19. augusta 2021

Izolovaní do uška - aneb audiokniha tenkrát poprvé. Číta Prěmysl Boublík.

Vyskúšali ste už niekedy audioknihu? Ak nie, čo vás odrádza? Aj ja som bola dlho knižným aromaúchylákom a fixovala som sa len na papierové verzie kníh. Neskôr som však objavila výhody čítačky kníh a môj Pocketbook si odvtedy neviem vynachváliť 😁 Audioknihy boli asi tou poslednou technickou vymoženosťou v knižnom svete, ktorá sa postarala o definitívne pochovanie mojich knižných predsudkov. Dinosaurus Tánička vyskúšal audioknihu tenkrát poprvé... aké boli jeho dojmy? 

V prvom rade. Čím by ste sa riadili pri výbere audioknihy vy? Vybrali by ste si na základe žánru alebo by ste siahli po knihe, ktorá vás zaujala? Určite by ste na to nešli po mojom 🤣 Starostlivo som si totiž vypočula viacero ukážok kníh, ktoré mi padli do oka (ucha) a vybrala som si... Na základe hlasu "rozprávača" príbehu. Áno, tu sa tentokrát prejavila moja ďalšia úchylka, ktorá je asi aj trošku profesionálnou deformáciou. Milujem hlboké mužské hlasy a vždy sa musím kriesiť, imaginárne ovievať, potláčať červeň v lícach a nenápadne si naprávať zarezané gaťky, keď na mňa ktosi zahučí prenikavým basom či megasexy barytónom 🤣😂 Hlas Prěmysla Boublíka mi krásne liezol do uší. Iba v ženských "polohách" ma trošku iritoval. Úplne ma však navnadil a zapasoval do takej tej tajomnonebezpečnej (a vďaka hlasu aj poloerotickej 😁) atmosféry príbehu. Myslím, že aj vďaka jeho prednesu mal tento príbeh tie správne grády...a gule 😆 

Už asi viete, že nie som megatuttifrutti fanúšikom Sebastiana Fitzeka. Priznávam, že áno, rada po jeho knihách siahnem, ale starostlivo vyberám aj podľa témy a anotácie. Toto bola v poradí 4. kniha od Fitzeka (ak počítam aj Auris, kde bol využitý Fitzekov námet), ktorú som si prečítala (ehm, vypočula). Ani tu neostal nič dlžný svojej povesti. Jeho príbeh by som prirovnala k pľundre (hrozné slovo, ale dúfam, že viete, čo myslím)🤣 Prehrýzate sa suchým začiatkom, potom narazíte na tonu marmelády, zas trošku tápate až vás drhne a hľadáte marmeládu až sa nakoniec zas dopracujete k džemíku, zamažate si celú pusu a okyckáte sa ako prasiatko. Fitzek dokáže čitateľa zmiasť a nasmerovať ho úplne zlým smerom. 

Atmosféru knihy som si dokreslila tým, že som ju počúvala pri tom ako som špárovala sprchu 🤣 latexové biele rukavice, silikón, kefka, vyberaný slovník, ak som sa zamazala (v tomto prípade mi takýto silikón nezväčšil prednosti ani zadnosti, ale dodžubkal tričko a kraťasky, RIP 😭) a more vreckoviek. A hlavne - super akustika v panelákovej kúpeľni. Kapitoly z pitevne pravdepodobne počula polka mojich susedov 🤣😂 Možno aj preto po mne teraz divne kukajú ehm 🤔 počúvanie týchto kapitol som si teda nemohla lepšie načasovať. K danej činnosti sedeli jak viete čo na viete čo. 

Približne v strede príbehu však nastal akýsi útlm. Príbeh mi prišiel akýsi monotónny a rozťahaný. Popravde, hanbím sa to priznať, ale miestami som mala chuť zobrať lopatu a "doraziť" niektoré postavy v knihe. Najmä tie, ktoré tam vyskakovali z tmavých zákutí a vychladených pitevných chladničiek. V jazyku mne blízkom - "Zaš ty? Ale už ic tam do rici het." Tento pocit však dlho nepretrval. Neskôr príbeh opäť nabral na akčnosti a grádoch... 

Asi som sklamala susedov, no zvyšok knihy som už radšej počúvala pri pedálovaní na stacionárnom bicykli 😁 S etudami s kindervajcom, kolíkom v análi a hrabaním sa v cudzích genitáliách som sa teda so susedmi pre istotu nepodelila. Márne pritískali hrnčeky k anorektickým bytovkovým stenám... 🤣 

Knihu ako takú by som teda ohodnotila viacerými spôsobmi vzhľadom k forme, v akej sa ku mne dostala. Som pobúrená z toho, z akého dôvodu som sa vlastne tak dlho audioknihám vyhýbala. Sú výbornou náhradou klasických kníh pri cestovaní, športe, varení či upratovaní. Nezamažete si knihu, nezafŕkate ju litrami potu a ani vám v kufri nezaberie polovicu priestoru. Nechala som oči, nech si oddýchnu a ušká som si vyrozmaznávala krásnym hlasom P. Boublíka. Hoci gro protagonistov boli už len plnkami do truhly, čo bolo od romantiky na míle vzdialené. Ak by sa však našiel schopný bas či barytón, ktorý by mi šepkal do uška pekné audio, tak sa kľudne nechám nahovoriť aj na Rosamunde (prosím jej fanúšičky, aby sa neurazili a zas si nevybrali z celej mojej recenzie aka výlevu len túto jednu narážku) 🎧❤ hláste sa prosím u mojej neexistujúcej sekretátky alebo agenta 😆😎 

Príbeh bol ako na hojdačke. Celkovo nebola núdza o akciu a zaujímavé odbočky. Páčil sa mi aj mne veľmi blízky sarkastický humor jednej z hlavných postáv - komiksovej ilustrátorky Lindy. Ten ju neopustil ani pri tom, keď sa hrala na patológa. Žiaľ, práve táto časť príbehu mi prišla ako úlet a scifi. Pre mňa je to asi jedno z poznávacích znamení a pečatí, ktoré mi už tak trochu k Fitzekovi prináležia. Na kvalite príbehu a teda aj na mojom hodnotení ubral spomínaný útlm približne v polovici knihy, kedy ma už príbeh začal trochu nudiť a miestami i rozčuľovať. Nakoniec sa však motor nezadrhol úplne a vybafkal ešte čosi. Predovšetkým také skryté posolstvo, ktoré sem Fitzek vložil a ktoré by malo byť výkričníkom a apelom pre spoločnosť v oblasti trestného práva. Je totiž absurdné, aby v právnom systéme boli páchatelia sexuálne motivovaných trestných činov a úmyselných a chladnokrvných vrážd trestaní oveľa nižšou (a často až smiešnou) sadzbou než napríklad drobní zlodejíčkovia alebo páchatelia neúmyselných trestných činov... Izolovanými Fitzek poukázal práve na túto skutočnosť a dieru v právnom systéme. 

Knihu Izolovaní hodnotím celkovo po zrátaní všetkých plusov aj mínusov týkajúcich sa príbehu, témy, smerovania príbehu, štýlu i audioprevedenia na 4/5*. A tajne dúfam, že si v dohľadnom čase opäť doprajem takýto audiozážitok! Už len opäť nájsť hlas, ktorý mi rozmazná moje radaríky 👂👂

Za možnosť vyskúšať si audioknihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran a Publixing ❤🎧📚

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)