1. mája 2023

Očarujúca škótska vysočina a jej tajomstvá v pôvabnom dvojgeneračnom románe.

Dvojgeneračné romány majú početnú fanúšikovskú základňu a hoci nie som práve  vyhľadávačom romantiky (nebudeme si klamať - tej je tu väčšinou požehnane) v knižnej podobe, tak sa k tejto bublinke čitateľov tiež poslušne hlásim. Od autorky Fiony Valpy som už čítala jej Krajčírkin dar. Škovránkovo tajomstvo ma však anotáciou zaujalo viac. Mala som dobrý čuch alebo som sa nechala obalamutiť kvetnatým popisom a pôvabnou obálkou?

Autorkin štýl mi vyhovoval a ulahodil aj v prípade tejto knihy. Dokázala pekne a doslova ľahúčko popísať nuansy daných období - či už šlo o 40. roky, najtemnejšie obdobie v dejinách ľudstva alebo o čo sa týka spoločenských zmien búrlivé 70. a 80. roky. Pridajte k tomu nádherné, daždivé, chladné, no svojim spôsobom čarovné prostredie škótskej vysočiny, ale aj žiarivý, no často prchavý, pozlátkom poprášený a neľahký život vychádzajúcej divadelnej divy. Myslím, že už len základ príbehu je veľkým magnetom pre čitateľa. 

Veľmi malá časť príbehu sa odohráva v období, kedy hlavná hrdinka "súčasnej" dejovej linky Lexie pracuje v Londýne a má našliapnuté na úspešnú kariéru obsadzovanej divadelnej herečky a speváčky. Osud je však vratký a život Lexie sa od základu zmení, keď do jej života vstúpi muž, ktorý všetko rozvráti, no zároveň jej aj niečo zanechá. Lexie čaká dieťa, čo sa však nie tak úplne prekrýva so životom umelkyne. Po zdravotných patáliách sa navyše nemôže vrátiť na dosky, ktoré znamenajú svet a tak sa rozhodne, že sa spolu s malou Daisy vráti tam, kde sa to všetko začalo - do svojho rodiska, vzdialenej dedinky blízko Loch Ewe obklopenou zradnou, tajomnou, no zároveň aj prívetivosťou voňajúcou škótskou vysočinou, ktorá je jej rodiskom. Postupne tu začína odhaľovať tajomstvá z minulosti, ktoré súvisia s jej matkou a otcom, ktorého nikdy nepoznala. 

Romantická linka bola samozrejme obsiahnutá v oboch príbehoch. Tá nostalgickejšia, tragickejšia a spletitejšia bola doménou staršej dejovej linky, kde sa počas vojnových rokov odohráva ľúbostný príbeh na pozadí vojny. Tá poznačila život civilného obyvateľstva v tejto malej dedinke natoľko, že aj ženy a mladí muži sa stali súčasťou boja. Jednými z nich boli aj Flora - Lexiina mama a jej otec Alec - dedič panstva, na ktorom pracoval ako hájnik Florin otec. Spoločenské rozdiely, intrigy a zakázaná láska - znie to síce ako klišé, no táto kombinácia v tomto príbehu a v tejto dejovej linke dobre zafungovala. Príbeh tak veľmi melodicky, no zároveň aj s jemnou dávkou tajomna a napätia plynul a autorka aj vďaka tomu naservírovala veľmi čitateľnú zmes emócií, ľudských osudov a v pomerne krátkom príbehu dokázala aj dostatočne vykresliť rozmanité charaktery.  

Začiatok vďaka Lexinmu príbehu aspoň vo mne vzbudil pozornosť, lebo prostredie divadla mi je blízke. Zároveň sa mi veľmi páčilo aj prostredie v dejovej linke z minulosti, ktoré len podčiarklo hodnovernosť príbehu - rodinné tajomstvá a tragédie pochované uprostred ešte tajomnejšej a búrlivej škótskej prírody. Príbeh priniesol aj jemné ponaučenie - že nemáme reagovať zbrklo a že to nevypovedané nás môže dlhé roky ťažiť. A rovnako aj to, že často hľadáme v živote niečo po čom túžime niekde ďaleko, pričom to máme rovno pod nosom, len to nevidíme alebo si to nepripúšťame. 

Neviem s určitosťou povedať, ktorá dejová linka sa mi páčila viac. Z hľadiska udržania napätia asi s malým náskokom vyhráva linka odohrávajúca sa počas druhej svetovej vojny. Nevravím, že príbeh nemal isté trhlinky, no túto knihu by som zaradila ku kategórií tých, ktoré sa mi čítali veľmi dobre, zachovali vo mne dobré pocity a ktorých stránky mi ubiehali pod prstami. Knihu som čítala v čase, keď som riešila patálie týkajúce sa sťahovania a bola pre mňa tou pravou oddychovkou a takým prístavom pokoja po náročnom dni. Hodnotím na 4/5🪶

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Tatran 🐦

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)