29. novembra 2021

Kaviareň u anjela - prvá časť trilógie o živote krátko pred a po 2.svetovej vojne

Kaviareň u Anjela ma lákala príbehom a pozitívnymi reakciami. Na strane druhej ma však odrádzalo to, že ide o trilógiu a že má kniha slušné rozmery a husté písmo. Povrchné dôvody, prečo po knihe nesiahnuť, no nakoniec ako to už býva som sa nechala zlomiť. Príbehov z povojnového obdobia s dejom v Nemecku je pomerne málo a tak som sa teda do tejto knihy s odhodlaním a nádejou pustila. 

Čítanie mi na moje pomery ukradlo celkom veľa času. Patrím totiž k tým, ktorí čítajú celkom rýchlo, pokiaľ majú na to dobré podmienky. Knihu som čítala asi týždeň a pol. Hlavne do úvodnej štvrtiny som sa začítavala dlhšie. Potrebovala som viac času na to, aby som sa zoznámila s postavami a aby som si ich ako tak zaradila a zatriedila. Paradoxne ma však hneď prvá kapitola dokonale nalákala pokračovať. Hm, akonáhle boli opomínaní umelci s krásnymi hlbokými hlasmi, tak ma už mala autorka chytenú na háčiku. Dobrému dojmu nahrával aj fakt, že umeniu - divadlu aj opere bol venovaný pomerne slušný kus deja. Resp. umelcom, ktorí v nich pôsobili a ktorí sa v príbehu často mihli alebo im boli dokonca venované samostatné kapitoly. 

Láske k umeniu autorka venovala značný priestor a krásne tým príbeh dofarbila a vyšperkovala ho. Snažila sa tiež hodnoverne popísať prežívanie väčšiny hlavných postáv. Priblížila čitateľovi ich príbeh, vnútro, obavy, spomienky, plány, túžby... Miestami sa žiaľ nevyhla klišé, no neuhnala to do extrému. Čo ma vyrušovalo boli prílišné náhody, miestami až na nervylezúca naivita niektorých protagonistov a zvláštnosti viažúce sa k jednej postave (Hilda). Jej myšlienkové pochody a aj správanie mi prišli mnohokrát protichodné, nelogické a také... Vyfabulované a tým menej uveriteľné. 

Napriek pár zádrheľom som si v príbehu našla to svoje a oddýchla som si pri ňom. Autorka stavila na pekné popisy a jej štýl písania bol naozaj ako šperk. Neľakajte sa, nenechala sa uniesť a nenaservírovala čitateľovi megasladkú porciu siahodlhých popisov. Čo sa však zaujalo najviac bolo to, ako autorka príbeh poňala a na aké obdobie sa zamerala. Príbehov z obdobia krátko po vojne totiž veľa nie je. A už vôbec nie takých, ktoré sa odohrávajú v Nemecku. Málokto si totiž možno uvedomuje, že ťažoba vojny nekončí po dátume kapitulácie. Po jedných troskách ľudí privalili ďalšie. Návrat do zdecimovanej krajiny, pomalá obnova, strata domova, blízkych, hľadanie seba samého či trvalé následky na zdraví a psychike boli krutými pozostatkami vojny, ktorá ľudí nahlodávala a ničila ešte dlhý čas. 

Autorka zablúdila do viacerých vôd. Pozrela sa na vojnu očami muža, ktorého povolali ako zálohu, očami vojnového zajatca, mladých žien z rozličných sociálnych vrstiev, očami prenasledovaných i očami tých, ktorí do poslednej chvíle verili režimu. Predostrela naozaj pestrú paletu neľahkých ľudských osudov a príbehov. Už tradične aj s prvkom celkom typickým pre novodobú spisovateľskú tvorbu - všetko so všetkým súvisí a nakoniec nájdete aj prienik. V tomto prípade som bola rada, že nešlo o román s linkami v minulosti a prítomnosti. Tých je v súčasnosti už akosi priveľa a nie stále sú trefou do čierneho a veľakrát jedna linka zaostáva v prepracovanosti za druhou... Aj keď som si ich celkom obľúbila, tak všetkého veľa škodí. Tento koncept bol teda minimálne pre mňa príjemným oživením v spleti románov tohto typu.

Nemôžem povedať, že by si tento príbeh úplne ukradol moje srdce. Páčila sa mi hlavne tá prvotná kaviarenská intelektuálno-umelecká atmosféra v Kaviarni u Anjela a veľmi pekné, miestami kvetnatejšie popisy miest, predmetov či postáv. Dodali knihe šmrnc a punc danej doby. Zaujal ma aj pohľad na povojnové roky v krajine porazených. O tom, ako sa z trosiek ľudia vyhrabávali ešte roky a ako každého ešte dlho prenasledovali hrôzy, neviditeľní démoni, výčitky i nenaplnené sny či zlomené srdcia... Napriek tomu som však mala stále dojem, že v príbehu niečo absentuje... Sama to neviem presne vysvetliť a popísať. Ďalšie časti si určite plánujem prečítať, pretože som zvedavá ako sa ďalej rozvinú jednotlivé dejové linky a osudy hlavných postáv. Knihu hodnotím na 4/5* a ďakujem vydavateľstvu Aktuell za možnosť prečítať si ju v rámci spolupráce.

1 komentár:

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)