27. decembra 2021

Vjanočne rozpravočki ľiznute živanstvom. A tak dakus po našim.

Pitam ce, coškaj še mi tu asi dodžubalo a popsulo, bo jakoškaj še zo mňe budu slova rinuc po našim. Ta naj mi šicke daľej na zapad naľepi prebača (paštikare asi najvecej, choc i tam zme to už cale zabrali), može še na ňich aspoň daco naľepi, aľe tote rozpravočki po našim, ta i recenzija budze po vichodňarski. Tak jak mi piščok narosnul. 

Dostala še mi do rukoch taka jedna šumna knižočka, co v nej das tak šejsc rozpravočki. Take co ci maju privodzic svjatočnu atmosferu. Aľe dam ci taku radu. Kedz budu na tebe tote pripovidki našo zuby viškirjac z poľice i v inakši čas jak na Viľiju, ta ich možeš z polici vicahnuc a čitac. Ich čitaňe neni nijak zaužlikovane len na tote jedni šveta, kedz še vonka viter dre jak šarkaň a kedz ci vozger v noše marzne. Nikemu nepovim, že si sebe ich vicahnul i na narodzenini abo na Veľku noc. Kedz še ci už raz cne za domovom ta sluchaj a ber ich do rukoch. Šaleni ce nepobočkal, aľe ci ľem cľivo. A je jedno keľo roki maš. Šak i tak ši furt dzecko svojich rodičoch. 

Čul ši už dakedi o Sladkej Katke, co je taka gazdiňa šikovnica a peče tak, že še ešči tri dňi zalizuješ a gambočki maš od sladkojsci zľepene? Abo o troch ješličkaroch, co buli take vidžubane, pitne, že fararovi kuri kradli, fčolarovi med pocahli a bačovi jahňatko z košara vidurili? I taka pripovidka tam o dzedovi, co rad do karčmi chodzil, kedz ho baba pusčila a co mu šarkaň bicigeľ balamutu narobil. Doznaš še i o kaprovi, co ho poražic išlo a co sebe do gluptakoch nadaval. O tim, že su i čortočki a planunki a že čorci maju tiž svojo svjatočki. No a nakoňec sebe i o kus popľecenim anďelkovi coškaj prečitaš a usmeješ še popod bajuz jak mu čorcik planotu narobil. 

Ešči furt nič? Pitam ce, nežri me a takoj ber totu knižku do rukoch. Bo ja ci len tak povim, mňe še bars ľubela a vera mi i toto moje šerco kus zohralo pri totich pripovidkoch. Spomeňeš sebe na dzeda, co ci dal perši raz paľenku vipic, na joho čortovinki, i jak babu dožiral, jak ce sušid s metlu uhaňal, kedz ši mu čerešne kradnul, jak ši z domu chodzil na čavargi, kedz perši kohut zakikirikal a jak ši nazad prichodzil, kedz už slunko žim bočkalo. I jak še na tebe mac zlojscila, kedz ši cisto nove gače, co ši mal do kojscela nošic zadžabal jak tota šviňa abo roztarhal na tri šmerci a kedz ci slizi po ľicoch cekli, bo ši zaš spadnul na piski a koľeno rozcal. To buli časi co? Teraz še len dzeškaj furt ponahľaš, v roboce se dzubeš a na živanstva už ňimaš času. Ta ľem to v sebe najdzi. Pospominaš kus na tote dňi, kedz ši dreveneho kačura po dvore cahal a kedz ce oco s remeňom uhaňal. Bo mňe še vera že šicko toto pred očami prebľislo. 

A znace co? Nebudzem nič nikemu prekladac. Ric paľovu! Budzem i ja kus čort. Še na vas dakus teľo našeho vichodňarskeho naľepi. Dumam že sce ňe glupe a že sce sebe znali zrachovac že še mi tota knižka ľubela a že jej šicke hvizdočki džubnem, naj me poranda. I kedz tota bula ne moja, aľe ju mojej maceri Ježiško donis pod krak. Aľe u mňe už ma jednu žultu šestru s vichodňarskimi rozpravkami. A jaka bi mi bula nalpa kebi mi ju samu zochabila? Kupim sebe i ja jednu a kedz še i ja raz dočekam teho, co pricvala na bilim koňovi a i mi bocan dzeci doňeše, ta z nej budzem dozaista na švjatočki čitac i nahlas. 

Dzirka v noše. Skončilo še. 

Reklama od šerca ❤😁

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)