22. marca 2024

Lakocinka pre milovníkov severských krimi ❄️ Niet úniku - úvodná časť série Čierny ľad

Pôvodne som nemala vôbec v pláne púšťať sa do ďalšej krimi série. Ale človek mieni a lachvatá Taňka mení 😁 Na autorku, ktorej meno si musím prekopírovať, lebo také znaky moja klávesnica neobsahuje som čítala len samú chválu. Yrsa Sigurdardóttir - pre lepší pocit to skrátim len na Yrsa je už v kruhoch nadšencov severských kriminimálok známe meno. V českom preklade vyšlo už viacero jej kníh, v slovenskom aktuálne prvá zo série Čierny ľad - Niet úniku. 

Ak ste niekde postrehli upozornenie, že knihu nemáte čítať vtedy, ak ste sám doma alebo ak nemáte minimálne macíkového sparing partnera na spanie, tak tomuto upozorneniu verte. Keďže som bojko, tak každé náhodne prasknutie, buchot alebo neidentifikovateľný svetelný lúč vo mne vzbudzoval podozrenie, že na mňa niekto číha. Atmosféru opusteného statku a emóciu strachu pomocníčky Soldís na mňa autorka dokonale preniesla. Bola som pos*atá až za ušami a podozrievavá viac ako žena, čo šípi neveru alebo cíti pozostatky zatajenej a neponúknutej čokoládky. 

Ak som doteraz mala Island zafixovaný ako nádhernú, divokú krajinu s nespútanou prírodou, temperamentnými živlami, tonami snehu, drahou pálenkou, krátkymi, na depku dňami, aktívnymi sopkami, gejzírmi a ofinkovými koňmi, tak teraz mám už asi aj iné asociácie 😂 Autorka dokázala naozaj perfektne čitateľa preniesť do krajiny ľadu, tmy, polárnej žiary a chladu, ktorý sa vám zaryje až do kostí. Zároveň pridala aj priehrštie strašidelnej atmosféry na samote, kde vám aj GPSka radšej odporučí otočiť sa do protismeru a ufujazdiť rýchlejšie než Aďo od zdevastovaného semafora. Na statku bohatej rodiny novousadlíkov totiž došlo k beštiálnej vražde, ktorá žalúdky skúsených vyšetrovateľov preverí viac ako odvážlivca kvalitná žinčica. 

Celý príbeh je vyrozprávaný na preskačku v súčasnosti, kde je rozprávačom vyšetrovateľ Týr a v minulosti, kde sa slova ujme pomocníčka v domácnosti Soldís. Vyšetrovací tím v zložení Týr, Karolína (Karó) a patologička Idunn mi hneď padol do nôty. Typický severský chlad a zabetónované emócie boli síce miestami badateľné, no postavy si ma hneď získali svojou priamočiarosťou a profesionalitou. Nenúťte ma vymenovať aj veďľajšie postavy. Môj jazyk nie je pripravený na toľké premety a praclíkové zostavy na lingvistickej olympiáde a môj (de)mentálový mozog reve v koutě a bafká nadurdený cigaretu, lebo hardisk na mená je plnší než babkina chladnička 😂 Akurát Ása - mama rodiny mi až tak nešmakovala, lebo mi prišla ako generál a zároveň ako hrozná rúra - keď prídete k pasáži nápis-pierka-gilotínka, tak pochopíte. 

Príbeh ako taký vás riadne vymága a vyrajbe. Boli momenty, kedy mi síce stískalo polky, no napriek tomu mi adrenalín nedovolil knihu odložiť. Monotónnosť či zaspatie na vavrínoch neočakávajte. Vždy sa niečo udeje a vás to bude lákať čítať bez prestávky. Jediné, čo autorke vytknem je zopár nelogických častí - napríklad pivnica a podlaha (hlavne z pohľadu otca a krimi technikov mi to nedávalo zmysel), správanie Ásy bolo tiež divné a koniec mohla autorka trocha natiahnuť a neukončiť ho tak hop šup. Každopádne mi táto kniha z mojich posledných prečítancov severských autorov sadla asi najviac. Páčilo sa mi aj jemné zabrdnutie do súkromia vyšetrovateľa Týra, ktoré na konci zanechalo nie razantnú bodku, ale tajomné tri bodky. Prakticky ma to nalákalo na ďalšiu časť a dúfam, že na ňu nebudeme dlho čakať. Ak vyhľadávate severské krimi s mrazivou atmosférou, zaujímavými charaktermi, sympatickým vyšetrovateľským tímom, premysleným a brutálnym zločinom, tak pri Yrse si prídete na svoje. Za mňa určite áno! 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada 🤍🌋❄️

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)