12. decembra 2022

Prvá časť memoárov Baracka Obamu. Inšpiratívne čítanie a zážitky niekdajšieho amerického prezidenta

Ak by ste mi dávnejšie povedali, že si jedného dňa prečítam memoáre prezidenta a jednej z najvýraznejších osobností americkej politiky tak vás asi vysmejem. Pred očami by som totiž mala výroky kapitána D., raketové systémy pani Cigaretovej, najdlhšie plačovky v dejinách či iné - žiaľ smutné výkony mentálnej atletiky našich zákonodarcov, ktoré by ma skôr od čítania autobiografie politika odradili. Napriek môjmu nie práve najhrejivejšiemu vzťahu k politike ako takej ma memoáre Baracka Obamu zaujali. Že je táto skoro 800 stranová kráska len prvou časťou jeho autobiografie som sa dozvedela až počas čítania. A hoci bola táto kniha môj najdlhšie sa ťahajúci "rest", tak jej prečítanie stálo za to. 

Som podvodník najhrubšieho zrna. Keďže mi kniha pri čítaní skoro dolámala paprče, tak som siahla po lenivejšej verzii - zaobstarala som si ju vo forme audioknihy. Preto vám na konci ako bonus prihodím aj hodnotenie Zasľúbenej zeme ako audioknihy v podaní Michala Ďuriša. Užila som si s ňou skoro 40 hodín, takže určite k nej mám čo povedať 😂
To, že prezident Obama ma neskutočný rozprávačský talent a že vie narábať so slovíčkami vám bude jasné už pri prvých stranách. Ešte som v knihe až do tejto chvíle nenarazila na tak prepracovaný predslov. Už len to bolo veľkým lákadlom a prichytila som sa pri tom, že sa potichu modlím, aby sa aj zvyšok tejto objemnej knihy niesol v podobnom duchu. Obamov štýl je napriek tomu, že navonok možno pôsobí ako suchár veľmi ľahký, svižný, miestami aj tak láskavo vtipný a popisný. Vzhľadom k hrúbke knihy je asi jasné, že popismi, zážitkami, chválami, ponosmi či filozofickými vsuvkami naozaj nešetril. Priznávam, že sa našli pasáže, ktoré by som asi nemilosrdne preškrtala, lebo boli mierne infikované typickým americkým pátosom, heroizmom i spasiteľstvom a vyvatované ako moje uši v zime, no chápala som, že chce toho svetu povedať viac. Do prdele, asi som Američanka 😂

Vo svojej knihe sa venoval viacerým naozaj veľmi zaujímavým témam. Nevynechal ani svoje detstvo a študentské časy. Veľmi sa mi páčili najmä kapitoly, kde spomínal svoju manželku Michelle. Z jeho slov bolo cítiť, že je to muž, ktorý si svoju ženu nesmierne váži a ktorý ju obdivuje. Práve Michelle a jej dôvera, ostrovtip i podpora bola nosným prvkom Obamovho výstupu na výslnie. Nie nadarmo sa hovorí, že za všetkým hľadaj ženu. Ich vzťah bol napriek častému odlúčeniu harmonický a presne taký, aký by mal vzťah dvoch ľudí byť - založený na vzájomnej tolerancii i na tom, že každý dal tomu druhému čosi, čo ho formovalo a poháňalo vpred. Nielen profesne, ale aj charakterovo. Obama nezabúdal ani na svoje dcéry a aj jeho vzťah so starými rodičmi a mamou boli tiež krásne a inšpiratívne. Gro memoárov sa síce zaoberá jeho politickou kariérou a najmä jeho tŕnistou cestou za zvolením za prezidenta USA, no aj osobná stránka mala v memoároch svoje nezastupiteľné miesto. Ja ako milovník pikošiek a vyhľadávač práve toho ľudského som sa hlavne na tejto rovine jeho knihy tak ľudsky povzniesla. Otázky rasovej neznášanlivosti až tak nerozvinul. Pre niekoho bude asi absencia tejto prekážky "sklamaním", no mala som dojem, že chce svojim pamätiam zachovať istú dávku nazvem to šarmu a povznesenia sa. Takto to neboli len zúfalé vzlyky, ale skôr zrelší náhľad na život ako taký. 

