29. novembra 2021

Parfumami a láskou k vôňam prevoňaný príbeh o sestrách, ktoré stáli za vznikom siete známych parfumérií

Parfumériu Douglas pozná asi každý z nás. Ak už nie ako verný zákazník, tak možno len z reklám či tak vo všeobecnosti, keď ste na ich predajňu natrafili v nákupnom centre. Nie som v tomto obchode varená pečená, navštívila som ho možno dvakrát. Bol často mimo mojej platobnej únosnosti, lebo ja vždy všetko pekne oflakónikované chcem, no a k bohatému milencovi či dedičstvu od môjho záhadného a nepoznaného amerického strýka som sa ešte nedopracovala 🤣 Po tomto výleve však očakávam minimálne nejaký darčekový voucher, ehm ehm, skromné žieňa som 🤭 Zhoď sa z oblakov a naspäť na zem, drahá 😂 - ok, pokračujem. Čosi mi vnútorne našepkávalo a nahlodávalo ma, že si príbeh sestier Douglasových nemôžem nechať ujsť.

Už od prvých strán som vedela, že sa mi príbeh bude páčiť. Že to bude, ak to tak smiem nazvať, také osviežujúce a oddychové čítanie. Ostala som tiež milo prekvapená, keď mi okrem týchto aspektov čítanie knihy prinieslo aj niečo iné. V príbehu plnom vôní, luxusu a elegancie sa vynorili aj veľmi pekné myšlienky. Navyše sa mi takto poňatý príbeh o priebojnosti žien páčil omnoho viac ako niektoré príbehy, ktoré na môj vkus až príliš zaváňali ženskou naivitou hraničiacou s diagnózou ťuťka alebo naopak s nezdravým feminizmom. Tu som ho postrehla v takej tej diplomatickej podobe. Nevytŕčal, nebol nútený. Bol skôr ako šperk - jemne podčiarkol pekný, jednoduchý outfit. 

Tento príbeh nie je 100%ným a hodnoverným životopisom Marie a Anny Carstensových. O ich živote sa zachovalo pramálo informácií a poznatkov. Napriek tomu sa spisovateľské duo Bastová-Precht píšuce pod pseudonymom Charlotte Jacobi tejto výzvy celkom statočne zhostilo. Dodali príbehu práve tie prvky, ktoré aspoň ja vnímam ako esencie toho správneho ženského románu - eleganciu, šarm, romantiku, lásku, sklamanie, odhodlanie, rany osudu, pozviechanie sa, dávku vtipu i ten pomyselný šiesty zmysel. Svojím spôsobom bol príbeh ako parfum. Postupne uvoľňoval do vzduchu každú zložku - pyramídu vône od hlavy, srdca až po základ. 

Prečo vlastne hovorím o sestrách Carstensových, keď kniha nesie názov Sestry Douglasové? Z jedného prostého dôvodu. Tieto ženy boli totiž prešibané a zároveň aj dômyselné. V časoch, keď sa ženy podnikateľky prirovnávali k bosorkám, ktoré bolo treba upáliť na hranici bola stávka istoty prísť na trh s menom, ktoré už malo istý cveng a prestíž. Marie využila svoje priateľské väzby s dedičkou firmy Douglas Bertou Kolbeovou a dohodla sa s ňou na spolupráci. Darmo, ak žena chce, tak aj s diablom sa dohodne. 

Autori do príbehu zakomponovali aj zopár významných osobností. Cársku rodinu Romanovovcov, významných voňavkárov Cotyho či Daltroffa, Coco Chanel, ale aj Ernesta Hemingwaya a mnohých iných. Nemala som pocit, že by mi v príbehu chýbali, ak by tam neboli. Boli len akýmsi dofarbením a celebritnou kulisou. Aj bez nich by príbeh mal svoju vôňu.

Páčila sa mi popísaná láska k vôňam a aj to, ako si sestry išli za svojim snom. Ako jedna podporovala druhú a ako aj to, že hoci boli rozdielne vždy sa mohli oprieť jedna o druhú. Jedna mala v hlave čísla a bola pragmatická, druhá bola skôr snílek, no mala podnikateľského ducha. Romantické linky neboli prehnane sladké a nechytala som z nich hyperglykemický šok ani som pri sebe nepočula bzučať nažhaveného Amorka s čerstvou studenou a nabrúsenými šípmi. Celkovo by som tento román inšpirovaný životom sestier Carstensových nenazvala niečím, čo by úplne opantalo moje čitateľské srdce a zarylo sa mi do neho ako fešák s modrými očami, koňom a kľúčom od najnovšej Audiny (brrr, sranda - nie som zlatokop 😆), no zároveň ma táto kniha tak jemne pohladila. Bolo to ozaj inšpiratívne a oddychové čítanie po náročných dňoch a zakaždým som sa k príbehu rada vracala. Jediné, čo ma mrzí, že som si tú krásnu, pod prebalom očarujúcu nebíčkovomodrú obálku knihy poondila packami od fialového kopiráku 😐 nešikovné Taňko 👀

Knihu odporúčam ako darček pre ženy, ktoré majú rady ženské romány. Nie však tie, ktoré sú až príliš sladké, ale ktoré v sebe nesú aj niečo viac (napr. aj inšpiráciu). Kniha je písaná čitateľsky atraktívnym a svižným štýlom. Kapitoly nie sú extra dlhé a ak v nich autori nepopisovali jeden deň očami jednej postavy, ale viacerých, tak to dali znať a v texte som sa nestrácala. Autori sa s príbehom vyhrali a zakomponovali doň aj niekoľko známych postáv. Popísali čaro sveta vôní, luxusu i elegancie nemeckej a francúzskej smotánky. Spisovateľský tandem namiešal aj v prípade hlavných postáv zaujímavý kokteil charakterov, kde sa sestry síce povahovo líšili, no napriek tomu sa našlo to, čo ich spájalo - láska k svetu plnom očarujúcich a zmysly opantajúcich vôní. Knihu hodnotím na 4/5*. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran ❤

Táto recenzia nevznikla na základe spolupráce s firmou Douglas. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)