29. augusta 2021

Neviditeľné ženy - čo svet prehliada. Avšak...

Tento príspevok je dôkazom toho, že ani pri spolupráci nie vždy trafíte do čierneho. Keďže mám aj v tomto smere právo výberu, tak sa v 99% prípadov vždy trafím správne a vyberiem si knihu, ktorá sa mi aj po prečítaní naozaj páči. Táto kniha je však práve tým 1%.

Keď som si prečítala úryvok a anotáciu, tak som si povedala, že by to mohla byť super kniha a že by som si ju rada prečítala. Zaujímalo ma, aké fakty a údaje autorka predostrie a čo možno ako žena prehliadam. Aj samotná koncepcia a obsah boli pre mňa celkom lákavé a na knihu som sa tešila. A tu to asi aj skončilo... 

S doslovom som sa vytrápila. Bol tak suchý, nudný a nezáživný, že by som asi skôr zjedla ponožku, než by som ho prečítala bez následkov a nonstop zívania. Doslova som sa modlila, aby takto nebola koncipovaná celá kniha. Svetielko nádeje blikalo pri prvých troch kapitolách. Potom to však išlo dolu vodou, svetielko zhaslo a strhla sa lavína... 

Už v úvodných kapitolách autorka príliš odbiehala od témy. Napríklad v kapitole o toaletách je toho reálne o toaletách žalostne málo... Po pár stranách odbehla k násiliu na ženách a nástrahách v hromadnej doprave. Chaos a neupratanosť...Prvé tri kapitoly boli ešte ako tak znesiteľné... Potom však prišli prvé ale... 

Očakávala by som, že ak sa autorka ide "biť" za nás ženy a ak má v pláne poukázať na neviditeľnú diskrimináciu a prehliadanie potrieb žien, že zvolí trochu diplomatickejší slovník a nezníži sa k útokom a invektívam... Omyl. Autorka občas príliš prestrelila a popravde, aj keď ani ja nie som extra diplomat, tak mi práve tieto jej útoky a miestami až chorobný feminizmus išli riadne na nervy... Najlepší útok je útok... Zjavne. Uvediem konkrétny príklad - ak mi dáta nesedia, tak je "potrebné" zhodiť konkretného autora daného prieskumu a poukázať na jeho chabú hygienu. Strašne úbohý útok a už tu mi začínala byť autorka nesympatická a chuť do čítania knihy bola čoraz menšia. 

Autorka miestami neskutočným spôsobom prekrúcala niektoré údaje a fakty tak, aby vyhovovali úplne alebo aspoň ako tak jej hypotézam. Ako žena nemám až taký pocit, že by v niektorých v knihe popísaných situáciách bola až tak dôležitá alebo nosná "ženská stránka veci". Jednoducho povedané, našla problém a diskrimináciu aj tam, kde možno ani reálne nič z toho nebolo. Napríklad pri tehlách či mobilných telefónoch. Pri telefónoch sa skôr prihliada na potreby spotrebiteľa ako takého. Asi málokto by si zrejme chcel prezerať novinky na sociálnych sieťach na displeji veľkosti obrazovky Nokie 3310... Ženská ruka s tým určite nemá nič spoločné. Ak by sme sa na niektoré veci pozerali x uhlami, tak by reálne niektoré veci trvali ešte dlhšie. Ešte dlhšie než prepojenie západu a východu SR diaľnicou... 

Myslím, že je tiež normálne, že niektoré činnosti sú pre ženy ťažké a viac sedia mužom vzhľadom k ich telesnej konštrukcii, fyzickej zdatnosti či psychickým predpokladom. A my ženy sa môžeme aj na hlavu postaviť a nezmeníme to. Existujú aj opačné príklady. A v týchto prípadoch je zas diskriminovaný muž. 

