31. augusta 2023

Rodinná dráma o tajomstvách minulosti a schovávaní pravdy za účelom ochrany. Nenechajte sa pomýliť anotáciou - Matky a dcéry

Zrejme je to už môj rituál či rukopis, že v úvode každého hodnotenia popisujem moju cestu k danej knihe. Kniha Matky a dcéry ma síce v edičáku Tatranu zaujala a hodila som očkom po anotácií, no zaradila som ju do kategórie "možno" a nie do kategórie "určite". No a neskôr to kategórie "nie". Natrafila som však na viacero hodnotení báb z bookstagramu a tak som bola na pochybách, či som si ju zaradila správne. Nakoniec mi vďaka @fandomka_ pristála v pošte a bola prvou z júlových noviniek, do ktorej som sa pustila. 

Predpokladám, že podobne ako mňa aj iných čitateľov môže zmiasť obálka, názov a aj anotácia. Ja som si ju automaticky zaškatuľkovala ako jeden zo série románov pre ženy, ktoré ako na bežiacom páse chŕli vo vizuálnej podobe Hallmark. Aj obálka s plážovým domčekom a rodinná dráma v ňom, kde sa stretnú dospelé dcéry a ovdovená matka, ktorá si našla známosť tomu možno dodávali práve takýto obraz a chýbal už len Džony na koni. Som však rada, že som sa mýlila a že tento príbeh mal v sebe toho nakoniec viac. 

Aké tajomstvá ukrýva nádherná Vila Kotva na pobreží južného Anglicka? Šesťdesiatnička Naomi je vdovou už viac ako dva roky. Jej manžela Colina miestna komunita rešpektovala a veľmi si ho vážila. Jej dospelé dcéry - staršia Martha a mladšia Willow sú ako oheň a voda. Zatiaľ čo jedna z nich je skôr hĺbavá a mĺkva, tak tá druhá má veľmi komplikovanú povahu a tendenciu dirigovať životy všetkých naokolo. Čo sa však stane, keď sa jedného dňa do života Naomi vráti jej stará láska Ellis a na povrch začnú pomaly prenikať hriechy minulosti a rodinné tajomstvá? Bude puto medzi matkou a dcérami dostatočne silné, aby všetky tri ustáli trpkú pachuť pravdy a boľavé oživené spomienky? 

Autorka prináša možno na prvý pohľad klasickú rodinnú drámu. Po pár kapitolách však zistíte, že neprebádala tieto zradné vody len tak letmo, ale naopak - šla do hĺbky. Čitateľnosti príbehu výrazne nahrávala aj skladba postáv. Minimálne vďaka postave Marthy by súčasťou knihy mohla byť aj lopata, ktorou by ste ju mohli s obrovskou dávkou satisfakcie prežehnať po jej všadesapchajúcom rypáku. Táto postava bola prototypom ľudskej vegety - pchala sa doslova všade, všetko riešila, mala patent na dokonalý život a tie najlepšie riešenia zabalené do očibijúceho sebectva. Jedným slovom - generál v sukni. Avšak pozor - čo bolo sympatické, tak jej manžel až tak úplne nehral druhé husle podpapučníka. Skôr si len zvykol na jej iritujúcu povahu. Jej mladšia sestra Willow bola úplným opakom. Bojazlivá, no napriek tomu vnímavejšia, no bohužiaľ aj veľmi ľahko do depresie upadajúca a často psychicky zneužívaná a nesebavedomá. No aspoň prajná. Po sérií vzťahov s trvanlivosťou jogurtu sa ocitá vo vzťahu s dokonale vyžehleným krásavcom Rickom. Niečo tu však smrdí a nie je to Chanel no.5. Ako sa obe dcéry postavia k novému vzťahu svojej matky? A čo na to komunita zhluknutá okolo váženého Colina - rešpektovaného geroja, pri ktorom mal každý permanentne stiahnuté polky?

Páčilo sa mi, že obe sestry boli protipólmi. Nielen povahovo. Aj ich vzťah k zosnulému otcovi bol rozdielny. Práve tu autorka naznačila to, čo ma niekedy na rodičovstve vytáča (aj keď ja sama rodičom nie som) - pretváranie dieťaťa na svoj obraz a napĺňanie svojich nesplnených ambícií práve cez svojho potomka. Veľa vecí od rodičov podedíme - gény neoklameš, no mnoho toho počas života nasajeme cez isté situácie či vzorce správania. A práve tu uvidíte ďalšie rozdiely a odhalíte rodinné tajomstvá, skryté pravdy, bublajúce traumy i snahy o ochranu, ktoré nakoniec vypálili úplne opačne. Spomienky sa budú postupne odhaľovať viac než tetky z playboya a spájať do jedného komplexného obrazu. Takého, ktorý možno úplne naštrbí imidž tejto rodiny, ktorý bol celé roky zradný ako vôňa predvolebného asfaltu. Budú "Millerky" natoľko silné a ustoja výpady kostlivcov zo skrine? 

Matky a dcéry ma príjemne prekvapili. Každou stránkou sa z možno na prvý pohľad klišé a predvídateľného príbehu stala rodinná dráma s postupným gradovaním deja a vývinom postáv. Vystrieda sa tu paleta pocitov - láska, obeta, bolesť... Ale aj manipulácia, tvrdohlavosť, sebectvo... Jediné, čo ma nepresvedčilo bol koniec. Zvrat pri jednej z postáv ma totiž vôbec nepresvedčil a prišiel mi príliš neuveriteľný a umelý ako úsmev politika z bilboardu. Verím síce, že každý človek sa vplyvom prostredia, situácie či vďaka konkrétnemu človeku môže zmeniť, ale určite nie šibnutím čarovného prútika ako v disneyovke. Autorka citlivo riešila ťažšie životné situácie, vnútorné rozpoloženie a démonov niektorých postáv, no príbehu dala aj ľahkosť a čitateľa emočne nevyžmýkala do poslednej kvapky. Príbeh som zhltla za 3 dni a som rada, že si ku mne nakoniec našiel cestu. Aj napriek tomu, že to nie je typická letná romanca, tak príbeh odporúčam aj vďaka prostrediu ako letné (nie plytké) čítanie. 4/5⭐️.

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran 🤱

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)