19. augusta 2021

Čierne leto - pokračovanie série "Washington Poe".

❔ Máte radi/y knižné série ❔

Netuším z akého dôvodu, no okolo knihy Čierne leto od M. W. Cravena som dlho iba krúžila. Hoci som bola na ňu veľmi zvedavá, tak som na ňu dlhší čas nechala sadať prach. Vybrali ste mi ju ako oddychovku na cestu k rodičom a tak mi robila pár dní spoločnosť. Začítať sa do Čierneho leta mi síce chvíľku trvalo, no zvyšok knihy mi už zobral spánok 😆 Predošlá časť série s vyšetrovateľom sériových vrážd Washingtonom Poeom bola vynikajúca. Predčila ju táto časť alebo autor podliezol povestnú latku? 

Hľuzovky, slávny excentrický a psychopatický šéfkuchár, vražda bez tela, krv ako dôkaz a zmŕtvychvstanie. Už len námet ma prilákal... Ako Pennywise naivné dieťa do kanála (dúfam, že Lenka ocení, že som v recenzii "zneužila" jednu z Pištových postáv) 😆 Síce ma najskôr pár kapitol o hľadaní spôsobov ako zmeniť DNA a neustále sa opakujúce state o prichádzajúcej búrke Wendy trošku rozčuľovali a preklápala som pri nich viečkami, no od čítania ma to neodradilo. Nad obálkou som dlho škúlila a ostrila zrak. Ako inak som tam zas videla úplne niečo iné než vodovodný kohútik s tečúcou krvou. O mojej oftalmologicko-psychopaticko-stihomamovej anomálií už asi viete vďaka špekačke na obálke Nočného lovca 😂 

V príbehu sa vraciame do obdobia spred 6 rokov, kedy malým mestečkom otriasol škandalózny zločin. Vražda bez tela, ale za to s litrami krvi. Čo sa stalo dcére slávneho šéfkuchára? Ozaj išlo o nevydarený pokus o únos, ktorý skončil vraždou alebo šlo o zločin z vášne či skratové konanie s kontúrami krvavých jatiek? Poe mal v tom jasno. Všetky dôkazy viedli k jej otcovi. Nezrovnalosti vo výpovedi, časový rámec, krv i iné detaily prípadu. Avšak - chýbal motív. Prečo by vlastný otec takto chladnokrvne zavraždil svoju dcéru? A kde vlastne skončilo jej telo? 

Táto záhada sa však po 6. rokoch začne znova zamotávať a prípad sa tak znova ocitne na stole tímu vyšetrovateľov. Hrozí totiž, že Poe za spackané vyšetrovanie ponesie následky. Nechal sa Poe ovplyvniť a zlákať iba svojim vnútorným pocitom a nesympatiami voči Jaredovi Keatonovi alebo je Keaton taký prefíkaný, že aj po rokoch dokáže ľuďmi manipulovať? Je dievča, ktoré prišlo do knižnice ozaj Elizabeth alebo je to celé konšpirácia a podvod? 

V príbehu sa znova ocitne slušný arzenál postáv. Svedomito som si ich zapisovala, pretože autor postavami naozaj nešetril a väčšina sa v príbehu nevyskytla len jednorázovo, ale pekne krásne ju autor prevetral vo viacerých kapitolách. Samozrejme opäť nemohla chýbať analytička Tilly Bradshawová. Toto trdielko s geniálnym mozgom, ale spoločenskou antipatiou a večnými ponosmi ohľadom vyprázdňovania príde Washingtonovi na pomoc. Samozrejme, jej príchod bude opäť taký "na Monka", s jej príslovečnou gráciou a talentom na trapasy 😂 Táto milá postavička mi však aj vďaka tomuto správaniu a jej mánií v infantilných tričkách a až naivnom vnímaní sveta, kde lietajúce jednorožce 💩 lentilky a sedia na klimatizovanom dúhovom obláčiku prirástla k srdcu ❤ Práve na ňu som sa najviac tešila.

V príbehu sa objaví viac pijavičkových postáv (také mrochty, čo vám pijú krv) - mimo Keatona napríklad aj vyšetrovateľ Wardle, ktorý vystupuje v pozícií dosadeného, ale neschopného ritného speleológa so známosťami. Nebude núdza ani o prekvapenia. Aspoň pre mňa bolo pár zvratov a smerovaní príbehu prekvapivých a musela som si sprejazdniť padnutú sánku a zatlačiť očká späť do očných jamiek. Hoci state o zmene DNA mi miestami prišli ako scifi, tak príbehu samotnému nemám ozaj čo vytknúť. 

Myslím, že Craven úspešne stúpa na päty povestným a presláveným škandinávskym autorom krimi a i môjmu milášikovi Carterovi. Dokáže sa s čitateľom pekne zahrať a vytvoriť zaujímavú mozaiku, ktorú postupne skladáte s vyšetrovateľmi. Aj postavy v jeho knihách sú viac sympatické než neznesiteľné dokonalé alebo naopak katastroficky samodeštruktívne. Tretiu časť série si určite nenechám ujsť, len tajne dúfam, že na slovenský preklad nebudeme musieť dlho čakať. Čierne leto sa mi páčilo ešte viac než Bábkové divadlo. Autor využil viac mätúcich krimi prvkov, primiešal spleť zaujímavých a zdanlivo nedôležitých postáv a priniesol aj viacero prekvapení a zvratov. Super krimi, pri ktorom si krimiharcovník oddýchne a aj zakrochká blahom. Čierne leto nemôžem ohodnotiť inak než na plný počet 5/5⭐. Ak ste o Cravenovi ešte nepočuli, tak neváhajte a hoďte po ňom očkom. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)