15. decembra 2021

V mysli vraha. O chicagskom balzamovačovi a vyšetrovateľoch, ktorých si obľúbite.

Kto čítal moje posledné výlevy (máte môj obdiv a imaginárny destilát na môj účet), tam tomu určite neušlo, že som pri výbere naposledy dočítaných kníh trafila trochu vedľa. Krimi je však u mňa väčšinou stále tým žánrom, ktorý mi ulahodí a vráti ma späť na môj pohodlný knižný obláčik pričom zo mňa cestou naň vycicia frflanie. Bolo tomu tak aj v prípade knihy V mysli vraha?

Čeština v knihách asi mnohých odrádza. Mňa občas tiež, som totiž rozmaznané paňske dzecko. Obzvlášt v kriminálkach mi čeština vadí - neviem či kvôli terminológií alebo halucináciám v mojej hlave, kedy mi pri čítaní pred očami hrá niektorá z českých kriminálok, ktorým neviem prísť na chuť... Na prvý obkuk ma kniha nijak nezaujala a nechala ma chladnou. Potom som však náhodou hodila očkom po anotácií a povedala som si, že toto musím skúsiť. 

Morbiďáci, zbystrite pozornosť, toto je povinná jazda. Hoci som skôr fanúšikom krimi, kde sa rozoberá hlavne psychológia postáv a páchateľa rozoberú do poslednej šrubky a prachovej častice než kriminálok, kde je každá strana nasiaknutá plejádou telesných tekutín a vzduchom lietajú končatinky a črievka, tak toto bol naozaj pestrý mix oboch týchto typov krimi. V takej extra vyváženej miere. Ja som si ozaj prišla na svoje. Vytiahnite lupy, zápisníčky a podozrievavosť. V Chicagu řádí psychopatický nekrofilný vrah, pri ktorom nejeden egyptský balzamovač ohrnie noštekom, že mu akýsi hranolkožrút fušuje do remesla. Kto si zo žien vyrába živé bábky a inštaluje ich do zvláštnych polôh na zdanlivo nesúvisiace miesta? 

Čo sa postáv týka, tak tu máme agenta FBI Tatuma. Nie, zlignite slinku dámy a spláchnite hriešne myšlienky (s výnimkou Emmy Watson), nie je to ten Tatum s Ch, čo rád obkrúca svojich 6 buchiet okolo chladnej striptérskej tyčky 😂 Ale svojrázny agent Tatum Gray. Ako aj mnohí iní knižní či neknižní hrdinovia z radov FBI a polície aj tento nabijak má v DNA zákodovanú ignoráciu vyššej moci a riešenie zločinu je jeho kyslíkom. Jeho parťáčkou sa pri riešení série otrasných zločinov vraha s médiami vytvorenou prezývkou Škrtiaci funebrák stane Zoe Bentleyová (jaké chutné volať sa jak autíčko 🤭). Tichá voda, ktorá ma kapacitu mozgu vo veľkosti pristávacej plochy, ehm pardón, Robovej terasky. Ak by som nebola na chlapov, tak Zoe by bola môj crush 🤣 alebo minimálne kamoška, s ktorou by sme si požičiavali knihy o zločinoch. Nepriestrelné a takmer na chlp presné profily vrahov chŕli ako správny influencer zľavové kódy na "without me". Táto špičková profilovačka a forenzná psychologička zamieša v tomto prípade kartami a odhalí toho omnoho viac... 

Príbeh je vyrozprávaný v dvoch dejových linkách. Tá z roku 1997 je len takou doplnkovou a slúži na dofarbenie a dovysvetlenie Zoeinej motivácie stať sa forenznou psychologičkou. Nakoniec však predsa len táto linka nadobudne hlbší význam... Väčšinou sa mi pri takejto koncepcii stáva, že ma jedna linka baví viac a druhá za ňou výrazne zaostáva a lapá po dychu jak pindajúci Taňko po 1500ke. Neskutočne ma bavila aj časť príbehu odohrávajúca sa doma u Tatuma. Jeho dedko Marvin, pařič a nestarnúci seladón so sexuálnym apetítom mladíka v ruji večne zápasiaci s mámvpi**stickým kocúrom Zrzkom bol postavičkou, bez ktorej by som si už asi túto knihu ani nedokázala predstaviť. Ignorujúc rady lekára si tento energetický (schválne energetický, nie preklep) repeťák išiel svoje a mňa jeho etudky neskutočne bavili a rehotala som sa pri nich jak naspeedovaná veverička. Moje príhody s dedkami, ktorí sa do mňa dokážu zaľúbiť vďaka mojim megauhrančivým zeleným očiam a potom okolo mňa dotieravo bzučať jak mucha okolo voňavého bonbónika už isto poznáte. No toto bola taká podarená postavička, že by ste aj vy s ním bez váhania išli na pivo a potom radšej nadzvukovou rýchlosťou zdrhli chrániac si pri tom všetky dierky 🤣 

Vyšetrovanie a vyčíňanie tohto Posmrtného vrzača ma celý čas držalo v napätí. Doslova som sa cítila napnutá jak pred Igorovou tlačovkou. Prišpendlila som sa ku knihe a záložku mi takmer vôbec nebolo treba. Spočiatku som aj na bola trochu mimo a za páchateľa som považovala niekoho iného. Príbeh bol tak neuveriteľne bizarný a morbidný, že naozaj nejeden kriminadšenec si bude musieť z prdelky vyťahovať amorkove krimišípy. Je to síce asi zvláštne, no táto kniha hodila do pokrivy moju niekoľkodňovú ududranosť a frustráciu a ešte si pri nich aj na rozlúčku zatancovala víťazný taneček. 

Už teraz sa teším na druhú časť. Málokedy sa mi stáva, aby som si práve v krimi obľúbila hlavné postavy a aby som si naozaj užila do bodky celú knihu a každú dejovú linku. Dokonca ani v súkromí ma hlavné postavy nevytáčali jak zelený pozemšťaaan. Bodka príbehu mi tiež ulahodila. Autor mi hodil kosť a ja tak vrtím chvostíkom a po ďalšej časti bez váhania a ohŕňania ňufákom chňapnem. A áno, našťastie už je k mání 😂 Dávam 5/5 ⭐.

Za knihu v rámci spolupráce ďakujem vydavateľstvu Grada 😍

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)