8. januára 2022

Kilo - skvelá reportáž Tobyho Musea. O Kolumbii zdecimovanej kokaínovými kartelmi.

Však sa vám pri Kolumbii vynorí v hlave automaticky asociácia súvisiaca s kokaínom? Pablo Escobar, kolumbijská kravata, koka či zadržaní pašeráci s rukami za hlavou... Ak sa vám v hlave premietli vlniace sa boky Shakiry, kľučky Jamesa Rodrígueza či Nairo Quintana upaľujúci na bicykli (mimochodom, tipovala som mu o 10 rokov viac a on je odo mňa len o rok starší? 😳), tak potom klobúk dole, ste nepoškvrnená duša. Kniha Kilo vyšla v slovenskom preklade pred pár mesiacmi pod hlavičkou vydavateľstva Aktuell. Jej ústrednou témou je práve kokaínový priemysel a jeho dopad na Kolumbiu. Som rada, že mojou prvou prečítanou knihou v tomto roku bola práve táto reportáž z pera Tobyho Musea.

Kolumbia. Divoká latinskoamerická krajina, ktorá už desaťročia krváca a nedokáže sa vymaniť z pazúrov narkopriemyslu. Jedna nenápadná rastlinka je ukážkou toho, ako dokáže ľudská chamtivosť a nenažranosť zahrdúsiť normálnu šancu na slušný život. Autor sa na túto tému pozrel komplexne, no zároveň nám poskytol pohľady viacerých aktérov, ktorých táto nikdy nekončiaca drogová vojna ovplyvnila. Nekĺzal po povrchu. Nebál sa zaťat do živého a ukázať život v Kolumbii taký, aký je. Pestovatelia, zberači, pracovníci v laboratóriu, díleri, prevádzači, súkromné očká, nájomní vrahovia, narkobaróni, gangy, členovia gerily, prostitútky i ľudia stojaci na druhej strane barikády - policajti, vyšetrovatelia, colníci, členovia pobrežnej stráže i obyčajní ľudia... Toby Muse vytvoril naozaj kvalitnú reportážnu knihu a je škoda, že sa tu objavuje tak málo. Určite si zaslúži viac pozornosti.

Aj ja som spočiatku mala pochybnosti, či táto kniha nebude tak trocha nad moje sily. Nie je to úplne moja šálka kávy. Tématicky mi prišla zaujímavejšia pre mužské publikum. No ako veľmi som sa mýlila. Občas nie je na škodu výjsť zo svojej komfortnej zóny. Autor Toby Muse je americko-anglický reportér, ktorý mapoval situáciu v Kolumbii vyše 15 rokov. Pri koncipovaní svojej knihy využil svoje kontakty, bohaté skúsenosti a hlavne neskutočnú odvahu. Bol tam, odkiaľ asi málokto dokázal výjsť živý. Dostal sa pod kožu ľuďom, ktorí ťahajú nitkami v tomto drogovom sizyfovskom marazme, ktorý Kolumbiu kvári a zrejme ešte dlho kváriť bude.

Muse nenechal nič na náhodu. Dozviete sa množstvo pikošiek, ktoré sa týkajú napríklad metód vyšetrovateľov na ničenie polí s kokou, o tom, ako jeden narkobarón vypísal odmenu na psa vycvičeného na vyhľadávanie drog, lebo mu ničil kšefty i o stále sofistikovanejších spôsoboch pašerákov. O konštruovaní poloponoriek špeciálne upravených na pašovanie drog, o nepísaných pravidlách kokaínových gangov, o živote dávno za hranou zákona, kde vám na plecia neustále dýcha nielen konkurencia, ale aj istota násilnej smrti či pomsty a strach z dolapenia úradmi.

Samozrejme - menší priestor dostal aj najznámejší kolumbijský narkobarón Pablo Escobar. Kolumbijský Robin Hood, ktorého ešte aj po smrti mnohí ospevujú a oplakávajú. Nemožné? Vitajte v Kolumbii. Krajine, ktorá by mohla byť krásnym miestom na život. Nebyť koky, ktorá ako siréna na mori láka obyčajných ľudí vidinou ľahkého zárobku... No v konečnom dôsledku za sebou zanecháva len plytké hroby, plávajúce torzá tiel, siroty, "život" na úteku či risk za cieľom zisku a roky odlúčenia od rodiny...

Ani jedna kapitola ma nenechala chladnou. Dosiaľ som si prečítala len zopár reportážných kníh najmä z "poľskej školy reportážnej literatúry", no táto za nimi rozhodne nezaostala. Surová, úprimná a aj desivá. Bez servítky, až mrazivo reálna. Kniha nasiaknutá úprimnosťou, emóciami a ľudským utrpením. Určite odporúčam do pozornosti a nepochybujem o tom, že túto knihu zaradím k tým naj, čo sa mi v roku 2022 dostalo pod ruky. Knihu Kilo hodnotím na 5/5⭐. Som rada, že som si ňou rozšírila obzory. Kniha vo mne zanechala trpkú pachuť z toho, ako zle na tom Kolumbia je a ako musia aj v 21. storočí toľkí ľudia zbytočne zomierať kvôli mamone...

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydavateľstvu Aktuell a teším sa na ďalšie skvelé knihy podobného charakteru.