22. novembra 2023

V mene kríža - debut slovenského autora, ktorý si určite prečítajte

Som knižný snorič a nehanbím sa za to. Pravidelne kutrem na Martinuse, Buxe a hľadám v edičákoch vydavateľstiev, čo nové sa chystá uzrieť svetlo knižného sveta. Inak tomu nebolo ani v prípade vydavateľstva Tatran. Z októbrových noviniek som bola takpovediac v trubke a okrem iných ma zaujala aj kniha V mene kríža od slovenského autora Marcela Kušníra. Tak si ju teraz vezmem na paškál.

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Mávam predsudky, čo sa týka domácej knižnej tvorby. Mnohokrát som ostala sklamaná a to najmä pri čítaní (a v 90% prípadov aj nedočítaní) našich známejších autorov. No aby som si teraz nevyslúžila hlasné bú, tak na druhej strane ma teší, že sa do popredia dostáva čoraz viac autorov a aj nováčikovia, ktorí doteraz ukrývali svoje rukopisy v šuflíčkoch. Svoje zabetónované "nie" teda postupne jemne nahlodkávam demolačnou guľou čitateľského zmierenia. U knihy V mene kríža ma zaujalo nielen to, že sa jedná o debut dá sa povedať môjho krajana, ale i samotná téma a najmä to, ako sa jej autor zhostil.

Aj keď som sa posledné mesiace tématike druhej svetovej vojny celkom vyhýbala, tak opis prostredia a vzťahov na slovenskej dedine v čase vojny a povstania ma zlákal. Ide o útlu knihu, no autor napriek tomu dokázal na necelých 200 stranách veľmi uveriteľne vykresliť nielen atmosféru, ale aj to, čo zlé časy a najmä strach dokážu z človeka urobiť. Respektíve, čo v ňom dokážu prebudiť. Či už išlo o šľachetné činy, prirodzený akt ľudskosti, plávanie v mede depresie alebo nenávisť, zlobu a najprízemnejšie pudy.

Vyzdvihnem autorov krásny popisný štýl, ktorý ma veľmi bavil. Každá veta mala svoj význam a ponorila ma do príbehu. Práve vyšperkovaná, umná, neprehnaná a v žiadnom prípade odfláknutá skladba viet dala príbehu výraznú nadstavbu. Ak v príbehoch hľadáte to, čo vás tam dokáže preniesť aj vizuálne, tak ste na správnej adrese. Nájdete tu aj niekoľko zamyslení medzi riadkami a čo ma úplne fascinovalo bol veľmi pestrý diapazón postáv. 

Pri strete dvoch rôznych ideológií som nemala pocit, že autor tlačí na pílu a snaží sa nás okato presvedčiť o tom, čo je správne. Postave farára Čobrdu je venované gro príbehu. Ide o farára filozofa, ktorý nesúdi, necháva priestor aj druhej strane a hlavne počúva. Jeho briskný, úprimný pohľad na vec a hlavne rešpekt, empatia a schopnosť počúvať bolo to, čo ma na ňom ako na postave uchvátilo. Práve táto rovina viery dnes často absentuje. Budem priama - práve skrývanie sa za vieru formou návštevy kostola, sedením v prvom rade, nosením čo najväčšieho krížika na hrudi, no na druhej strane závisťou, súdením, ohováraním mi v dnešnej dobe hrozne vadí. Ľudskosť a pekné činy sú často tiché, neviditeľné a ten, kto ich robí sa nemusí biť do pŕs, aký človek je. Hovoria zaňho činy a nie prázdne slová. Práve to mi bolo veľmi sympatické a z tohto by si mali "skalní" zobrať ponaučenie. Nestačí pred svetom ukazovať pekný obraz a vyberať si to, čo nám vyhovuje. Treba si aj vykasať rukávy a dobro konať...

Ako protipól sa v príbehu objavil ranený nemecký vojak Heinrich. Ten bol tiež veľmi zaujímavou postavou, ktorá príbeh ešte viac zamotala. Starosta Baláž, Dušičkovci, gardista Tvrdoň i neoblomný a sadistický Engler sú postavy, ktorých charakterové črty sú viditeľné i v súčasnosti. Je až mrazivé, ako sa ľudia nedokážu poučiť z histórie a ako nás ani dejiny, nie až tak zaprášené vrstvou pol metrového prachu nedokážu zobudiť. Príbeh má tak presah aj do dneška a ukazuje nám zrkadlo toho, akí sme. Žiaľ i chvalabohu.

Čo ešte vypichnem je naturálnosť. Autor neopisuje umieranie s pátosom. Skôr také, aké naozaj je. Smrť v dôsledku vojny, chamtivosti a v hnaní sa za ideológiou nikdy nie je hrdinská, ale zbytočná. Ak by som si neprečítala, že ide o debut, tak to ani nezistím. Ponorila som sa do kvalitného príbehu, s výborne namixovanými postavami, skvelým vykreslením vtedajšej atmosféry a koniec príbehu ma doslova pribil ku knihe. Čítanie vás bude v prípade, že ste empatický bolieť, no ako čitateľ som veľmi vďačná za to, že autor nezabil príbeh rozprávkovosťou, ale stavil na surovú a nefalšovanú, surovú naturálnosť... Ak hľadáte kvalitné čítanie pre nadšenca histórie, tak neváhajte - ja som ostala veľmi milo prekvapená a budem knihu ďalej odporúčať.

Za knihu v rámci spolupráce ďakujem vydavateľstvu Tatran a som rada, že dávate priestor novým tváram na našej domácej spisovateľskej scéne 👍

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Šup sem, čo máš na srdiečku - pochvala, kritika, doplnenie...<3 Len prosím nezabúdaj na slušnosť ;)