8. januára 2022

Unikla sériovému vrahovi, no ten sa po ňu vracia... Šifra

Knihu Šifra som v poslednom čase videla na mnohých bookstagramoch. Keďže ide o krimi a kniha zožala vcelku pozitívne reakcie, tak som bola veľmi rada, že som mala možnosť si ju vďaka Grade prečítať. 

Nerada načínam nové knižné série. Na knižnom trhu je ich už slušné množstvo. Bolo mi však šum a fuk, že sa znova budem musieť brodiť príbehom plným nových postáv a ich prepojení. Dôležité bolo, že ma príbeh na základe anotácie zaujal. Tie z prostredia FBI mám obzvlášť rada, lebo prinášajú zaujímavý pohľad na vyšetrovacie praktiky za Veľkou mlákou, ktoré k nám ešte nedovanuli. Ak si odmyslím to skorovšadeprítomné americké pozlátko a schopnosť všetkých dokatovať a tak zachrániť svet, tak to väčšinou vždy stojí za to, dozvedieť sa niečo nové, prevratné a šokujúce na poli kriminalistiky. 
Hlavná hrdinka Nina Guerrerová je agentkou FBI. Jedného dňa ju pri behu v parku napadne chlap. Je asi jasné, s akým nekalým úmyslom. Nina ho však početnými hmatmi a chvatmi alá Kung Fu panda premôže a video z tohto incidentu sa stane virálnym. Nechtiac však toto video spustí lavínu a znova rozjatrí rany patriace k jej minulosti. Ako zlý sen sa do jej života vracia muž, ktorý ju v minulosti uniesol. Utiekla mu, no nezabudla. A ani on... Nina sa stala jeho mantrou a spomienky, chorý chtíč a túžba po pomste v ňom znova prebudia netvora...

Príbeh ako taký mal sľubný začiatok. FBI, silná hrdinka, vyšetrovanie, šifry, sociálne siete a samozvaní domaci sherlockovia i vrah, ktorý sa maskuje rýchlejšie než Zuza chŕli nové podnikateľské plány. Asi do strany 50 som bola nadšená a čakala som, ako bude vyšetrovanie napredovať. Potom som však knihu odložila a začala čítať Mexickú gotiku. Šifra mi totiž začala veľmi pripomínať iné knihy. V klietke a Obetu - krimi sériu, kde rovnako ako v tejto vystupuje agentka FBI. Nemôžem si pomôcť, ale hoci bol príbeh iný, tak som sa nevedela zbaviť pocitu, že hrdinka je tá istá. Na môj vkus miestami až príliš zidealizovaná. Výzorovo som mala stále pred očami Halle Berry s kratším zostrihom skríženú s Jennifer Lopez. Presne ako pri sérií od Ellison Cooperovej. Aj napriek môjmu divnému pocitu, som však našla aj niečo, čo bolo neobkukané a zimomriavkové. Nina si v tomto príbehu prejde doslova emočným striptízom a to rovno pred očiami verejnosti. Autorka tu teda Ninu stavia do neľahkej role. Nielen z hľadiska profesného, ale i osobnostného a intímneho. 

Niektoré pasáže príbeh zbytočne naťahovali a tak sa točil v kruhu. Napríklad porady a sedenia tímu, ktoré boli často ako cez kopirák a príbeh nijak nedoplnili a neoživili či nepotiahli inam. Postavy boli na môj vkus opísané diétne a nemala som šancu nájsť si k ním cestu. Aj keď chápem, že krimi je hlavne o zločine. Nakoľko však išlo o autorkinu prvotinu, tak so psychológiou postáv si možno dá viac práce v ďalších častiach. Neberiem to teda ako tragédiu a neskáčem kvôli tomu pod rozbehnutú sliepku. 

Ak mám vypichnúť ešte niečo, čo mi žralo nerv, tak to bol páchateľ. Celé roky čučal a odrazu sa ako taký neodbytný hemeroid vráti a robí si z múdrych mozgov FBI dobrý deň? Na druhej strane však autorke kvitujem koncept, ktorý zvolila. Poňala príbeh inak a nevyrozprávala ho len očami vyšetrovateľov, ale dovolila nám posnotiť si aj v hlave páchateľa. Jeho schopnosti chameleóna mi už prišli trošku pritiahnuté za vlasy. SPOILER: Doteraz rozmýšľam nad tým, ako si do gatí vložit hák a otvoriť s ním ťažký poklop tak, aby ma nezlomilo na dve polovice a hlavne ako ho zamaskovať. No nič, zrejme bol hák nenápadný ako "špáradlo" (pozn. to, čo vyliezlo z rukáva, keď nemalo, šak vieme komu).

Príbeh rozhodne má potenciál a tendenciu zaujať širšie publikum čitateľov krimi žánru. V mojom prípade bolo však asi na škodu veci, že som pred touto knihou čítala V mysli vraha. Tá kniha sa mi páčila o dosť viac a navnadila ma aj na pokračovanie. Nakoľko som si už vyslúžila hýčkanie a opateru od Chrisa Cartera, tak si ďalší Maznák asi už len ťažko nájde cestu k môjmu krimisrdiečku 😁 

Čo však uznávam je to, že vyšetrovanie prípadu sa opieralo o realitu a to vďaka dlhoročným skúsenostiam autorky z práce pre FBI a že to bolo v knihe cítiť. Dodalo to príbehu hodnovernosť. K tomu, aby bol príbeh tip top mi však chýbalo čosi viac "iné" a originálne, čo som ešte inde nevidela, nečítala. Možno mohla využiť pomoc skúsenejšieho autora a popracovať tak aj na psychológií postáv. Nakoľko sa však jedná o prvotinu, tak šablónovitosť sa možno v ďalších častiach vytratí a aj postavy dostanú viac priestoru. Nie som úplne presvedčená či ešte druhej časti dám šancu, no možno ma anotácia prekvapí. Nechám tomu voľný priebeh. Knihu hodnotím na 3.5/5* a za jej poskytnutie v rámci spolupráce ďakujem vydavateľstvu Grada. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)