30. júna 2023

Život s narcisom nie je prechádzkou ružovou záhradou...

Narcis. Celkom pekne znejúce slovo, ktoré evokuje žltý, jarný kvietok prípadne aj postavu z gréckej mytológie - krásneho Narcisa, ktorý sa zamiloval do svojho odrazu a ktorého samoľúbosť priviedla do záhuby. Krásna paralela, pretože práve po ňom bola pomenovaná porucha osobnosti, ktorá strpčuje život predovšetkým ľuďom v okolí takého človeka - narcistická porucha osobnosti.

Určite ste niekedy už zažartovali a nazvali niekoho narcisom. Napríklad vtedy, ak sa dotyčný fintil ako ašpirant na miss alebo ak sa ľúbezne pozeral na seba do zrkadla a upravoval si neposlušný vlások či zakrýval nevítanú vyrážku. Toto je však taká "milenejšia" definícia narcisa alebo dá sa povedať jeho veľmi jemná a diétna forma. V skutočnosti je narcizmus psychická porucha, ktorou podľa odhadov trpí až 20% populácie (prípadne má narcistické tendencie). Je teda viac než isté, že za svoj život minimálne jedného narcistu stretnete a ak ste príliš senzitívny, vnímavý a empatický človek, tam vám doslova vyžre nerv...
Emočný chlad, ignorácia konštruktívnej kritiky, manipulácia, absencia pocitu viny, nulová empatia, lakomstvo a zároveň márnivosť či  žiarlivosť, chorobná túžba po kontrole, častá zmena nálad... Aj to patrí medzi základné znaky, ktoré definujú narcistu. A to je len špička ľadovca. Neznesie kritiku, no druhého sprdne a ani okom nemrkne a veľmi rád pri tom teatrálne opustí miestnosť alebo sa ofučí. Zmení taktiku tak, že sa pretransformuje do role obete. Veľmi vypuklá je aj jeho snaha o obklopenie sa tým najlepším, lebo to vylepší i jeho obraz. Ak odhalíte jeho pravú tvár, prečítate ho a zhodíte jeho dokonalú masku, tak ste si vykopali hrob... Nie je to v pravom slova zmysle človek zahľadený do seba - hĺbka jeho správania a toxicity tkvie inde a vďaka Tomšikovej knihe si to môžete zanalyzovať a rozobrať naozaj do detailu. Lebo to, čo som vymenovala na začiatku odstavca rozhodne nie je to najhoršie... 

Nebudem klamať. Po tejto knihe som siahla jednak preto, že milujem psychológiu a nebyť toho, že som mala nulovú šancu dostať sa na tento študijný odbor vďaka naprd koeficientu, tak by som ju už dávno vyštudovala. Druhá pohnútka bola čisto pragmatická - mala som podozrenie. A tá tretia je úzko prepojená s 1. a 2. bodom - veľmi rada ľudí "skenujem" 😁 Bola som potešená, že kniha je dielom slovenského autora a odborníka na túto tému - Roberta Tomšika. Prvou časťou knihy som v dobrom slova zmysle preletela a hltala ju. Je totiž napísaná veľmi zrozumiteľne a ak som si aj niečím nebola istá, tak autor to neskôr pekne rozvinul a vysvetlil (aj na konkrétnom príklade). Táto časť sa teda venovala narcizmu ako takému vo všeobecnosti a popisovala aj správanie narcistu v kolektíve, v rodine či na pracovisku. 

Druhá polovica knihy je viac zameraná na vzťah s narcistom. Dozviete sa podrobnosti o narcistickej zrade a prejdete si cyklom vzťahu s narcistom. Autor vám predostrie aj typy, ako sa z takého vzťahu vyliečiť. Narcista sa totiž nikdy nezmení. Jeho povaha mu to nedovoľuje a akonáhle sa vymaníte spod jeho manipulácie, tak to na vás bude opäť skúšať alebo vás naopak odkopne ako chorú žirafu. V prípade druhej možnosti buďte radi, lebo sa tým vykúpite a budete mať svätý pokoj... Pokiaľ teda prejdete fázou uzdravenia z takéhoto toxického vzťahu. Túto časť knihy však neviem až tak posúdiť - nežila som s narcistom.

Aj keď pravidelne cupitám pred schránkou, ak viem, že v daný deň ma poteší pani poštárka s knižnou nádielkou, tak tu to platilo dvojnásobne. Knihu som čítala so záujmom a štýl autora mi sadol ako viete čo na viete čo 😂 Dokonca som si barbarsky robila do knihy poznámky, čo inak nikdy nerobím 😀🙈 Aké bolo moje resumé a zistenia si nechám pre seba (objekt môjho skúmania by si to mohol prečítať), no publikáciu V zajatí narcizmu vám môžem len odporučiť. Obzvlášť, ak máte podozrenie, že sa vo vašom okolí nachádza človek s narcistickou poruchou osobnosti alebo ak si jednoducho chcete rozšíriť obzory na poli psychológie. Veľmi zrozumiteľná a nápomocná publikácia. Hodnotím na 4.5/5⭐️, lebo by som prijala ešte rozvinutejšiu prvú časť prípadne aj pokračovanie o živote s narcistom, no aj v inej sfére než tej partnerskej.

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Grada 😌🌼

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)