12. augusta 2021

Triler od protinožcov, ktorý vás zavedie na nesprávnu stopu. Zradný príliv od Jane Harperovej.

Aj napriek mu, že by som u protinožcov nechcela žiť ani náhodou, tak ma príbehy z tohto nehostinného prostredia priťahujú ako magnet. Do krajiny, kde sa to doslova hemží hadmi a rôznou infarktprivodiacou a zadokradohryziacou zubatou háveďou by ma nedostal ani živý boh. Ale knižne sa tam rada teleportujem kedykoľvek. Šak, klobúky mi idú, pri všetkej skromnosti 🤣 

Jane Harperová už pre mňa nie je neznámou autorkou. Jej knihu Stratený muž som čítala už dávnejšie a páčila sa mi. Preto viem obe tieto knihy aj "porovnať". Hoci prostredím, kde sa odohrávajú jednotlivé príbehy sa značne líšia. Zatiaľ čo Stratený muž sa odohráva v pekelnom austrálskom vnútrozemí, kde vás doslova prevalcujú tony horúceho piesku, tak naopak Zradný príliv sa odohráva v Tasmánii, kde vás zas pre zmenu strhne a spláchne divoká vlna a studená voda vám prejde až na kosť. Také austrálske paradoxy, ktorých potenciál si autorka nenechala ujsť. 

Alzheimerovci z mojej vetvy - teda tí, čo majú pamäť na mená silnú ako odhodlanie schudnúť a nežrať pri tom čokoládu, pripravte si papieriky. Budeme si značiť mená a prepojenia. Postáv sa tu totiž mihne celkom dosť. Pre istotu si oprášte a zaktivizujte aj tú časť mozgu, kde sídli vaša podozrievavosť. Sústreďte ju však prosím len na knihu a nie na manželove účty a častejšie pípajúci telefón či susedu, ktorá určite schováva rozporcovaného druha v mrazničke (áno, priznávam, ja som takéto podozrenie mala, ale sused nakoniec žije, dýcha 😆). 

Tento triler nie je len o zločine. Je aj o vine a o jej následkoch v súčasnosti. Ako veľmi dokáže pocit viny a jedno zlé rozhodnutie, jedna blbá zhoda náhod, jedna búrka a doslova pár minút zmeniť zmýšľanie človeka i jeho život a budúcnosť? Dokáže sa rodič vyrovnať so stratou dieťaťa, keď jeho pomoc potrebuje jeho druhé dieťa? Ako táto osudová búrka, ktorá sa prehnala mestečkom pred vyše dvanástimi rokmi sformovala tunajšiu komunitu? 

Ako to už v prípade menšej komunity býva, tak áno, väčšinou tu panuje priateľstvo, bezvýhradná ochota pomôcť a dôvera. Čo sa však stane v prípade, ak fungovanie komunity naruší zločin? Ostražitosť a podozrievavosť sú na mieste. Idú však ruka v ruke aj s niečím dovtedy nevýdaným. S nálepkovaním, ohováraním, hádzaním špiny a odkrývaním hriechov minulosti. A ak sa k tomu pridá internet, tak voilá. Hon na čarodejnicu v kyberpriestore je na svete. 

Sila nevypovedaného. Potláčanie pocitov a ich hromadenie vo vnútri. Sopka raz musela vybuchnúť... Čo však v prípade, ak po rokoch vyplávajú na povrch naozaj temné tajomstvá, ktoré mali ostať navždy pochované v morských hlbinách a v útrobách podmorskej jaskyne? 

K príbehu nemám extra výhrady. Narazila som však len na pár nejasností a nepresností, ktoré som si však možno len logicky zle vysvetlila a interpretovala. Tu by som však prezrádzala dej a tak si ich nechám len pre seba, prípadne budem rada, ak sa mi niekto, kto túto knihu už prečítal ozve, aby som to s ním mohla bez výčitiek prekonzultovať (len naznačím: Verity, záhrada, ruksak) 😆😅 Darmo, tá moja podozrievavosť mi nasadila do hlavy chrobáka veľkosti Titana obrovského ("milovníci" chrobáčikov, negooglite si to, budú vás musieť kriesiť a ja si vás na svedomie nevezmem! 😎). 

Jane Harperová sa s príbehom a aj čitateľom dokázala pekne vyhrať. Do tohto trilerového vývaru pridala nielen klasickú zmes zeleniny a korenín. Pridala aj figy pre oživenie chuty a zázvor a ligurček pre ozvláštnenie a napumpovanie chuťových pohárikov. Zmetie vás z cesty a upriami pozornosť na niečo, čo budete považovať za jasný signál, no nakoniec budete vedľa ako tá jedľa. Taste teda papieriky, diáriky, baterky, lupy, magnetické či korkové tabule, špendlíky a červené špagátiky a skúste prísť na to, čo sa vlastne stalo, prečo, kedy a čo s tým má minulosť. Ja som stroskotala a kariéru vyšetrovateľa nateraz uvádzam do kryospánku a idem sa hanbiť do kúta. Knihu hodnotím na 4,5/5*. Páčila sa mi omnoho viac než autorkina prvá kniha, štýl bol znesiteľnejší, "s ľahším zadkom" a konečne nebazírovala na siahodlhých dialogóch, čím príbeh vyšperkovala a dala mu viac šťavy i záživnosti. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)