12. decembra 2022

Svetlo v okne - vojnový príbeh o Margarete, z ktorej sa po bombardovaní stala Annegrete

Keď som sa spätne pozerala na zoznam svojich prečítaných kníh v tomto roku, tak vojnoviek tam bolo veľmi málo. To je vzhľadom na to, že kedysi to bol žáner, ktorý som čítala asi najviac celkom prekvapivé. Avšak, koncom roka sa tradične zásobujem knihami a pochmúrna atmosféra si vyžiadala aj takéto ťažšie príbehy. A tak som pri ponuke prečítať si Svetlo v okne neváhala.

To, že ide o sériu som sa dozvedela až počas čítania. Akosi som to prehliadla, no potom som pochopila autorkin zámer. Anotácia znela celkom lákavo, hoci postavy Margarete, Wilhelma i Reinera boli fiktívne. V príbehu sa však napriek tomu prelínala fikcia s realitou. Osud jednotlivých postáv bol totiž dozaista podobný mnohým, ktorí žili v danej dobe. Margarete je Židovka a pracuje u rodiny Huberovcov, ktorej synovia sú členmi SS. Majú aj dcéru približne vo veku Margarete. Pri bombardovaní všetci traja Huberovci zahynú. Prežije len Margarete. Nápad so zmenou identity jej nechtiac vnukne prílušník SS, ktorý ju pri záchrane považuje za Annegrete Huberovú. Margarete sa chopí svojej šance a s novou identitou sa snaží pretĺcť životom vo vojnou zmietanom Nemecku. Podarí sa jej však prekabátiť systém a vyhnúť sa bratom Huberovcom, ktorí pátrajú po svojej sestre a hlavne po Wilhelmovi, ktorý má pádny dôvod Annegrete nájsť?

Hoci ide o román a tým pádom je tam niekedy až príliš veľa vaty a romantického pátosu, tak príbeh sa čítal dobre a dej plynul svižne. Aj keď... Nejedná sa práve o výstavný literárny počin tohto žánru... Postavy boli vykreslené hlavne prostredníctvom ich správania a motivácií, i keď postava Wilhelma bola aspoň pre mňa niekedy až príliš diskutabilná a zidealizovaná niekedy nie práve najvierohodnejšie. Jeho náhle "precitnutie" bolo vzhľadom na to, že mu dlhé roky vymývala mozog nacistická propaganda trochu pritiahnuté za vlasy. 

Otázky vo mne vyvolal aj vzťah Reinera a Margarete a jej naivita. Občas som mala pocit, že autorka ju vykreslila možno nie práve šťastne a tak jej postupná premena a dá sa povedať, že aj taký výstup z tieňa bol ťažšie uveriteľný. Koniec si možno tiež žiadal trochu viac strán a pomalšie tempo, pretože vtesnať záver do pár posledných strán príbehu tiež uškodilo. Chápem, že autorka chcela príbeh seknúť, aby mala vodítko do ďalšej časti, no tak tomu čosi chýbalo. Ďalšie smerovanie Margaretinho osudu a hlavne neskoršie "zvraty" mi asi sú trochu jasné, aj keď, možno sa mýlim... Svetlo v okne hodnotím na 3/5*. Hoci sa mi kniha čítala dobre a zhltla som ju za pár dní a autorkinmu štýlu nemám extra čo vytknúť, tak príbehu žiaľ čosi chýbalo... Ak však viac obľubujete románovú linku v príbehoch z tohto obdobia, tak si prídete na svoje. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Fortuna Libri. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)