1. septembra 2021

Dieťa z Osvienčimu. Príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami

❔ Čítate knihy z obdobia 2.sv.vojny ❔

Akonáhle sa na knižnom trhu objaví fikcia alebo príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami z obdobia druhej svetovej vojny, tak už trošku krútim nosom. Kedysi som tieto knihy čítala rad radom, no posledné roky ide ich kvalita dolu kopcom... Preto som sa spočiatku nedôverčivo okúňala a dlhšie zvažovala, či si knihu Dieťa z Osvienčimu kúpim alebo si ju požičiam z knižnice.

Už na začiatku som narazila na jednu vec, ktorá ma pomotala. Kniha bola prezentovaná ako skutočný príbeh resp. ako príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami, no v popise pri titulnom liste (ospravedlňujem sa, ale neviem, ako presne sa tejto časti knihy hovorí) bol skôr opak. Moja chyba. Išlo o právne kľučky, ktoré musia knihy tohto typu obsahovať preto, aby neskôr autorke či vydavateľstvu nehrozil právny postih. 

Ďalšia vec, ktorá mi bola nejasná bolo skloňovanie slova husle. Konkrétne tvar tohto slova v genitíve - nesprávne som to brala ako chybu korektora alebo prekladateľa. Z omylu ma našťastie vyviedla moja kolegyňa (korektorka) a vysvetlila mi, že v prípade tohto slova ide o dvojtvar a že práve tento sa používa ako prvá alternatíva. Išlo o spojenie "zvuk husieľ", ktoré mi jakživ nelezie do uší. No, toto spojenie je gramaticky správne. Mea culpa. Aspoň som o niečo múdrejšia.

Moje pindanie sa týmto končí a okrem toho, ako som dovysvetlila, tak bolo koniec koncov aj tak neoprávnené. Príbeh sa začína v súčasnosti, kedy sa Naděje tvrdohlavo snaží pozbierať čriepky svojho života a vyrozprávať nielen svoj príbeh, ale aj príbeh jednej výnimočnej a silnej osobnosti - jej matky. 

Kniha je útla a príbeh koncipovaný štýlom veľmi prijateľným pre čitateľa. Autorka neskáče v deji a nevyužíva žiadne šokujúce a iritujúce vsuvky typu - stretla som sa s Himmlerom alebo pracovala som s Mengelem. Žiadne umelé popisy či prehnané náhody alebo tápanie v tme, čo sa týka faktov a základných informácií o fungovaní tábora. 

Začiatok príbehu sa odohráva ešte pred vojnou v Prahe a v krátkosti nám opisuje život hlavnej hrdinky predtým než sa ocitla v Osvienčime. Nechýba ani romantická linka o tom, ako sa spoznala so svojim manželom Michalom. Táto linka bude neskôr aj vsuvkou pri tom, ako sa už ocitne v koncentračnom tábore. Do transportu z Terezína do Osvienčimu sa prihlásila dobrovoľne. Chcela nájsť svojho Michala... Nie som extra nadšencom umelej a rozvláčnej romantiky v knihách. Tu však bola táto linka tak krásna, citlivá, nežne romantická a tak naivne milá, že by som ju kľudne prijala aj vo väčšej miere. 

Na zopár náhod však predsa len narazíme. Ako aj z názvu vyplýva asi je aj vďaka časovému sledu jasné, tak Eva nakoniec Michala nájde. Otehotnie a aj porodí dieťa. V samotnom pekle... Toto útle stvorenie bude dôvodom prečo žiť a prečo hľadieť do budúcnosti a prečo sa už nepozerať do minulosti.

Nielen odhodlanie a láska či už partnerská alebo tá materinská sú nosnými prvkami tohto príbehu. Je tu krásne opísaná aj sila a hodnota priateľstva. Ale toho ozajstného a pravého priateľstva... Nie priateľstva naoko či takého profitujúceho a jednostranného... Sofia, ktorá bola vždy verne po boku Evy mnohokrát dokázala, že je priateľkou v pravom zmysle slova. Obe si kryli chrbát a chránili jedna druhú. Niekedy aj za cenu utrpenia a poníženia. 

Autorka príbeh zbytočne nehrotila, nesnažila sa ho narvať šokujúcimi stretnutiami či prepojeniami. Čo sa mi páčilo asi najviac bolo to, že vyzdvihla silu priateľstva a pomoci. Príbeh je svojim spôsobom tak trocha mozaikou a skladačkou viacerých reálnych príbehov, ktoré sa v minulosti odohrali. Grahamová teda vytvorila akýsi "univerzálny" príbeh, kde pekne poprepájala a spojila osudy viacerých žien do osudu jednej jedinej hlavnej hrdinky. A myslím, že spravila dobre. Tento príbeh považujem za jeden z najkrajších a najcitlivejších príbehov z tohto žánru i keď ide svojim spôsobom tak trochu o fikciu resp.  mix viacerých skutočných príbehov namiešaných do jedného celistvého príbehu. Páčila sa mi aj romantická linka a autorkine citlivé poňatie príbehu bez "príkras". Knihu hodnotím na 4.5/5⭐.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)