23. mája 2023

Anatómia - príbeh lásky. Prvá časť série s kvapkou fantasy a gotiky.

Fráza "láska až za hrob" naberá pri knihe Anatómia - príbeh lásky trošku hmatateľnejšie (a aromatickou stopou líznuté) kontúry. Hoci by si čistá romantická duša pod tým predstavovala skôr večnú lásku, ktorá prekoná aj smrť, tak v prípade Hazel Sinnettovej - hlavnej hrdinky príbehu to bolo málinko inak. Veď čo môže byť romantickejšie ako vykopávanie čerstvých nebožtíkov za svitu mesiaca, ktorí vám poslúžia na vedecké účely a to rukami a rýľom očarujúceho mladíka Jacka Currera, ktorý sa popri hrabkaní v zemi živí aj ako kulisár v divadle? 

Ok, po tomto príbehu budem asi na kolegov kulisárov pozerať trochu podozrievavo 😂 Avšak dávam autorke bod navyše za to, že to takto ozvláštnila. Dana Schwartz dokázala v príbehu namiešať čitateľsky veľmi lákavý koktejl zaujímavých prvkov - feminizmus, gotiku, divadlo, medicínu v plienkach, mŕtvolky, alchýmiu a pridala aj za mak fantasy i morbídnej a zakázanej romantiky. Knihou sa nesie závan danej doby (i keď viem, že v niektorých recenziách je práve táto rovina príbehu pre čitateľov nemastná, neslaná, nedotiahnutá a nerealistická), chladná klíma daždivého Škótska, tajomno a silný chtíč Hazel stať sa lekárkou, čo bolo v tej dobe neprípustné. A to nielen z hľadiska jej postavenia, ale aj jedného prostého dôvodu - bola žena, ktorá sa narodila do nesprávnej doby.

Aj keď nie som fanúšikom fantasy prvkov v knihách a vždy nad nimi frflem a lamentujem, tak tu mi to absolútne nevadilo. Hanbím sa to priznať, no užívala som si túto kombináciu viac ako kapitán Aďo 5 minút slávy so svojimi výložkami. Smerovanie príbehu to zatraktívnilo a tým som si ho i viac zaľúbila a zhltla ho celý aj s navijakom. Bola to taká zvláštna, no pre mňa dobre fungujúca kombinácia diétnejšej formy Frankensteina a rozprávky Princezná a žabiak (nepýtajte sa prečo, mňa tá rozprávka desila i bavila zároveň). Ani koniec príbehu ma nijako nesklamal a naopak navnadil na ďalšiu časť tejto série. 

Aj skladba postáv bola veľmi elegantne a vyvážene namiešaná. Tvrdohlavá, šikovná a nekonvenčná mladá šľachtičná, nadutí lekári,  bojazlivá, úzkoprsá matka, odhodlaný mladík z opačnej strany sociálneho rebríčka, čo ľúbi celým srdcom... Nepriazeň doby, zhýralstvo, úkony za hranicou lekárskej etiky, nekalé pohnútky, strašiak menom rímska horúčka i vykúkajúce, plaziace sa črievka či polorozkladajúce sa torzá a zatuchnutý pach ťažkej, mokrej hliny. Hoci som si po prečítaní anotácie nebola úplne istá, či je práve toto pre mňa ten pravý príbeh, tak čuduj sa svete - u mňa táto morbídna zmeska fungovala. Aj keď to, ako bude príbeh asi pokračovať a kde bude pes zakopaný som tušila, tak som si príbeh užila a teším sa na jeho pokračovanie, lebo zvedavá Keliška sa vo mne nezaprie 😂

Tento dá sa povedať young adult román s jemným závanom gotiky odohrávajúci sa v daždivom Edinburghu 19. storočia si ma získal. Málokedy sa stáva, že u mňa zafunguje takáto kombinácia a hlavne prítomnosť fantasy prvku. V prípade Anatómie sa však asi stal zázrak. Perfektne som si pri nej oddýchla. Tajne dúfam, že pokračovanie príde už čoskoro 🫀⚰️🪦🧪 4.5/5⭐️ Pol bodíka uberám len kvôli tomu, že v prípade série sa vždy obávam pokračovania, ktoré je buď hop alebo trop.

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran ❤️

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)