26. januára 2024

Nazrite do tajov zvieracej ríše a ich zmyslov a zistite, aký Ohromný je náš svet

Literatúru faktu si veľmi rada dávkujem v čase, kedy mám čas a moja gebuľka aj energiu a kapacitu na nasávanie nových informácií. Keď sa kniha Ohromný svet objavila v edičáku Tatranu, tak som vedela, že ju musím mať a že pikošky zo zvieracej ríše sú to, čo potrebujem a čo chcem. Jej vydanie sa však mierne posunulo a tak sa mi do rúk dostala už v čase, keď moje das tri osamelé, zblúdilé mozgové bunky štrajkovali a búrili sa voči prílevu inteligencie. 

Táto knižka rozhodne nie je ľahkým sústom. Je doslova prešpikovaná informáciami a budete oči očiť, koľko zvierat vôbec existuje respektíve aké vycibrené zmysly majú. Od obrov až po malé, nenápadné mršky a od čuchu, zraku, vnímanie bolesti až po magnetické polia, vibrácie a vnímanie farieb. Hneď v úvode ma zaujala kapitola o čuchu zvierat, kde sa ako prvý príklad objavil pes. Vedela som, že pes má výborný čuch, no autor dopodrobna opísal jeho fungovanie a tak mi viaceré veci boli hneď jasné. Najmä to, prečo pánko na fotke, ktorý mi poslúžil ako model a nechcel za to ani piškótku len nonstop škrabkanie a hladkanie neustále pri venčení ňuchá na rovnakých miestach a prečo sa tak často pýta vonku. Samozrejme, že v tom bude v tom aj kúsok beťárstva a skutočnosť že je chlap, no vďaka tejto knihe viem, že za to môže aj jeho ňufáčik, ktorý slúži ako galéria pachov vďaka "filtračnému, vrtuľkovému" systému 😁 Vtáka poznáš po perí, človeka po reči a psovi stačí zaňuchať a vie svoje 😂

Ako "milovníčku" slizkých potvor ma zaujalo aj to, že existuje človek, ktorý svoj život zasvätil skúmaniu "rozdvojenosti" hadieho jazyka alebo že nejakého človeka vôbec napadlo premýšľať nad tým, že by chcel byť sumcom v sude čokolády 😀 Alebo že existuje vedkyňa, ktorá skúma prah bolestivosti rýpoša či tepelné preferencie hlodavcov. Nikomu tieto záujmy a sny neberiem, keďže ja som ako "skoro-pubert" túžila byť prvou viceprezidentkou policajného zboru, lebo ma nadchýnalo ako dokáže človek vyjadriť všetko formulkou "no comment" a preniesť takto na iných emóciu, no ehm... 😂 


Niektoré kapitoly ma zaujali viac a niektoré zas menej, lebo nie som práve fanúšikom hadov alebo pavúkov či hlodavcov. Autor sem tam vytasil na čitateľa aj suchší inteligentný humor, ktorý mi pošramotil kútikmi a tak som si túto knihu užila. Jeho štýl nápor informácií uľahčil, i keď tých informácií pod čiarou bolo občas požehnane a nešetril nimi. Vďaka tejto knihe som si tiež uvedomila, že my ľudia sa najviac spoliehame na zrak a že preto je ťažké, ak sa musíme odrazu spoliehať na úplne iný zmysel - v mojom prípade sú to v práci hlavne uši a ľahké to teda nie je. Túto knihu skôr odporúčam čítať v dobe, kedy sa budete môcť sústrediť alebo ak nemáte predsudky voči slizkým a viacnohým chlpatým potvorkám. Knihu si rozhodne užije aj náročnejší čitateľ alebo akademik, pretože je priam prešpikovaná zaujímavosťami, na ktoré len tak náhodou asi nikde takto v jednej kôpke nenarazíte... 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran a za modeling Bobovi - 16-ročnému psiemu gentlemanovi v rozkvete 💖 Dajte mu srdiečko, je to hviezda, zaslúži si to už len za to, že aj so svojim temperamentom ochotne zapózoval 😍

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)