Asi ani nemusím pripomínať, že Obamove prejavy mali svoje kúzlo. Aj to ako diplomaticky a zároveň trefne dokázal primäť ľudí k tomu, aby sa aspoň na chvíľku hlbšie zamysleli. Bol tiež veľmi dobrým psychológom a pozorovateľom. Vďaka tomu preto čitateľ môže nazrieť pod pokrievku svetovej politiky a aj ekonomiky. Asi najviac ma zaujala kapitola o jeho ceste do Ruska, kde prísnym okom a zároveň s gráciou a vtipom sebe vlastným zhodnotil vtedajšieho prezidenta Medvedeva i Putina. NOsobnostnému rozpitvaniu sa nevyhli ani nemecká exkancelárka Merkelová či bývalý francúzsky prezident Sarkozy, ktorí mali v danom období obrovský vplyv v Európe. Do úradu sa dostal v nie práve najľahších časoch - svet práve kvárila hospodárska kríza. Zápasil tiež s odlišným názorom na ozbrojené konflikty, na ktorých participovali aj USA.  Snažil sa o stiahnutie amerických vojsk z niektorých vojnových zón, čo sa prejavilo vlnou nevôle a politickými bojmi zo strany jeho oponentov. Prejavil tiež nemalé úsilie v snahe o zmiernenie následkov globálneho otepľovania a svojim umom dokázal na summite v Kodani "prinútiť" prehodnotiť správanie sa niektorých krajín čo sa vypúšťania emisií oxidu uhličitého a skleníkových plynov i ochrane životného prostredia vo všeobecnosti týka. 

Keďže je pre mňa volebný systém USA aj naďalej španielskou dedinou, tak k tomu môžem povedať len toľko - Obama mal prehľad a angažovanosť, zápal pre vec a tiež sa dokázal obklopiť tými správnymi ľuďmi. Vedel lišiacky využiť niektoré situácie a jeho ego a ješitnosť vedeli prižmúriť oko, čoho dôkazom bolo napríklad aj vymenovanie jeho prezidentskej protikandidátky Hillary Clintonovej za ministerku zahraničných vecí USA. 

Len pomerne krátko po svojom zvolení mu neostal v rukách čierny peter "len" v oblasti ekonomiky pri hľadaní opatrení na zmiernenie následkov ekonomickej krízy. Plne sa angažoval aj vo veciach bezpečnosti a vojenskej stratégie a vo vojnových konfliktoch videl hlavne obete nezmyslených bojov - ako bytosti a nie ako čísla. V roku 2010 tiež musel čeliť rozsiahlej ekologickej katastrofe - pri výbuchu a následnom potopení plošiny Deepwater horizon, pri ktorej do oceánu vytieklo neuveriteľné množstvo ropy, čo malo za následok dlhodobé poškodenie najbližších ekosystémov. Ako prezident, ktorý mal vo svojom portfóliu aj ochranu životného prostredia nebral túto katastrofu na ľahkú váhu - bytostne sa totiž dotýkala toho, čo chcel zmeniť v tom najpozitívnejšom zmysle slova. Posledné kapitoly knihy boli naozaj nervydrásajúce, hoci výsledok budete poznať. Išlo o dolapenie najhľadanejšieho teroristu Usamu bin Ládina. 

K audioknihe sa vyjadrím len stručne, aby som sa tu už zbytočne nevykecávala. Audioknihu si zásadne vyberám na základe ukážky. Garanciou úspechu je nielen pútavý príbeh, ale najmä hlas rozprávača. Aj keď ma ukážka v podaní Michala Ďuriša nenadchla, lebo mi spočiatku jeho hlas prišiel trošku monotónnejší, tak som si nakoniec k nemu našla cestu. A nakoľko som zvyknutá rozprávať rýchlo, tak v mojom prípade zaúčinkovalo aj zrýchlenie rozprávania na 1.5x 😉 Takto som vybabrala so systémom a kniha bola tak pre mňa počúvateľnejšia a hlavne tak nabrala na dynamike. 

Keďže prvá časť Obamových memoárov skončila v roku 2011, tak som zvedavá, aké pikošky a zákulisné info prinesie aj ďalšia časť. Zbabelo priznávam, že sa na originál necítim a tak si radšej počkám na preklad. Aj keď som bola možno mierne skeptická či ma napriek môjmu nie práve vrúcnemu vzťahu k politike a veciam verejným táto kniha zaujme, tak som ostala naozaj príjemne prekvapená. Samozrejme - vata, balast a typický americký pátos mi miestami zdvíhali obočie, no Obamov pútavý rozprávačský štýl si ma získal. Akoby som sedela so známym v krčme a on mi len tak ľahúčko, no zároveň pútavo servíroval svoje zážitky. Za mňa 4,5/5⭐️. A vďaka tejto knihe už na mňa konečne nebude z police škaredo zazerať Môj príbeh od Michelle Obamovej. Zaľúbená zem bola totiž tým najsprávnejším impulzom k tomu, aby som konečne dala šancu príbehu niekdajšej americkej prvej dámy.

Za knihu v rámci spolupráce a za trpezlivosť ďakujem vydavateľstvu Tatran 💓

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)