29. novembra 2021

Kniha túžob - fiktívny príbeh o Anne, Ježišovej manželke

Bude veľká škoda, ak Knihu túžob obídu čitatelia na základe prvých viet anotácie a počiatočného dojmu z knihy. Obávam sa, že v mnohých smeroch ešte naša spoločnosť nevyzrela a že príbeh Anny - Ježišovej manželky neprivítajú čitatelia s otvorenou náručou a čistou mysľou. I keď ide o fikciu a dalo by sa povedať, že o takú "alternatívnu minulosť"... V mnohých môže vyvolať kontroverziu či rozhorčenie už len samotný fakt, že Anna vystupuje v úlohe Ježišovej manželky. Tento príbeh má však úplne iné posolstvo. 

Anna je mladou ženou z bohatej rodiny. Podľa tradície sa má vydať za vplyvného, majetného muža a žiť ako počestná a mravná žena. V Anne však tkvie plamienok túžby. Túži, aby slová, ktoré píše atramentom nevybledli a aby príbehy silných žien neupadli do zabudnutia. Anna túži byť hlasom tých, ktoré v danom období nemali slovo a dať im reálnu podobu i meno.

Knihu zhodnotím z môjho uhla pohľadu a na základe toho, aký dojem vo mne vyvolala. Tento príbeh má viacero rovín. Definovala by som ich ako: 1. Annina snaha o to byť hlasom, jej sila a odhodlanie ísť za svojim snom. 2. Pokus o alternatívu a nastolenie básnickej otázky - ako by mohla vyzerať cirkev, ak by mal naozaj Ježiš manželku a deti a žena by v tom čase mala slovo? - táto časť iba čisto teoreticky. 3. Nádherné vykreslenie vzťahu medzi Ježišom a Annou. Hoci najviac vytŕčala práve tá prvá rovina príbehu, tak musím priznať, že v istej časti knihy (konkrétne v časti odohrávajúcej sa v Egypte) som si uvedomila, že táto časť príbehu síce bola nosná a atraktívna, no mňa zaujala práve tá posledná menovaná - vzťah medzi Ježišom a Annou. 

Neviem, či by som nemala pochybnosti, ak by autorka vybrala Anne iného muža. Symbolika bezhraničnej láskavosti by bola pre mňa asi inak ťažko uveriteľná. Páčil sa mi ich harmonický vzťah, ktorý sa vyvíjal od prvého stretnutia. Anna dala Ježišovi domov a vyplnila posledné prázdne miesto v jeho srdci. V tom láskavom srdci, ktoré tu bolo pre každého. Náruč, pochopenie, povzbudivé slová a nádej. Na strane druhej Ježiš v Anne živil jej túžbu - túžbu byť hlasom. Hlasom žien, ktoré mali neľahký osud a na ktoré by história nemala zabudnúť. Dal jej priestor, bol trpezlivý a tolerantný. Nebral ju len ako ženu, ale aj ako priateľa, bútľavú vŕbu a tú, ktorá dokázala ako jediná zapáliť v jeho srdci plameň a ktorej názor si ctil a rešpektoval ho. Priznávam sa, že moje rozpoloženie bolo asi na vine tomu, že v jednej chvíli som Anne závidela. Aj keď šlo o fikciu. Takého láskavého, tolerantného a predovšetkým milujúceho a dobrotivého muža s veľkými ochraňujúcimi rukami, hrejivou náručou, ktorý vo mne číta ako v knihe a vidí mi až do duše by som si priala aj ja. Neberte to prosím ako urážku či rúhanie... Myslím však, že práve táto symbolika láskavosti a bezhraničnej lásky, podpory a dôvery by sa mi inak ťažko vryla pod kožu, ak by postava Anninho muža bol niekto iný. Svojim spôsobom mi práve táto linka naservírovala do srdca nádej... 

Autorka sa viac menej držala historickej linky a prameňov, ktoré popisujú tento najznámejší biblický príbeh. Príbeh o Mesiášovi. Niektoré postavy však schválne obmenila, dala im inú úlohu alebo ich do príbehu zamiešala len tak jedným očkom. Z vedľajších postáv na mňa najviac zapôsobila Annina teta Yaltha a tiež Tabitha - Annina priateľka. Práve ich príbehy boli z kategórie tých, ktorým dala Anna hlas. 

Kniha určite nemá vyvolať kontroverziu ani rozoštvať kresťanov. Preto, ak máte dojem, že by ste niečo iné v tomto smere nemohli prijať, tak po nej radšej nesiahnite. Aj keď by to bola škoda... Mňa súčasná podoba kresťanstva i cirkvi hnevá. Nechcem to však rozpitvávať ani hrotiť, lebo viem, že mnohí by si vybrali z mojej recenzie iba to a zbytočne by to len rozdúchalo vášne. Kvôli knihe by ma to mrzelo. Ide hlavne o ňu a tento priestor venujem predovšetkým jej. 

Ako som už naznačila, tak mne sa v príbehu najviac páčila rovina vzťahová. Dotkla sa ma omnoho viac než samotný príbeh Anny. Možno som to takto cítila len ja a ostatných naopak táto rovina až tak nezaujme. Každopádne však Knihu túžob považujem za tú knihu, ktorá ma prinútila premýšľať a rozjímať. Hodnotím ju plným počtom hviezdičiek 5/5⭐. Chválim aj preklad a aj autorkin pekný opisný štýl a detailné vykreslenie niektorých postáv. Príbeh pekne plynul ako pokojná rieka a moja predstavivosť zafungovala.

Za knihu krásne ďakujem vydavateľstvu Tatran ❤ #spolupraca 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)