6. novembra 2021

Stratená apatekárka. Príjemné prekvapenie v 2 dejových linkách.

Stratená apatekárka bola z kategórie tých kníh, ktorú som si šupla do wishlistu ešte pred jej vydaním. Spočiatku ma zaujala anotáciou a neskôr aj peknou farebnou obálkou. Moja vlna čitateľského apetítu po historických románoch ma znova spláchla a tak som si naozaj rýchlo prečítala novinku z vydavateľstva Fortuna Libri, ktorá vyšla v preklade Veroniky Lašovej. 

Milovníci príbehov s 2 dejovými linkami, kde sa prelína súčasnosť a minulosť si určite prídu na svoje. Sarah Pennerová si vybrala naozaj atraktívne historické obdobie, do ktorého zasadila dejovú linku z minulosti. Rovnako chytľavou bol výber témy, ktorá bola základným kameňom tohto príbehu - tajomná apatéka. V súčasnej dejovej linke stavila najmä na postavu hlavnej hrdinky Caroline, ktorá si prechádzala neľahkým obdobím... Práve  časť s Caroline bola takým osviežením a vniesla do deja svieži závan. Príbeh by sa mi však paradoxne zdal rovnako atraktívny aj bez tejto linky. Záhada okolo apatekárky Nelly bola totiž čitateľsky sama o sebe dostatočne lákavá.

Koniec 18. storočia. Nella kráča v stopách svojej matky - apatekárky, ktorá svoj život zasvätila pomoci ženám, ktoré trápili rôzne neduhy. Nella však vďaka zrade a zlomenému srdcu využije svoje schopnosti nie až tak čisto ako jej matka. Pomáha síce ženám, no nemieša len liečivé tinktúry či bylinné zmesy. Pripravuje tiež jedy. Jedy, ktoré majú pripraviť o život násilného manžela, neverníka, pomstychtivého milenca či ziskuchtivého brata... Nellu dlhšie mátajú démoni minulosti, tiaž z jej práce a navyše ju kvári zlá predtucha i rozmáhajúca sa choroba. V jej živote nastane zlom. Všetko sa zmení príchodom mladučkej služobnej Elizy, no najmä požiadavkou od lady Clarencovej, ktorá sa nakoniec vymkne spod kontroly. 

Súčasnosť. Caroline sa nachádza v Londýne, kde mala osláviť 10. výročie svadby so svojim manželom. Ten jej však k desiatemu výročiu nepodaruje sietnicu vypaľujúci diamant, kabelku drahú jak fras či polovicu produkcie ružových záhrad, ale... Nasadí jej parohy. Naozaj originálne poňatie oslavy desaťročnice po boku manželky, no bohužiaľ aj zrejme črtajúci sa začiatok konca jedného manželstva. Nájde Caroline v Londýne ďaleko od svojho neverného manžela odpovede na všetky svoje otázky? Čo bude pre ňu znamenať zdanlivo nevinné prehrabávanie sa v bahne Temže? Tajomný nález jej nakoniec prinesie do života zmeny. Pozitívne či negatívne? Kam ju privedie jej zvedavosť a nadšenie pre históriu?

Čo sa týka postáv, tak autorka im dala dostatok priestoru na to, aby si na ne čitateľ urobil názor. Všetky 3 ženské hrdinky - ak teda rátam aj Elizu sa mi páčili a nemala som voči nim výhrady. Iba pri Carolininom manželovi som mala som chuť ovaliť ho kuchynským náčiním, ale zjavne v tomto prípade zafungovala ženská spolupatričnosť. Roztrhla by som ho jak žabu by bolo asi to najsprávnejšie prirovnanie na môj vrúcny vzťah voči jeho postave 😂 

Príbehu nechýbalo tajomno, to správne gradovanie, zvraty, napätie a také to správne postrknutie pre ženu, ktorá potrebovala nájsť samú seba a zmeniť svoj život od základov. Takéto vypichovanie rozdielov medzi životom v každej dobe bolo prvkom, ktorý bol tiež trefou do čierneho. Mnohým ženám, tak možno doťukne, že každá z nás má v sebe iskru, len ju netreba nechať zhasnúť, ale naopak hádzať do nej polienka, aby nevyhasla... 

Knihu som si plánovala vychutnať až po tom, čo sa mi do rúk dostane papierová verzia, no nakoniec som neodolala a schrúmala som ju v podobe eknihy. Bola mi vernou spoločníčkou niekoľko dlhších večerov a jej čítanie som si naozaj užila a dokonale si pri ňom oddýchla. Príbeh Nelly sa mi pačil málinko viac a práve táto linka ma viac navnadila na ponocovanie a vzbudzovala vo mne väčšiu zvedavosť. Zrejme je to choroba knihomoľov ponoriť sa do príbehu tak, že zabudnete na čas a tak, že jedna kapitola naozaj nestačí... Pri tejto knihe to v mojom prípade rozhodne zafungovalo. Pačili sa mi aj také dá sa povedať fantasy vsuvky, ktoré ma inak v príbehoch rušia. V tomto prípade tomu asi nahrávala téma príbehu a "magično", takže ma to nerušilo a centrum môjho mozgu pre racionalitu ostalo tvrdo spinkať bez akýchkoľvek výkrikov do tmy či odkopania periny. 

Autorka pridala na koniec knihy aj niekoľko neškodných receptov. Krátko pred nimi však narazíte na "malú encyklopédiu jedov". V tomto prípade sa však prosím neinšpirujte a nechajte ľuľkovec rásť a nepridávajte manželom strychnín do praženice 🤣 Zlá burina aj tak nevyhynie 😂 Tu len frknem príhodu, ktorá sa mi stala pár dní dozadu - cestou domov som stretla párik v stredných rokoch. Žena svojho 52kou opantaného natrundženého fešiho ťahala elegantnou vlnovkou z krčmy a on sa ponosoval nad tým, že "čomu ty, čomu ty zaš". Žena mu s pokojom angličana odpovedala - "sam ši sebe me vybral, maš co ši chcel". Takže. Čo k tomu dodať 😂 Zničí sa to aj samo, škoda námahy 🤣 NAKA toto nie je žiadny návod, takže schovajte baranidlo, dík.

Nechcela som vyzradiť veľa z deja, aby som vám nevykvákala podstatné prvky príbehu. Ak však máte radi knihy, kde sa prelínajú dejové linky, kde vystupujú zaujímavé ženské hrdinky a príbeh, ktorý vám naservíruje štedrú porciu tajomna, štipku krimi, zradu, pomstu a ženskú odhodlanosť, tak možno práve toto je kniha, ktorá by vám mohla poštekliť zmysly. Stratenú apatekárku hodnotím na 5/5*. Naozaj jej nemám čo vytknúť, aj keď moje zloborské receptory protestujú a vyvaľujú okále, kde sa skrylo to ududrané Taňko vo mne 🤣 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)