15. júla 2020

Epidémie v dejinách - historický prierez epidémiami, ktoré sužovali ľudstvo

V mojom okolí som známa ako hypochonder a nehanbím sa za to 😁 Preto asi nikoho neprekvapí, že po prečítaní tejto publikácie som mala 3/4 príznakov menovaných chorôb od malárie, cez mor, týfus až po choleru a malomocenstvo 😂 ...ešte žijem a je mi lepšie ✌ Aj keď som sa knihám o chorobách v týchto korona časoch chcela vyhnúť oblúkom, tak som nakoniec neodolala a pustila sa do čerstvo vydaného titulu Epidémie v dejinách. 
Kniha je výsledkom práce viacerých autorov a zachytáva prierez rôznymi historickými obdobiami a medzníkmi v dejinách ľudstva. Spoločenský vývoj šiel ruka v ruke s nástrahami neviditeľného nepriateľa - baktérií či vírusov, ktoré stáli za vypuknutím epidémií skrz všetky vrstvy obyvateľstva vtedajších štátov a spoločenstiev. Najfrekventovanejším spúštačom boli vojny a boje, kedy boli hygienické pomery katastrofálne a strava nedostačujúca. Zaujímavá bola aj periodicita chorôb - tzv. vlny, počas ktorých sa epidémie vracali. Dozviete sa mnohé zaujímavosti - napr. o špinavej plienke, ktorá zamorila Londýn, o epidémii, ktorou sa nik nenakazil, no napriek tomu vyhubila veľkú časť populácie... O vzniku slávnych morových masiek so zobákom, o tom prečo sa španielska chrípka volala španielska či ako si mor vydláždil cestu k ľudskému hostiteľovi. A to nie je všetko. Autori sa pozreli epidémiám na zúbok až do obdobia praveku, antického Grécka či starovekého Ríma. 


Jediná vec, ktorá ma rušila bolo dosť viditeľné prelínanie - kniha je dielom viacerých autorov, čo si hneď všimnete. Veľa informácií sa totiž opakuje a odlišný štýl jednotlivých autorov nemusí byť každému až tak po chuti. Oceňujem doplnenie textu tématickými ilustráciami či fotkami-pekne doplnili a oživili text. Ten bol zrozumiteľný, nenáročný a nie prehnane "vedecký". Táto kniha Vám predovšetkým rozšíri obzory. V mojom prípade bola veľmi nápomocná. Ak ste však Monk, úzkostlivec alebo hypochonder numero uno, tak Vám radím prekonať strach a "nezomrieť tak sprostý v kukurici" 😁 Knihu hodnotím na 9.5/10* 📚 Rozhodne stojí za to si ju prečítať. V knižnici si ju nechávam a aj vďaka moru farebných "lepíkov" sa k nej raz ešte určite vrátim. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)