Aby som nebola len kritiká, tak musím uznať, že vypichla aj veľmi dôležité a pálčivé problémy spojené so ženstvom. Napríklad nesprávne dávkovanie liekov, stanovenie diagnóz, testovanie liekov na chabej vzorke populácie či nástrahy spojené s cestovaním v hromadnej doprave či nebezpečenstvom výskytu sexuálnych predátorov na miestach, kde sa ženy asi len ťažko ubránia a kde chýba "prepojenie na urbanizmus". Presne vystihla aj problém, s ktorým sa už asi stretla každá z nás - rady na WC či blbé narážky na ulici. Alebo až prehnanú "prítulnosť" mužských jedincov v prostriedkoch hromadnej dopravy a ich chovanie hodné prvoka... Veľmi málo sa však povenovala napríklad platovým rozdielom pri rovnakom pracovnom zaradení či tabuizácií menštruácie. Bububu. 

Ak by som bola chlap v blízkosti autorky, tak by som sa jej asi bála. Feminizmus je fajn, ale nie v prehnanej miere. Tu to bolo miestami už za hranicou únosnosti a často aj... slušnosti. Je super, že sa autorka snaží poukázať na častú ignoráciu váhy ženského slova a ženskej stránky veci, ale mohla zvoliť zmierlivejší tón a nestavať mužov na konci pomaly každej kapitoly do pozície neokrôchaného a samoľúbeho pána tvorstva, ktorý má všetko hlboko v čokodierke. Aj mňa veľmi často hnevá nespravodlivosť v tomto "mužskom svete". Ale najmä z hľadiska možností na trhu práce - neváženie si ženskej práce a obrovské rozdiely v platovom ohodnotení. Za to však teraz neplatí, že nenávidím celý svet a nehádžem do každého muža šípky a neprepaľujem ich plameňom spravodlivého hnevu skrz naskrz... Autorka tiež neustále poukazovala na prácu žien v domácnosti. Myslím, že v tomto smere je to viac menej aj vecou dohody v konkrétnej domácnosti alebo aj vecou výchovy a vzorov, ktoré daný chlap pochytil už v ranom detstve. Ja sama beriem domáce práce ako nevyhnutnosť. Nebudem predsa žiť ako prasiatko v špine a prachu len preto, lebo je to neohodnotená "ženská" práca. Existujú predsa aj čisto "mužské" práce, ktoré zas akosi automaticky prechádzajú pri probléme v domácnosti na muža. Nevidela by som to až také čierne a všetko toto považujem za vec dohody. Aspoň v mojom predošlom vzťahu to bolo tak. 

Asi nemusím extra zhŕňať moje pocity z tejto knihy. Niektoré kapitoly a dáta boli naozaj zaujímavé a priniesli mi nový pohľad na vec a po zamyslení sa som naozaj prišla na to, že aj mne v reálnom živote tieto veci vadia. Bohužiaľ však moje počiatočné celkom dobré dojmy z knihy úplne pochovali útoky autorky a jej až prílišný zápal pre vec na hrane únosnosti a znesiteľnosti či takého zdravého hnevu a zápalu pre danú vec... Ako chlap by som okolo nej zrejme chodila so stiahnutým chvostom a bála sa v jej blízkosti aj dýchať alebo ju pozdraviť, aby to nevyznelo sexisticky... Občas som dokonca niektoré pasáže iba preletela očami. Knihu som čítala na etapy viac ako tri týždne na striedačku s inými knihami. A dobre som spravila, inak by mi asi privodila čitateľskú krízu. Netvrdím, že vám kniha nič nedá. Práve naopak, nájdete v nej aj fakty, ktoré vám možno otvoria oči a donútia sa pozrieť  a danú vec inou optikou. Odporúčam prečítať si úryvky z knihy. Mne bohužiaľ práve kvôli štýlu autorky, ktorý ma iritoval kniha nesadla. To však neznamená, že ju úplne zatracujem a že vám tiež sadnúť nemusí. Knihu hodnotím na 2.5/5⭐.

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada. A to aj napriek tomu, že sme sa s Neviditeľnými ženami až tak neskamošili. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)