31. decembra 2021

Frekvencia smrti. Čo prinieslo pokračovanie Aurisa? Bol Fitzek dobrým učiteľom?

O prvej časti série s forenzným fonetikom Matthiasom Hegelom som vám v tejto mojej malej bublinke už svoje dojmy naservírovala. Nevedela som sa dočkať pokračovania a hádam priaznivcov Fitzeka neurazím, ale Kliesch ma oslovil viac. Veľmi často sa však stáva, že pri pokračovaní už autor stráca paru... Bolo to aj v tomto prípade alebo to Vincent zvládol aj bez kyslíkového dlhu?

Pre neznalých a Klieschom a Fitzekom nepobozkaných. Séria Auris je trilógia príbehov o forenznom fonetikovi Matthiasovi Hegelovi a redaktorke krimi podcastov Jule Ansorgerovej. Hegel sa prizná k zločinu. Stáva sa podozrivým z vraždy svojej družky. Do prípadu sa zapletie aj Jula. Osloví ju práve Hegel. O zvraty nebude núdza. Navyše Jula hľadá pravdu o svojom bratovi Moritzovi, ktorý zahynul za zvláštnych okolností v Južnej Amerike a o prípade znásilnenia, ktorého bola obeťou a ktorý bol "vyriešený" na kolene. Na jej otázky ma odpovede práve Hegel. Bude to hra niečo za niečo alebo je Hegel starý lišiak a iba naháňa čas?
Postava Hegela je pre mňa desivá už iba tým, že má uši jak netopier. Naozaj mi stíska otvory pri predstave človeka, ktorý dokáže čo to identifikovať podľa aj toho najtichšieho a pre bežného smrteľníka zanedbateľného zvuku. Keďže som už dosť chrumkavá a praská vo mne každá kostička i kĺb a v bruchu mi často žaba kváka La traviatu, tak život v mojej blízkosti by ho asi dohnal do šialenstva 🤣 Žblnk žblnk bum bum prásk píp píp bŕm bŕm.

Keď som v predchádzajúcej recenzii vyzdvihovala fakt, že Klieschov štýl sa zdá upratanejší a uveriteľnejší, tak jeho veľký učiteľ si to asi vzal k srdcu a nakazil ho svojou láskou k zvratom a miernemu chaosu. Jeho čistú chyžu vytuningoval špinavými ponožkami na podlahe, zdvihnutým prkínkom, kúdoľami prachu a hromadou špinavého riadu v dreze. V tejto časti som už trochu viac cítila Fitzekovo pižmo a jeho rukopis. Poprosím fanfáry a vystreľovavie konfety, lebo opäť trošku vytasím rožky. Kliesch ma v tejto časti, hlavne v úvode trochu nahneval. Prosím Vincent, vyprdni sa na Fitzeka a jeho kombinácie, odbočky, sínusoidy a šialené chaotické prepočty a zvraty, i keď táto trilógia vznikla na základe jeho námetu. Vezmi znova do rúk vysávač, prachovku a okenu... V tejto časti bola prítomnosť Fitzekovej školy aspoň pre mňa viditeľnejšia a tak drobec na škodu veci. 

Okrem iného sa na začiatku vyskytlo viac mien resp. priezvisk na písmeno H. Asi trápna pripomienka, ale keďže moja schopnosť zapamätať si mená je asi taká trvácna ako Borisova vernosť, tak mini problém bol na svete. Existuje toľko krásnych písmenok. Napríklad také T 🤣 Moja znalosť nemčiny je chabá a točí sa len okolo popisov stavu premávky vo vylučovacej sústave a pozvania na rande. V praxi veľmi využiteľné frázy 😁 Hlavne ak ich spojíte dokopy 😆 Viem, že to nie je vina autora, že Taňko je tupelko, ale ozaj som v úvode mala mišung aj v menách. Toto by som však nepovažovala za extra problém. Papieriky-lepíky na nemeckého uja, čo mi v hlave maže mená zabrali. Čo použijem v starobe na jeho prekabátenie - hm, tak to ma desí už o čosi viac 😳

Ak ste čítali Aurisa a predpokladáte, že vo Frekvencii smrti sa čo to odhalí okolo July a Moritza, tak asi vás sklamem. Čo to sa naznačí a skôr vás na to autor iba navedie a hlavne napne na konci knihy. Ostala som mierne v rozpakoch či vôbec prípad únosu dieťaťa má až taký význam. Zjavne však tento príbeh ešte dotvorí skladačku a v tretej časti zistíme, kým vlastne je Matthias Hegel a aké tajomstvá ukrýva. Preto ma koniec 2. časti naladil na 3. časť a beriem ho ako taký medzistupeň. 

Nemôžem povedať, že by som z pokračovania Aurisa padla na riť, no zároveň som ani nebola sklamaná. Ako celok sa mi však táto časť zdala ako slabší vývar prvej, dosť sľubnej časti. V automobilovej terminológií - Audina novej triedy bola nahradená starším, no stále spoľahlivým a obľúbeným Golfíkom. Dúfam teda, že Kliesch sa v tretej časti vyhecoval a že mu Fitzek veľmi nedýchal na krk a nechodil k nemu na seansy. Auris radím k naj trilerom tohto roka a preto prižmúrim očkom. Vďaka vydavateľstvu Tatran sa už čoskoro dočkáme prekladu tretej časti. Neostáva teda nič iné, len potichúčky odpočítavať 😁 Frekvenciu smrti hodnotím na 4/5⭐. Ale som vás na začiatku vydesila, že to bude menej, čo? 🙊 #odzubalamackavtacka

Preklad: Zuzana Kováčiková a Andrej Záhorák.

Za knihu v rámci spolupráce ďakujem vydavateľstvu Tatran ❤

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)