dynamiku. Nemám síce skúsenosti s inými autorovými knihami, no jeho štýl sa mi veľmi páčil a tak sa veľmi rada pustím do niektorej jeho série a dám mu šancu. Kniha je dostupná aj v audioverzii s mrazivým hlasom Lucie Vráblicovej ❄️

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)