22. augusta 2020

Krimitriler, z ktorého budete "krochkať blahom" - Chris Carter a jeho Dvojitý kríž

Chris Carter je v našich končinách už celkom obľúbený a známy autor krimi. Minimálne v poslednom období jeho popularita vzrástla. Aj vďaka vydavateľstvu Aktuell, ktoré sa podujalo vydať jeho knihy zo série s detektívom Robertom Hunterom v slovenčine. Výborný krok. 

Na autorove knižky som videla naozaj mnoho chvál. Asi najviac som registrovala odporúčanie od dumbierky a Ľudky pri jej streame o krimi. Preto som bola šťastím bez seba, keď som knihu Dvojitý kríž na jednom zo streamov aj vyhrala. To už bola povestná hodená rukavica 😎

Ako inak, najprv som presondovala, čo sa skrýva v anotácií a info bublinke o autorovi knihy. Neviem prečo, no na prvý pohľad mi pripomínal priateľa našej pani prezidentky (hej, ja viem, ani z lietadla) 😅 Potom som si prelustrovala jeho IG a skonštatovala, že som vedľa jak tá jedľa. Ale to nie je vôbec podstatné - berte to ako bezvýznamnú vsuvku 😁 Prejdem však k anotácií. Tá ma hneď postavila do pozoru. 

Moja krimi dušička krochkala blahom. Niežeby som sa vyžívala v krvavých scénkach a popisoch, no pre mňa je krimi ako to stále zdôrazňujem oddychovka, pri ktorej vypnem a kde si zároveň popreťahujem mozgové závity 😂 Priznávam, že aj "krimiharcovníčke" môjho rangu robili úvodné kapitolky problém. Respektíve môjmu žalúdku, ktorý sa vlnil ako Shakirin zadok. Našťastie, bez následkov. Niekedy naozaj čumím jak puk, kde niektorí autori na také originálne námety a nechutné popisy chodia. Nejaký starter pack? 

Ústrednou postavou je ostrieľaný, drsný detektív Robert Hunter. Jeho popis sa objavil až po pár kapitolách, takže moja predstavivosť zafungovala. To musí byť vyšportovaný, 190 centimetrový a hlavne tmavý, dohladučka oholený fešák, ktorý má vietor vo vlasoch a slnečné okuliare prilepené na očiach alebo pribité na hlave, proste taký uhrančivý Muchacho Despacito (co še babe chcelo, to še babe šnilo). Ups, chyba v matrixe. Moja predstava nebola naplnená a popravde mi Backstreet boys blonďák (ok, plavovlasý) do tohto môjho eňo ňuňo premysleného konceptu nepasoval. Dobre, odpustené, pán Carter... I keď, nabudúce rada pomôžem pri vizualizácií cez písmenká 😉Čo však musím uznať bola príjemná zmena vo forme fúrika inteligencie a poznakov zo psychológie i kriminalistiky, ktoré mu Carter ako dobrá víla sudička dal do vienka

Ako to už v krimi býva, na scéne sa ocitá nechutný vrah a stopy vedú k prípadu, ktorý bol už vyriešený. V tomto prípade sa vyšetrovateľom vynára otázka, ako je to možné. Sériového vraha, ktorý sa ku skutkom spred viac ako 2 rokov priznal už totiž odsúdili na trest smrti a krátko na to aj popravili. Všetky indície však znova smerujú k šialenému sériovému vrahovi, ktorého média prezývali Krucifix. Jeho poznávacím znamením je znak dvojitého kríža, ktorým svoje obete "podpisuje". Zároveň sú jeho schopnosti poupratovať za sebou miesto činu ohromujúce a nejedna upratovačka by krútila hlavou a hnala ho mokrým mopom. Tento nechutný sadista navyše svoje obete ukrutne mučí a využíva pri tom poznatky z chirurgie. Kde sa stala chyba? Ide o jeho učňa alebo sa Krucifix vrátil a dokázal ich oklamať?

Robert po smrti svojho parťáka Scotta upadol do zúfalstva. Vietor do plachiet sa mu kapitán Bolter snaží prinavrátiť zasvätením do tohto prípadu. Pomáhať mu má zelenáč - jeho nový partner Carlos Garcia. Myslím, že autor vytvoril veľmi podarenú a sympatickú dvojku - dokázali sa doberať a zároveň perfektne spolupracovať a prekvapiť jeden druhého. Carter oživil príbeh aj ďalším krimi prípadom, ktorý sa do vyšetrovania vrážd tak trocha zapletie. Mne osobne by tam asi táto zápletka nechýbala, ale budiš. Narazíte tak aj na pasáka D-Kinga, jeho luxusné kňažky lásky i nabúchanú armádu steroidmi napichaných goríl, ktoré mu kryjú chrbát. 

V osobnom živote osamelý vlk Robert narazí na zaujímavú ženu, ktorá si ho postupne získava. Je preňho akýmsi svetielkom nádeje v tmavom tuneli plnom vrážd, perverzností a neustáleho boja s nespavosťou. Tajomná Isabelle.

Aj keď ma kniha skoro 400 strán jej čítaním som prešla ako nôž maslom. Ak máte radi krimi a hľadáte hrdinu, ktorý si Vás získa svojim rozhľadom, šarmom, inteligenciou, zdravým sebavedomím, občasnou neznesiteľnosťou a všadeprítomným workoholizmom, tak nemáte nad čím váhať. Carter je môj nový krimimilááášik 😁 Jeho opisy sú síce miestami nechutné a niekomu by sa možno mohli zdať zbytočne detailné. No práve tým si ma nadobro získal, lebo som si dokázala dej zvizualizovať. A áno, sú aj väčší detailisti. Suma sumárum ide o poctivú krimi so sympatickou dvojicou vyšetrovateľov, ktorí ma nedostávali do vývrtky tak, ako sa mi to často stávalo pri hlavných hrdinoch vo väčšine škandinávskych krimi (workoholici až to bolí, večne naložení v liehu, mizerní manželia či bytosti trpiace nejakou úchylkou alebo neresťou). Už si brúsim zúbky na ďalšie jeho knihy - Kat a Nočný lovec a ak ich prečítam, určite opäť spíšem svoje dojmy. Autor nastavil latku celkom vysoko, tak verím, že ju nebude podliezať. Knihu hodnotím úplne s čistým svedomím na 10/10*, lebo to bola krimi, ktorá mi cinkla na tú správnu strunku. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)