26. januára 2022

O antických hrdinoch tak trochu inak. S dávkou suchého humoru od Stephena Frya.

Už ako malý prcek som bola očarená gréckymi mýtmi. Dodnes mám na polici preslávenú knihu od Petišku a aj napriek tomu, že bola xkrát čítaná, tak vyzerá ako nová. Práve táto kniha bola jednou z tých, ktoré vo mne rozdúchali lásku k čítaniu... a zároveň mi aj zidealizovali symbol mužnosti na tzv. muža jednorožca alebo iného mýtického tvora, ktorého existencia je asi taká tutovka jak moja výhra v Euromiliónoch. #foreveraloneandalwayspoor

Aj keď sú Hrdinovia vlastne pokračovaním Mýtov, tak ich nemusíte čítať po poradí. V jednotlivých kapitolách sú síce dosť časté odvolávky práve na stránky v Mýtoch, ale nemám dojem, že by mi tým niečo ušlo. Mýty som si nakoniec dopriala ako posledný vianočný darček a čakajú ma na poličke. Zvolila som teda opačné poradie, no necítim, že by to bola osudová chyba.

Meno Stephen Fry možno málokomu niečo hovorí. Ak vám však našepkám (si deformovaná Tatiana 🤣), že ide o toho milého, sarkastického, šarmantného pána psychológa z Kostí, ktorý liečil Bootha z jeho traumy z klaunov, tak vám možno blikne. Ak nie, tak sakra ľudia, kde žijete, že nepoznáte Kosti a všetkých protagonistov, čo sa v tejto mojej srdcovej záležitosti mihli? 

Fry má naozaj jedinečný štýl podania príbehu. Tlieskam aj prekladu, zjavne ste mali čo robiť, keď ste narazili na niektoré jeho suché žartíky. Jeho štýl by som opísala ako suchársky vtipný, ľahký, mierne sarkastický a čo sa mi páčilo - autor si dokázal sem tam "utiahnuť" i sám zo seba. Ľudí, čo sa neberú vážne mám rada, takže Frya chcem za fraja 🤣😂 Alebo no ok, keďže mi v knihe ponúkol luxusné švédske stoly s tými najvymakanejšími hrdinami gréckej histórie, ktorých hrude sú v ženskej mysli asi tou najatraktívnejšou predstavou vankúša tak budem i ja pochabá 😁 Beriem späť a hádžem predstavu Frya po mojom boku do pokrivy a mením ho za svalnatého, slnkom pobozkaného poloboha, čo vykrúti krk každej príšere. Teda mimo mňa, ehm 🤣

Priznávam, že kniha mi dala zabrať. Zmätočné bolo pre mňa najmä to množstvo mien a obsiahla genealógia, pri ktorej spisovaní by mi nepostačovala asi ani 68 m rolka luxusného toaletného papiera. Tr*kací apetít vtedajšej olympskej elity a vladárov bol zjavne nad moje sily a tak som sa strácala nielen v menách, ale aj často incestom (a zoofíliou) frcnutých prepojeniach a vzťahoch. Niekedy som radšej už len tak ududrane (🤬) prešla kopcovitou porciou (pre predstavu - asi ako na obede u babky) mien a zamerala sa na príbeh samotný. Ak by Fry mierne upustil od antickej matriky, tak by to asi mnohé uľahčilo. Alzheimeráci, zvýšte si teda pred čítaním Hrdinov dávku ginka a majte v dosahu beta-blokátory a pukaciu fóliu na ukľudnenie. 

V Hrdinoch - ako už aj samotný názov naznačuje nám teda Fry ponúkne príbehy gréckych polobohov a jednej odvážnej hrdinky, ktorí sa natrvalo zapísali nezmývateľnou centrofixkou (toto nie je reklama) do análov gréckej mytológie. Preteky v tom, kto zbaví vtedajšie Grécko väčšej príšery boli tiež zjavné. Bidná to zem, čo ju sužovalo toľko bubákov, no zároveň šťastná, lebo sa v nej zrodilo toľko chrabrých junákov. Z príbehov prýštil testosterón, mužská ješitnosť, chtíč po sláve... A nechýbala ani tá grécka oslava mužského tela a dokonalých kriviek... Z ktorej muži trpia depresiami a v snahe o sixpack spia na rozpálenom rošte od grilu a v ženách zas buble estrogén, mihalnice robia prievan a spodná bielizeň sa pretáča jak pokazené rolety. Pre lepšiu predstavu - mne sa v každej postave fyzicky vybavoval Kerem Bürsin s alergiou na tričká ladne sa vynárajúci z morských vĺn v spomalenom zábere a tak som slintala ako vyhladované stádo bernardínov. Nemôžem si pomôcť. Toho chlapa treba už len vytesať do kameňa a mňa po miernom "photoshopovom tuningu" k nemu s amorkovým šípom v zadku a blaženým úsmevom na tvári 🙃 #somtrapnazvykajtesi

Jedine príbeh Tésea (ak som to zle vyskloňovala, tak sorry) sa mi už zdal trochu odfláknutý a miestami som mala dojem, že si pri ňom Fry kúsok uletel. Bez obcovania s býkom a statočných popisov tohto aktu by som sa asi zaobišla a moja chorá obrazotvorná myseľ tiež 🤣 ale chápem... príbeh je príbeh. Štýl, akým však Fry dokázal uchopiť mýty bol naozaj ojedinelý a čitateľsky atraktívny. S Mýtmi túto knihu porovnať síce nemôžem, no mne jeho štýl ulahodil a teším sa i na Tróju, ktorá by mala výjsť aj v slovenskom preklade. 

Zosumarizujme si to teda. Hrdinovia mi síce ukrojili skoro mesiac času a čítala som ich po troškách hlavne kvôli zmätku, ktorý som mala z tej tony mien a prepojení, no štýl autora a to ako sa chopil príbehov ma dostal. Cítila som sa akoby som čítala katalóg mužskej fyzickej dokonalosti a odvahy... Ale i donebavolajúcej namyslenosti, samoľúbosti a porovnávania si ehm chrumočiek... Jemná dávka humoru a sarkazmu tomu dodala ten správny odor. Bol to ozaj veľmi osviežujúci čitateľský zážitok a som rada, že sa držím na vlne dobrých kníh. Hrdinov hodnotím na 4/5*. Hviezdičku uberám len za chaos, ktorý vznikal pri čítaní kvôli občas zbytočnému pitvaniu sa v  rodokmeňoch. 

Za knihu ďakujem v rámci spolupráce vydateľstvu Tatran. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)