20. septembra 2021

Knižnica na 5th Avenue - o počiatkoch feminizmu v USA i záhadných krádežiach kníh

❓ Čítali ste už knihu, ktorej dej sa odohráva v knižnici alebo kníhkupectve alebo ktorej hlavný hrdina/hrdinka sú knihomoľmi ❓

Práve takáto kniha sa mi dostala do rúk. Keď som ju uvidela v edičnom pláne Tatranu, tak som sa potešila. Za znamenie som považovala aj to, že vyšla presne v deň mojich narodenín. Preto som ju hneď po tom, čo mi prišla začala čítať. Aké sú teda moje dojmy z knihy Knižnica na Piatej Avenue?

Ide o dá sa povedať historický/spoločenský román s jemnou krimi vsuvkou, ktorého dej sa odohráva v 2 časoch. Prvá dejová linka sa odohráva v rokoch 1913/14 a pár rokov nato. V tomto príbehu je hlavnou hrdinkou Laura Lyonsová - manželka správcu Newyorskej knižnice. V druhej dejovej linke odohrávajúcej sa o 80 rokov neskôr sa stretávame s ďalšou zarytou knihomoľkou - Sadie Donovanovou. Tá sa po odchode svojej šéfky stáva dočasnou kurátorkou a správkyňou Bergovskej zbierky v Newyorskej knižnici. 

Do knihy som sa začítavala dlhšie. Na začiatku sa totiž nič extra neudialo. Príbeh pomaly plynul v jednej a aj druhej dejovej pasáži. Ak by som mala tieto 2 príbehy porovnať, tak o čosi viac ma bavil príbeh Laury. Aj jej postava bola zaujímavejšia, "kvetnatejšia" a povedala by som, že aj viac priebornejšia a revolučnejšia. Avšak, neprirástla mi k srdcu a miestami mi liezla na nervy. S viacerými jej rozhodnutiami som vo vnútri bojovala a nerozumela som im. Bili sa vo mne pocity, či ju na jednej strane mám obdivovať za to, že bola v tom čase celkom odvážna a že sa rozhodla ukradnúť si svoje šťastie. No na strane druhej mi pripadala až príliš hŕŕŕ a niekedy aj sebecká (skôr tou nevšímavosťou voči deťom a nevážením si toho, čo mala -  no ja to zrejme v dôsledku môjho aktuálne rozčaroveného dojmu z môjho života a zmien v tomto roku prežívam a vidím inak). Nerozvetvím to však, lebo by som prezradila smerovanie celého príbehu. Stačí len, ak jemne naznačím, že išlo o rozhodnutia, ktoré sa týkali jej syna a sčasti aj jej manžela. Práve ten mi prišiel ako veľmi divná postava. Celý čas som si o ňom nedokázala utvoriť jasný obraz, lebo autorka ho v príbehu s pribúdajúcimi rokmi dosť pretransformovala. 

Postava Sadie bola na moje pomery príliš plochá až nudná. Autorka síce - ako to už v tomto type románov býva prepojila, no napriek tomu ma dejová linka odohrávajúca sa "skoro v súčasnosti" neohúrila. Očakávala som, že po trochu kostrbatom a nezáživnejšom začiatku príde niečo, čo výrazne zasiahne do deja a čo mňa ako čitateľa udrží v napätí. To sa aj čiastočne stalo, krimi linka sa rozvinie, no potom autorka nepochopiteľne smerovanie príbehu uťala a niektoré rozuzlenia doslova vypľula a nevenovala sa im hlbšie. Práve hĺbka je to, čo v príbehu absentovalo. Prišiel mi ako jeden z mnohých... 

Čo príbehu dodalo trocha šťavy bola práve spomínaná krimi vsuvka. Krádež vzácnych kníh a nevyriešený zločin i záhada okolo pôvodu Sadie sľubovala zaujímavý príbeh. Ani tu nechýbala láska, dokonca vo viacerých svojch podobách a formách. Takže aj veční snílkovia, romantici či naopak hľadači čohosi šokujúceho si tu prídu na svoje. Potenciál to rozhodne malo. Avšak, na moje pomery sa autorka s príbehom málo vyhrala a nevyužila jeho naozaj silný potenciál. Prostredie, kde sa obe príbehy odohrávali ma doslova nadchlo. Veď ktorý knihomoľ by sa nechcel ocitnúť v takej dychberúcej budove, kde to dýcha históriou a kde sa o knihy starajú ako o poklady. Ja som istý čas vypomáhala v menšej knižnici, ktorá však sídlila v nádhernej budove kaštieľa a už len to prostredie si ukradlo moje srdce. Takže som hrdinkám v knihe v dobrom závidela. 

Určite túto knihu nezvozím pod čiernu zem i keď to tak možno vyzerá. Nemôžem si však pomôcť a ani klamať, no mňa si nezískala a príbeh mi až tak nesadol. Chýbala mi hĺbka a lepšie spracovanie príbehu. Čo sa mi však páčilo bola krimi "zápletka" v inak historicko-spoločenskom románe, v ktorom bol dokonca načrtnutý akýsi zrod myšlienok feminizmu v Spojených štátoch. Knihu však napriek tomu hodnotím na 3,5/5⭐. Nenadchla ma, no ani neurazila. 

Za knihu krásne ďakujem vydavateľstvu Tatran 💓 #spolupraca

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)