20. augusta 2023

Špiritistka - románová fikcia o duchoch, stratách a hľadaní pravdy.

Dlhý čas som sa tvrdohlavo ako kliešť držala pri čítaní len jedného žánru. To sa mi však vypomstilo, lebo som ním neskôr začala byť presýtená. Po beletrii z obdobia 2. svetovej vojny, kriminálkach a trileroch som čerstvo zabrdla aj do príbehov, kde moja racionalita dostáva na frak. No nič sa nebojte, ten dudroš vo mne aj napriek zmene preferencií stále úraduje. Nerobilo mi preto problém siahnuť po Špiritistke - historickej romanci o ducharine. 

S autorkou Sarah Penner som už mala skúsenosť pri Stratenej apatekárke. Táto kniha bola pre mňa perfektná oddychovka, hoci súčasná linka nebola žiadne terno a príbeh by možno lepšie fungoval aj bez nej. Pri Špiritistke som očakávala podobný koncept. No na moje milé prekvapenie autorka neskákala z minulosti do prítomnosti. Dej sa odohrával v jednom čase, no opraty mali v rukách dvaja rozprávači - pán Morley a Lenna. 

Ocitáme sa na preskačku v konzervatívnom Londýne a odviazanejšom Paríži v čase, keď je špiritizmus na vrchole síl a kedy sa čoraz viac dostáva do povedomia spoločnosti. Ide o vábivé triky s cieľom vylákania peňazí od zlomených ľudí poznačených stratou, ktorí sa chytajú slamky, aby ešte poslednýkrát mohli pocítiť prítomnosť ich milovaných zosnulých? Alebo ide o ozajstné spojenie so svetom mŕtvych? 

Lenna je mladá nádejná špiritistka, ktorá nedávno prišla o milovanú sestru. Lennu k špiritizmu však neprivádza záujem a viera, ale túžba priblížiť sa k tomu, čomu venovala čas je sestra. Zároveň sa snaží prísť za to, kto bol za tým, že niť jej života bola pretrhnutá predčasne... So zasväteným do sveta duchov a nadprirodzena jej pomáha uznávané médium Vaudeline. Tá sa po "exile" znova vracia do Londýna. Dozvedá sa totiž, že jej starý priateľ záhadne zomrel. V rovnaký deň ako Lenina sestra... Do Londýna ju pozýva pán Morley, ktorému na tom všetkom čosi nevonia. Prídu nakoniec na to, čo sa v skutočnosti stalo?

Štýl autorky mi vyhovoval a bola som zvedavá ako príbeh skončí. Páčil sa mi koncept jednej časovej osi a výmena pozícií rozprávača. Vykreslenie postáva a ich skladba - vrátane vedľajších postáv dokresľujúcich dej bola úplne v poriadku. Napriek tomu mal príbeh mnohé diery... V prvom rade - predvídateľnosť a nelogickosť. Pri niektorých rozuzleniach som si klepkala po hlave, pretože vyznievali nelogicky... Príliš mi nevoňalo ani nepätie medzi 2 hlavnými postavami, lebo mi do tohto príbehu absolútne nezapasovalo... Tieto veci naschvál zaobaľujem, lebo nechcem spoilovať.

Ďalšiu výtku dávam radšej do samostatného odstavca, lebo ak sa mýlim, tak to rada uznám. Našla som zopár nezrovnalostí najmä na začiatku príbehu, ktoré mi prišli ako zlý preklad. Ale keďže netuším ako to bolo v origináli alebo čo je tiež možné, že mi niečo ušlo medzi riadkami, tak to nebudem ďalej rozvádzať. Ďalšiu nezrovnalosť som našla v poslednej tretine príbehu - neviem či šlo o výmenu kapitol, omylom neškrtnutú kapitolu alebo vrátenie v čase... Raz sa totiž 2 postavy na niečo chystali, nasledovala kapitola, kde sa pridala 3. postava akoby sa nič nedialo, no v ďalšej boli dané 2 postavy znova pripravené čosi urobiť. Pre tých, čo príbeh čítali a majú ho čerstvo v pamäti pridám len indíciu - zatarasené knižnicou.

Špiritistka je príbeh, pri ktorom si pocestujete v čase. Vďaka autorkinmu lákavému štýlu vyzvŕtať sa v danom období a danej téme som si príbeh aj napriek chybičkám užila, no Apatekárku u mňa neprekonala. Mrzelo ma viacero nezrovnalostí a nelogických vyústení, ktoré dali potenciálu príbehu knock out. Napriek tomu ma čas strávený jej čítaním nemrzí, lebo som si pri nej oddýchla. Z danej tématiky ma však asi viac chytila za srdce Lampa - aj keď tu sa praktiky špiritizmu nespomínajú. 3.5/5⭐️

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Fortuna Libri 👻

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)