31. augusta 2023

O fekálnych trampotách šľachy, tŕnistej ceste hygieny i o pokroku v oblasti skrášľovania. Špina - smradľavé dejiny hygieny

Milujem pikošky z histórie. Preto, keď natrafím na knihu, ktorá ich interpretuje vo svižnej a vtipnej forme tak neváham. A to aj v prípade, ak ide o knihu primárne určenú pre detského čitateľa - veď vždy budem dieťa svojich rodičov 😂 Smradľavé dejiny hygieny na mňa žmurkli v ponuke knižnice a tak putovali cez jeden klik do môjho imaginárneho košíka. 
Keďže som knihu nevidela fyzicky, ale objednávala si ju cez rezervačný systém, tak ma celkom prekvapil jej rozmer. Je to riadny macko a polka autobusu tak videla, čo mi vykúka z taštičky 😁 Vzhľadom na detailné doprovodné ilustrácie je to však obrovský plus, lebo tie ilustrácie sú eňo ňuňo milené. Kniha je zaradená do kategórie náučnej literatúry pre deti, no zaujme aj dospelého čitateľa. Dokonca by som povedala, že toho aj viac, lebo vekové určenie sa mi zdalo nastavené nie veľmi šťastne. Asi by som knihu skôr odporučila deťom vo veku 12+ nakoľko by niektorí rodičia mohli mať problém so slovníkom v knihe (áno, deti nájdu aj hovno 🤣 - má ho tam 🙈) a nie som si istá, no mnohé okrajové info deti vo veku 10 rokov asi ešte nemajú šancu poznať, ak si dobre pamätám osnovy z dejepisu. Napríklad antické Grécko či Rím a aj viaceré postavičky z histórie im nemusia byť až tak známe. Preto by som vekovú hranicu asi trošku posunula.

Kapitolky sú primerane dlhé a napísané ozaj ľahko, pochopiteľne, pútavo a vtipne. Dozviete sa napríklad o tom, kedy začali lekári šípiť, že dezinfekcia je dôležitá, o hygienickych (ne)návykoch šľachty, prvom záchodíku, ako vyzeralo čistenie zubov, utieranie zadkov či o posvätnom zápachu a predsudkoch súvisiacich s čistotou. Zaiste si vydýchnete, že nie ste členom dvora Kráľa Slnka, lebo by ste ho museli povzbudzovať aj pri tlačení bobku - potlač Ľudo poriadne, nech to z teba vypadne 😎🙈Obchodné rokovania počas vykonávania potreby boli v tých časoch tiež veľmi obľúbené. Takže buďte radi, ak vám návšteva či obchodný partner ponúknu turka v skle a odvetrané tyčinky a nie bujaré grupenbudar orgie. Zistíte, že aj proces skrášľovania si prešiel tŕnistou cestou - od jedovatých líčidiel a popučených chrobáčikov, cez všivavé parochne alebo dilemu či s fúzikom alebo bez chĺpka. Sem tam som sa síce hamišne uchechtla, že haha, no na druhej strane, minimálne v procese skrášľovania sme na tom aktuálne vďaka trendu huba jak cez kompresor asi na míle vzdialení od prirodzenosti a jemnej krásy, takže našim predkom nemáme čo vytýkať. 

Vďaka knižke sa nielen čosi naučíte. Pocestujete si aj v čase a ocitnete sa na viacerých kontinentoch. Lebo aj taká "maličkosť" ako hygiena sa v rámci sveta líši svojimi rit(ť)uálmi a zákonitosťami (kúpele, sauny, kúpanie v posvätnej rieke). Obzvlášť úsmevné sú príbehy z prostredia šľachty, pri ktorých je jasne vidieť, že aj oni boli len ľudia. Výraz, kde aj králi chodia pešo má svoje čaro a poukazuje práve na to, že v rámci ľudských potrieb sa jeho blahorodie črevo na názor či titul nepýta a keď zavelí a už líže zatáčky, tak upaľuješ jak Verstappen či si lord či roľník 🤣 

Táto knižka je úžasná. Detské knihy a aj knihy s pikoškami z histórie mám v obľube a Smradľavé dejiny hygieny si ma získali. S ľahkosťou, vtipom a zároveň pútavo som nasala veľa nových informácií a aj sa dobre zabavila 😁 5/5 ⭐️

Knihu som mala požičanú z vedeckej knižnice v PO. Citlivým osobám a horenosom sa ospravedlňujem za použitie prízemného fekálneho humoru 🚮

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)